Üzemi viszonyok (villamos felvonók) Felvonók méretezése Üzemi viszonyok (villamos felvonók) Hlatky Endre
A felvonó üzemviszonyai Tartalom A felvonó üzemviszonyai Cél: a felvonó működése során előforduló üzemállapotokban kialakuló erők és nyomatékok meghatározása, a berendezés elemeinek optimális kiválasztása érdekében fizikai alapok, méretezési elvek, mit méretezzünk? hogyan méretezünk? Hlatky Endre
A felvonó üzemviszonyai Az üzemviszonyok vizsgálatát célszerű a kritikus esetekre korlátozni. A „szélső üzemállapotok”: - a fülke terhelése, - a fülke helyzete, - a fülke haladási iránya, - ill. a számítani kívánt jellemzők szerint vizsgálhatók.
A felvonó üzemviszonyai A statikus „szélső üzemállapotok”: - tele fülke az alsó szinten, - tele fülke felső ……., - üres fülke a felső szinten, - üres fülke az alsó ……, lehet: - álló helyzet, - egyenletes sebességű haladás (a veszteségek elhanyagolásával)
A felvonó üzemviszonyai A két statikus szélső üzemállapot (álló helyzet) Fk Fk T1 ht ht T2 T2 „ta” „üf” T1 tt tt me mk mk mf me mf +mt
A felvonó üzemviszonyai Mire jó a statikus szélső üzemállapot vizsgálata? pl. 1. az ellensúly tömegének, 2. hajtótárcsa-tengely, terelőtárcsa- tengely terhelésének meghatározására Az ellensúly tömege a gyakorlatban: mert így:
A felvonó üzemviszonyai Mire jó a statikus szélső üzemállapot vizsgálata? 2. A tengelyek terhelése: R pl.:
A felvonó üzemviszonyai pl.: konzolos hajtótárcsa-tengely ellenőrzése: Fmf l
A felvonó üzemviszonyai Ne hanyagoljuk el a veszteségeket! Veszteségek az aknában: - a fülke és ellensúly megvezetése, - kötéltárcsák csapágysúrlódása, - kötelek terelése (hajlítgatása) Figyelembe vételük veszteségi tényezőkkel, ill. hatásfokkal történhet.
A felvonó üzemviszonyai A statikus erők: (mozgás közben) Fkt „tfa” T1t ht A kötélerők: T2t tt v me Fse mk mkg meg v Fkt = T1t – T2t (tárcsák veszteségei nélkül) Fsf mf +mt (mf+mt)g
A felvonó üzemviszonyai A veszteséggel és anélkül számított kötélerőkből meghatározható az aknahatásfok: ha és akkor A kiszámított kerületi erő alapján kiválasztható katalógusból a hajtás néhány jellemzője
A felvonó üzemviszonyai ajánlott hatásfok értékek: megj.: a táblázat értékei a kötélterelés veszteségét és a tárcsák csapágysúrlódását is tartalmazzák
A felvonó üzemviszonyai például: 450 kg terhelés mellett 0,7 m/s sebességet szeretnénk terelés alkalmazásával: eredmény: P = 3,5 kW, i=1/52, dht= 480 mm
A felvonó üzemviszonyai A kiszemelt változat adataival további számítások végezhetők: (v = áll. mellett!) a hajtótárcsán kifejtendő nyomaték: a katalógus szerinti nyomaték: a felvonógép (motor) szükséges névleges nyomatéka: hm értéke a hajtóműtípustól függ ! a motor névleges nyomatéka:
A felvonó üzemviszonyai A hajtótárcsa felől számítva az adatokat: (v = áll. mellett!) a hajtótárcsán kifejtendő nyomaték: a felvonógép (motor) szükséges névleges teljesítménye: a felvonó sebessége: a katalógus szerint v =0,72 m/s - de n~1380 1/min, így vtény=0,67 m/s következtetés: más változat célszerűbb lehet!
A felvonó üzemviszonyai A dimamikus „szélső üzemállapotok”: - tele fülke felirányban az alsó szintről, - tele fülke leirányban ……., - üres fülke leirányban a felső szintről indul, - üres fülke felirányban ……, stb. A mozgás során a sebesség változik: a fülke és a kapcsolódó tömegek gyorsulnak, lassulnak
A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt A (szög)sebesség változása a (szög)gyorsulás irányával ellentétes értelmű nyomatékokat, tömegerőket ébreszt: Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg forgó mozgás: egyenes vonalú mozgás:
A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht forgó mozgás: T1t T2t Fkt hengerpalást korong, henger gyűrű pl: tt Qt w M Fsf Fse mka (mf+mt)a mea helyette: vagy: meg (mf+mt)g mkg és vagyis a forgó tömeget a kerületre redukált értékkel, a haladó mozgás gyorsulásával vesszük figyelembe
A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt az erők egyensúlya: Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg
A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt a mozgó tömegek redukálhatók a motor tengelyére: a öszefüggés alapján, és mert a lendület szempontjából az azonos sebességű részek egyenértékűek: Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg itt: a teljes mozgó rendszer tehetetlenségi nyomatéka:
A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt Mire jó az előbbi számítás? az indításhoz szükséges dinamikai nyomaték meghatározásához: Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg a motor ellenőrzéséhez: katalógusok közlik a motor által „elviselhető” redukált nyomatékot a hajtótárcsa hajtóképességének ellenőrzéséhez: következő lap
A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt ellenőrizni kell az alábbi üzemállapotokat: berakodás, vészleállítás, elakadás, normál menet (indulás) Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg a feltétel: (az elakadás kivételével)
A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht például: T1t T2t Fkt Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg l.: villminta1.xls
A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt Az összefüggéseket minden esetben az aktuális aknai elrendezésnek megfelelően kell átalakítani! Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg következő lap
A felvonó üzemviszonyai Az „általános eset”:
A felvonó üzemviszonyai Az „általános eset”:
A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” aktualizálva: l.: villminta2.xls
A felvonó üzemviszonyai w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt Azért ez egyszerűbb! Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg