Nyári napnak alkonyulatánál Megállék a kanyargó Tiszánál Ott, hol a kis Túr siet beléje, Mint a gyermek anyja kebelére. Milyen szám milyen személy- ben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tündérország - lépj be hozzánk!
Advertisements

pipacsok holdfénynél a kert, ahol a kútból zene szól.
EGY CSEPP EMBERSÉG Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
Automataváltás - hanggal!!!
Hahó, itt az új év ! Boldog 2014-et !.
Arany János Ősszel.
IDÉZEZEK „Nem kívánok ragyogást,
A legszebb Szív.
Wass Albert Karácsonyi vers ll. F: Laci.
Őszinte bocsánat.
Halottak napjára….
I M Á D S Á G (SZÉP ERNŐ ).
Gy ő zelem Pecznyik Pál verse Gy ő zelem, ha már nem világ szerint járok,
József Attila: Téli éjszaka
STABAT MATER Zene : Pergolesi Stabat Mater 2012.év.
Kocsis Gáborné Lamberti Judit környezetismeret 4. osztály
Periodikus mozgások A hang.
Hogyan rontsd el gyermeked jövőjét?
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Február 1.: A Tisza élővilágának emléknapja.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Szerelem „Azt kértem Tőled, hogy szeress még. Azt mondtad, hogy Neked ennyi nem elég. Annyi mindent adhatnék még hát kérlek Kicsim kérlek maradj még! Maradj.
Jung Károly: Dal a hazáról
Őszi képek – és a sikló…  Lapozáshoz majd kattints…
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon  besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban.
Megújulás Szigete. Lelki szemeiddel képzeld el, amint feltűnik a messzeségben egy apró hajó, és fokozatosan közelít feléd. Amint egyre közelebb ér, két.
Egy csepp emberség Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
Drága Édesanyámnak, kit a világon
Igen. Igen Valóra válik a régi álom, Te leszel a hűséges párom Valóra válik a régi álom, Te leszel a hűséges párom. Mondj igent és tedd rá életed,
Napra Valentin.
Pillangó.
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
Jó reggelt- Isten hozott !.
Úton böjtben.
Boldog 2014-et !.
Zeng, lelkem, ez új reggelt,
Zeng, lelkem, ez új reggelt, A nap, ím, ismét fölkelt. Ó, nap, mily gyönyörű vagy, Az Úr jósága mily nagy! Az Úr hatalma intett, Újra világosság lett.
ISTEN IGÉJE MONDJA: „…a négy élőlény és a huszonnégy vén leborult a Bárány előtt … és új éneket énekeltek ekképpen: "Méltó vagy arra, hogy átvedd a könyvet,
Az Úr irgalma végtelen, Ezt folyton érzem én; Habár nincs semmi érdemem, Ő mégis hord kezén. Nincs arra szó, sem gondolat, Mi jóval áld az Úr; Ha lankadok,
ISTEN hozott köztünk!.
A Mennyben fenn a trónusnál a Krisztus értem közbenjár
Folyamodjatok az Úrhoz,
„Milyen jó hálát adni az Úrnak, és zengeni neved dicséretét, ó Felséges hirdetni reggel szeretetedet, h ű ségedet minden éjjel tízhúrú hangszeren és lanton,
A vetítés, Pergolesi: Stabat Mater című művének meghallgatása mellé készült. Az eredeti verset Jacopone da Todi írta, itt Sík Sándor fordításában olvashatjuk.
Amíg el nem indulunk, míg a láb a vízre lép, még a legkisebb út is
A Tisza.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
1. Halld meg a hívást, Jézusodét! Még ma kövesd Őt fogva kezét!
AUTOMÁTICO Fülemüle vagy csalogány dala.
Lelki felkészülés karácsonyra, Jézus születésének ünnepére.
A matematika drámája – A két Bolyai
Petőfi Sándor: Minek nevezzelek.
Kaszás Attila:{A Padlás}Fényév Távolság
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
Van örök kincsünk, becsesebb nincs nála földön, égen
Prof. Dr. Tóth Csaba Óvd az életet ! Bemutató 2.
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
36.
Anyák napjára. Szeretettel! Kovács Kati: Úgy szeretném meghálálni
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
31.
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
Csillagpuha éjben titkot súg a csend, angyalkórus ajkán alleluja zeng
Vajda János: Nádas tavon 1
Tele vagyok, dallal vagyok tele, Nem, mint virággal a rét kebele, Nem mint sugárral, csillaggal az ég: De tartalmával a „poshadt fazék”, Vagy mint csatorna,
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
a hét verse Babits Mihály: Mint különös hírmondó... éltető éva 
pipacsok holdfénynél a kert, ahol a kútból zene szól.
Előadás másolata:

Nyári napnak alkonyulatánál Megállék a kanyargó Tiszánál Ott, hol a kis Túr siet beléje, Mint a gyermek anyja kebelére. Milyen szám milyen személy- ben íródott a mű? Milyen évszakot és milyen nap- szakot mutat a kép? (A vers képe) Milyen költői eszköz a ki- emelt sor? Magyarázd meg! Miért pont anya-gyermek?

A folyó oly símán, szelíden Ballagott le parttalan medrében Nem akarta, hogy a nap sugára Megbotoljék habjai fodrában. Milyen látvány tárul a költő elé? Nézd meg a jelzőket! Milyen hangulatot árasztanak? Nézd meg az igéket! Milyen költői eszközt fejeznek ki? Az igék a folyó milyen tulajdonságát húzzák alá?

Síma tükrén a piros sugárok (Mint megannyi tündér) táncot jártak, Szinte hallott lépteik csengése, Mint parányi sarkantyúk pengése. A tündér szó milyen elemre utal? A látvány mellett a kiemelt szavak milyen észlelési területre utalnak? A csengés és a sarkanyúk pengése milyen hanghatás? Milyen költői eszközt látsz?

Ahol álltam, sárga fövenyszőnyeg Volt terítve, s tartott a mezőnek, Melyen levágott sarju-rendek Mint a könyvben a sorok, hevertek. Hova téved a költő tekintete? Mi a föveny? Miért fövenyszőnyeg? Milyen a mező? Költői eszköz?

Túl a réten néma méltóságban Magas erdő: benne már homály van, de az alkony üszköt vet fejére S olyan, mintha égne s folyna vére. Hova néz tovább a lírai én? Mit jelent az, hogy „üszköt vet fejére” Költői eszközök

Más felől, a Tisza tulsó partján, Mogyoró-s rekettyebokrok tarkán, Köztök egy csak nyílás, azon át Látni távol kis falucska tornyát. Hova tekint a költő s mit lát?

Boldog órák szép emlékeképen Rózsafelhők usztak át az égen Legmesszebről rám merengve néztek Ködön át a mármarosi bércek. Mely szavak utalnak arra, hogy még a Tiszától távol eső helyeken is nyugalom honol?

Semmi zaj. Az ünnepélyes csendbe Egy madár csak néha füttyent be. Nagy távolban a malom zúgása Csak olyan volt, mint a szúnyog dongása. Keresd meg a zajokra utaló igéket! Mi a közös bennük?

Túlnan, vélem átellenben épen, Pór menyecske jött. Korsó kezében. Korsaját míg tele merítette, Rám nézett át: aztán ment sietve, A tájban megjelenik az ember. Mennyire van harmóniában az ember és a táj? Miből gondolod így?

Ottan némán, mozdulatlan álltam, Mintha gyökeret vert volna lábam. Lelkem édes, mély mámorba szédült A természet örök szépségéűl. Mi az, aminek a költő hangot ebben a versszakban?

Oh természet, oh dicső természet! Mely nyelv merne versenyezni véled? Mily nagy vagy te! mentül inkább hallgatsz, Annál többet, annál szebbet mondasz! Nézd meg a mondatvégi írásjeleket! Milyen mondatok és mit fejeznek ki? Keress ellentétet a versszakban! Milyen más költői eszközöket látsz itt? Miért van ebben a versszakban ennyi költői eszköz?

Késő éjjel értem a tanyára Friss gyümölcsből készült vacsorára. Társaimmal hosszan beszélgettünk. Lobogott a rőzseláng mellettünk. Többek között szóltam én hozzájok: „Szegény Tisza, miért is bántjátok? Annyi rosszat kiabáltok róla, S ő a föld legjámborabb folyója, Megváltozott a helyszín és a napszak. Hogyan?

Pár nap múlva fél szendergésemből Félrevert harang zúgása vert föl. Jön az árvíz! jön az árvíz! hangzék, S tengert láttam amint kitekinték. Mint az őrült, ki letépte láncát, Vágtatott a Tisza a rónán át, Zúgva, bőgve törte át a gátot, El akarta nyelni a világot. Milyen viszonyban áll a 2 versszak az első 10 versszakkal?

Vázlat A Tisza 1847 A tájleíró költemény mit mutat be a táj szépségein kívül? 1. vsz: A lírai én helyzetének bemutatása.(helyszín, napszak) 2-3. vsz: A folyó „jellemzése”! Milyennek mutatja Petőfi a folyót! Költői eszközök! 4-9. vsz. A lírai én tekintetét követve leírást kapunk a folyó környékéről. Hogyan változik a költő nézőpontja? Milyen költői eszközökkel találkozunk? (hangok, színek stb.)   A 10-11. vsz. a minden költői képzeletet felülmúló gazdag természet dicsérete. Mit fejeznek ki a költői eszközök? A 12-13. vsz. Elbeszélő részlet. A késői estét írja le a tanyán. 14-16. vsz.: A békés kezdőkép ellentétek drámai befejezést eredményez. Romantikus elemek: ellentétek, szélsőségek hangsúlyozása Realista (valósághű) elemek: A vers a valóságot ábrázolja Verselés: időmértékes