Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Advertisements

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A tanári munka értékelése
Projektciklus- menedzsment (PCM)
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A stratégiai tervezés módszertana
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A projektmenedzsment fogalma
Vállalatok pénzügyi folyamatai
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A kormányzati stratégiai tervezés módszertana
Pályázat és projekt menedzsment
A fenntartható nagyvadgazdálkodás tervezésének lehetőségei és korlátai.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A szervezeti centralizáció jelentősége
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A szervezeti problémák kezelése
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Operációkutatás eredete
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Rendészeti vezető-kiválasztás
Az EEM helye a menedzsmentben
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
2. Döntéselméleti irányzatok
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az információ, mint erőforrás
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Vállalkozásmenedzsment I.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
Operációkutatás I. 1. előadás
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Tervezés, döntés 76. lecke

A TERVEZÉS Tervezés: a célok, az intézkedések, az eszközök, illetve a célok eléréséhez vezető utak szisztematikus és a jövőre vonatkozó átgondolása és meghatározása. átfogó tervezés: a vállalkozás minden aspektusával foglalkozik funkcionális tervezés: vállalati tevékenység-területek szerin- ti tervezés /pl. termelés-tervezés, személyügyi-tervezés stb./ projekttervezés: egy időben behatárolt feladat tervezése /pl. egy új szoftver bevezetésének tervezése/ feltételes tervezés: váratlan helyzetekre, felmerülő problémás helyzetekre kidolgozott tervvariációk

TERVEZÉSI HIERARCHIA

TERVEZÉS ÉS VEZETŐK

A STRATÉGIAI GONDOLKODÁS

PROBLÉMA PROBLÉMÁNAK NEVEZZÜK: - a szó legáltalánosabb értelmében – azt a helyzetet, amelyben bizonyos célt akarunk elérni, de a cél elérésének útja számunkra rejtve van. MIKOR LEHET PROBLÉMÁNK ? Ha a kívánatos állapot eltér a jelenlegi állapottól. Jelenlegi állapotKívánatos állapot Probléma

A jelenlegi állapot további két állapotra bontható: a tényállapotra az észlelt állapotra Az észlelt állapot bekövetkezése az, ami a problémát előidézi. Tényállapot Probléma nincs Tény=észlelt Kívánatos állapot Észlelt állapot Probléma

A PROBLÉMAMEGOLDÁS LEHETŐSÉGEI: Az észlelt jelenlegi állapotot a kívánatosnak észlelt állapottá alakítják. A kívánatosnak észlelt állapotot alakítják az észlelt jelen idejű állapottá. /jó ez így ahogy van, nincs semmi probléma/ Az első két probléma-megoldási változat kombinációja A PROBLÉMA MEGOLDÁSA: az észlelt helyzet és a kívánatosként észlelt helyzet egybevágását jelenti sok esetben független a tényleges helyzettől és csak az észlelt helyzettől, állapottól függ. A problémamegoldás alapkérdése: a tényleges helyzet és az észlelt helyzet milyen mértékben esik egybe.

A PROBLÉMAMEGOLDÁS MÓDJA EGYÉNI PROBLÉMAMEGOLDÁS: Pl. iskolai tanulás CSOPORTOS PROBLÉMAMEGOLDÁS pl. bizottság SZERVEZETI PROBLÉMAMEGOLDÁS a formális szervezet, formális szabályozás határozza meg TÁRSADALMI PROBLÉMAMEGOLDÁS pl. kormányzati szintű, több szervezet részvételével megvalósuló problémamegoldás

A probléma felismerése Döntés-előkészítés A probléma elemzése Alternatívák felállítása és értékelési szempontok meghatározása Alternatívák közül választásDÖNTÉS Választott alternatíva megvalósítása Végrehajtás Visszacsatolás, ellenőrzésEllenőrzés A PROBLÉMAMEGOLDÓ FOLYAMAT ÉS DÖNTÉS ÖSSZEFÜGGÉSE

VEZETŐI DÖNTÉSEK: „kétszintű” - dönt a saját cselekvéseiről - dönt a beosztott cselekvéseiről LEHETSÉGES DÖNTÉSI HELYZETEK: Bizonyosság helyzetében hozott döntés: biztos döntés Kockázat helyzetében hozott döntés : kockázatos döntés Bizonytalanság helyzetében hozott döntés: bizonytalan döntés

A DÖNTÉSBEN RÉSZTVEVŐK SZERINT Egyéni /egyszemélyi/ döntések Csoportos, testületi döntések

alapja a hasznosság (utility), „homo oeconomicus”, a hasznosság maximalizálása, feltételezések:- teljes informáltság, - a hasznosság különbségek jól megállapíthatóak, - az eredmények maximalizálhatóak, AZ EGYÉN MINDIG A HASZNOSSÁGMAXIMALIZÁLÁS ELVÉNEK MEGFELELŐEN VISELKEDIK ! gondok:- az emberi tényezők, - megszokás (hagyományok), - verseny, - véletlen meglepetés. KÖZGAZDASÁGI MODELL

Objektív racionalitás: a kritériumok állandóak, minden alternatíva megismerhető, minden alternatíva értékelhető, a legjobb alternatíva kiválasztható.

Herbert Simon a kritériumok állandóan változnak, az összes alternatíva nem ismerhető meg, a probléma rosszul strukturált, a legjobb alternatíva nem választható ki KORLÁTOZOTT RACIONALITÁS A DÖNTÉSHOZÓ AZ ELSŐ SZÁMÁRA KIELÉGÍTŐ MEGOLDÁST HAJLANDÓ ELFOGADNI!

A HATÉKONY DÖNTÉSHOZATAL FELTÉTELEI: a döntési helyzet felismerése megfelelő mennyiségű és megbízható információ alternatívák kompetencia felelősség gyors és pontos visszacsatolás eredménymutatók /input –output/ kidolgozása

Köszönöm a figyelmet!