HOGYAN nevelünk? A dichotómiák közti skálán bárhol
Mitől függ a módszer megválasztása? Az adott kultúra nevelési hagyományaitól, értékeitől – bizonyos esetekben törvénybe foglalt normáktól (ösztönöz, enged, tilt) Az adott nevelési helyzettől A növendék aktuális személyiségétől, előzetes tudásától, habitusától A nevelő személyiségétől (kongruencia)
A fejlődő emberhez fűződő viszony Korrigáló Hibajavító, megtorló „Majd én embert faragok belőled” Fejlesztő Pozitívumokra támaszkodó, Megelőző „A holnapi nap öröme”
A hatásgyakorlás közvetlensége Direkt Közvetlen „Ostoba tökfilkó, neveletlen kölyke anyádnak, mondd meg az édesapádnak, hogy kössön a jászol elé!” Indirekt Közvetett (párhuzamos hatás) 1. „Fiamnak mondom, menyem értse” 2. „Legfeljebb 3 pofon” 3. „Te írod a faliújságot”
A növendéktől elvárt válasz Passzivizáló „Meg ne tedd!” „Meg ne halljam” Aktivizáló „Szerettesd meg a napot!”
A módszer „színpada” egyénikollektív
A módszer „színpada” egyénikollektív
Szavak és/vagy tettek Verbális (lelkifröccs) Cselekedtető
Meglepő? Kiszámítható? Konvencionális, sztenderd, várt (figyelmeztető, intő, rovó) Meglepő, paradox, extrém („Legfeljebb 3 pofon”, Karabanov a telep pénzéért, SZÖSZ)
Kurt Lewin: irányítási stílusok Autoriterlaissez fair e demokratikus Tekintély-elvű ráengedő hatalmi
Bánásmód engedékenykorlátozó hideg12 meleg34
Bánásmód engedékenykorlátozó hideg12 meleg34
Alapviszony Énelbizonytalanító Énerősítő