Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Az addiktív személyiség
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tervezés mint menedzsment funkció
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A deviancia összetett fogalma
Szociális munka az onkológiában
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
A személyiség.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Szervezeti formák.
Alkoholizmus.
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Henry Murray dinamikus motivációs rendszere
Alfred Adler individuálpszichológiája
Erich Fromm humanisztikus pszichoanalízise
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Szociális tanulás formái
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
MOTIVÁCIÓ.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Egyéni döntések a szervezetben
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
A szervezet energiaforgalma
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Ismeretlen szerzŐ verse
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Az idegsejtek felépítése és működése
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
1 2 érdekérvényesítés érdekegyeztetés az Európai Unióban 2. alapfogalmak © kurtán sándor 2011.
Az iskolai csoportok sajátosságai
Beilleszkedési zavarok
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A pszichikumról általában
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Bevezetés a filozófiába
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
A deviancia értelmezési kerete
A szervezet energiaforgalma
A figyelem általános értelmezése Készítette: Karakó Miklós.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az OGYEI kiemelt programjai
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
Élet a születés előtt? Testünk emlékei
TUDOMÁNYOS ÜLÉS INNOVÁCIÓ A TESTNEVELÉS, SPORT ÉS REKREÁCIÓ TERÜLETÉN A stressz és outdoor tevékenységek kapcsolata a rekreációban Dorka Péter Szeged,
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
A tehetséggondozás rögösebb útján
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Csecsemő- és kisgyermeknevelő Alapszak
A szervezet energiaforgalma
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm

Tájékozódási keret és Célok Ember alapvető szükséglete Támpontot, keretet ad az élethez Formái lehetnek pl. mágia, vallás Célokhoz szükség van tárgyra A tárgy összesíti az ember erőit egy cél felé Formái lehetnek pl. vagyongyűjtés, hatalom Tájékozódási keret strukturált belső kohézióval rendelkező világkép  az ember benne elfoglalt helye  a természeti és társadalmi világról alkotott térkép. szükséges a céltudatos és következetes viselkedéshez, tájékozódáshoz. Összes fogalmaink egy általánosan elfogadott tájékozódási kereten alapulnak. Minden kultúrában és már gyermekkortól létezik. Fromm a koheziv tájékozódási keret iránti ellenállhatatlan szükséggel magyarázza (a vezetők szuggesztivitásán túl) az irracionális nézetek követését. Odaadás A tájékozódási keret nem elég  szükség van egy olyan tárgyra, amely iránt odaadása maximális és törekvéseinek középpontjában áll.  erőit egy célra fókuszálja, kiemeli a bizonytalansággal és kételyekkel teli izolált létből  értelmet ad életének.

Gyökerezettség Az ember fogantatásától szimbiózisban él anyjával Elválasztás után szükség van új érzelmi kapcsolatokra Új kapcsolatok lehetséges formái: - szereti társait - szimbiotikusan kapcsolódik - önmagához ragaszkodik (nárcizmus) Születés előtt és annak pillanatában szimbiotikus kötődés az anyához  ezt a fizikai kötődést folyamatosan felváltja egy érzelmi kötődés. (Mély vágyódás marad fenn az eredeti kötelékek fenntartására vagy egy abszolút védelmet és biztonságot adó állapot megtalálására). Azonban az énnek csak két lehetősége van: fenntartja a regresszió iránti vágyát és szimbiotikus függőség valamivel (anya, természet, föld, isten, nemzet, állam stb.) előre lép és „új gyökeret ereszt”. Ha egyiket sem tudja megtenni  kizárólag önmagához viszonyul  nárcizmus.

Egzisztenciális szakadék Egység Egzisztenciális szakadék Ember újra egységet kíván teremteni (önmagán belül, környezettel) Egység újrateremtésének kudarcra ítélt formái: Tudat érzéstelenítése (drog, böjt, tánc..) Azonosul egy állattal (totem) Szenvedély (hatalom, vagyon...) Az ember önmagán belül illetve önmaga és a természet között teremt egységet, az egzisztenciális szakadék megszüntetése céljából. Az egység újrateremtésének módjai („elfelejteni önmagamat”): a tudat érzéstelenítése (révület, extázis  drogok, orgiák, böjt, tánc, egyéb rituálék segítségével egy állattal azonosulás, az elveszett harmónia visszanyerésére (totem) összes energiáját egy mindent felemésztő szenvedélynek rendeli alá (destrukció, erő, hatalom, hírnév, vagyon) vallások  nem az állati létre történő regresszióval  teljes emberré válással (önmagán belüli, ember-természet, ember-ember egység).

Egység Egység újrateremtésének sikeres módja: Átélni az egység élményét teljes emberré válás Egység 3 területen: Emberen belül Ember - környezet között Ember – embertársai között

„Létezem, mert képes vagyok hatni.” Hatékonyság „Létezem, mert képes vagyok hatni.” Az embernek szükségünk van az effektivitás élményére Gyermek: - okként való létezés öröme (Groos, 1901) - 16-18 h gyermek: „Én csinálom..” (Schecter, 1968) Felnőtt: - szerettekből mosoly kiváltása - fizikai, szellemi, művészi munka vagy - mások feletti hatalom (hódítás, kínzás..) A tehetetlenség érzésének elkerülése érdekében a „valamire való képesség”, a „másokra hatni tudás” érzete.  Végső soron a létezés bizonyítéka ”Létezem, mert képes vagyok hatni.”  a gyermekek játékának alapvető motívuma: „az okként való létezés öröme” (Groos, 1901.). Különös érdeklődés az olyan tárgyak iránt, amelyekre saját mozgásával hatni tud (Piaget, 1952.) Az ember alapvető motívumai: kompetencia és effektancia (White, 1959.)

Ingerlés és Serkentés Idegrendszerünknek folyamatosan szüksége van ingerlésre (Szecsenov, 1863) az ember sóváran keresi az ingereket 2 féle inger-válasz: - egyszerű inger - aktiváló inger az emberi szervezetnek szüksége van az ingerlés és a serkentés bizonyos mennyiségére éppúgy, mit a pihenésre.

Ingerlés és Serkentés Egyszerű inger Aktiváló inger (pl. életveszély) van reagálás, de nincs cselekvés gyakori ismétlésnél csökkenő hatás izgalom elérésének könnyebb módja destruktivitás, kegyetlenkedés egyik háttérfaktora Aktiváló inger (pl. regény elolvasása) aktív válaszadás akire az inger hat újul, gazdagodik türelem, figyelem kell hozzá produktivitás, kreativitás egyik faktora

Krónikus depresszió és unalom Ingerlés és unalom szempontjából 3 féle embertípus: Képes produktívan válaszolni az aktiváló ingerekre Krónikus unatkozó >> állandó szüksége van egy változó egyszerű ingerre Krónikus depressziós >> képtelen normál ingerlésre izgalmi állapotba kerülni

Karakter struktúra Emberi létben gyökerező szükséglet ok: emberi viselkedést kevésbé határozzák meg ösztönök emberi karakter = hiányzó ösztönök pótléka Az ember karakterének megfelelően „ösztönösen” cselekszik

Karakter struktúra Kialakulásának háttere biológiai: - ember nagyon eltérő környezeti feltétel mellett élt - ehhez képest kevés genetikai alkalmazkodás Megoldás: viselkedés alakítása az adott környezethez Szociális karakter

Karakter struktúra Előnye: - az ember az energiát az adott társadalom működtetésének megfelelően használja Hátránya: Destruktív és szadisztikus szenvedélyeket is a karakter szervezi szadisztikus karakter - szadisztikus impulzusok állandóan aktívak