Informatika és ügyvitelszervezés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vírusok, kémek és egyéb kártevők
Advertisements

Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
ADATBÁZISOK.
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Elektronikus kereskedelem
Elektronikus ügyintézés
LogControl Raktármenedzsment
Teszt Eladási hely.
Kliens-szerver architektúra
SAP best practice üzemeltető cégek számára
DIGITÁLIS PÉNZ.
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Fogalmak  Az elektronikus kereskedelem (e-kereskedelem) nem más, mint az árucikkek interneten való reklámozása, eladása, vásárlása, illetve cseréje.
„e-NIVÓ – együttműködõ NõI VállalkozÓk hálózata a valóságban és virtuálisan” 1 Emlékszel rá? 1. Hogyan megy a regisztráció? 2. Mire való a regisztráció?
E-SZOLGÁLTATÁSOK E-ÜGYINTÉZÉS
1 ONYF BM OEP Az EMMA működési modellje Munkavállalók adatai Munkáltatók adatai Munka- viszonyok adatai Munkavállalók EU FH OMMF KSH EMNY Központ Munkáltatók.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Készítette: Schiszler Anett Szekeres Kornél H7T9UZ IQCPCZ
E – Logisztika 1. szeminárium
Magyar törvények és PKI. Büntetőjogi rendelkezések • Bűncselekmények, melyek eszköze az informatika • Bűncselekmények, melyek tárgya az informatika Aki.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Az információs társadalom modern „igazolványai”: eKártyák Készítette: Hollósy Szabolcs.
ADNS Attestation DataNet Service
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Beszerzés K&N Sportlégszűrők
Digitális Aláírás ● A rejtjelező algoritmusokon alapuló protokollok közé tartozik a digitális aláírás is. ● Itt is rejtjelezés történik, de nem az üzenet.
A számviteli információs rendszer Jellemzők Modellje
Az e-kereskedelem (e-business)
E-beszerzés Bravo csoport.
Elektronikus kereskedelem
A marketing piac tartalma
A tűzfalakról Microsoft-módra Rövid áttekintés felhasználóknak (A GYIK alapján)
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Kérdések a második zh-hoz
LEKTOR/Lexelerator workshop – március 4. e-BUSINESS FAIR BUSINESS Megbízható elektronikus kereskedő.
Elektronikus bankolás Gyors, hatékony és biztonságos módja a kommunikációnak és az üzleti kapcsolatnak a Bankal. Tranzakciókat a saját irodából vagy otthonról.
Titkosítás, elektronikus és digitális aláírás. Fontos mindig észben tartanunk, hogy ha titkosítatlan csatornán kommunikálunk az Interneten, akkor bármely.
Az elektronikus kereskedelem formái. B2B (business to business) A B2B piacoknak három típusát különböztethetjük meg: a vevők által létrehozott, az eladók.
Kereskedelmi levelezés
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
Adatbázis kezelés.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Fizetési művelet, fizetési számla, pénzforgalmi számla, fizető fél
A StoreWizard webáruház bemutatása
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
A Digitális Pénz Kállay Petra Zsirkai Noémi.
E-SZOLGÁLTATÁSOK E-ÜGYINTÉZÉS
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Az adatvédelem szabályozása
E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS . E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS Az elektronikus posta ( ) olyan rendszer, amelynek segítségével más felhasználók számára.
Adatbiztonság, adatvédelem, kockázatelemzés
Jogi informatika1 INFORMATIKA III. alkalom szeptember ELŐADÓ.
Pénzforgalom a bankszámlán
Web alapú humán lekérdező rendszer
E-számlázás gyakorlata és ellenőrzése Czöndör Szabolcs Ellenőrzést Támogató Főosztály főosztályvezető.
Az e-Bank az e-Számla és az e-Elszámolóház, mint komplex megoldás Budapest, február 23.
Azonosítás és biztonság pénzintézeti környezetben Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
26/09/20161 Elektronikus számlázás ellenőrzési tapasztalatai Czöndör Szabolcs Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Gyors, egyszerű, NAV-álló számlázás
11. tétel.
9. tétel.
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
A piac és a piacgazdaság
Elektronikus ügyintézés
Vásárlás az interneten
Előadás másolata:

Informatika és ügyvitelszervezés E-kereskedelem

E-kereskedelem (e-commerce) Elektronikus kereskedelemnek nevezzük mindazon eszközök és eljárások összességét, amelyekkel megvalósítható az áruk, termékek, szolgáltatások és ellenértékük cseréje és az ehhez kapcsolódó adminisztráció a világhálón keresztül Az e-kereskedelem részei: az interneten lebonyolított árucsere tranzakciók az áruk ellenértékének (lehetőleg) interneten történő kiegyenlítése az áru eladója és vevője közötti kommunikációja Árucsere-tranzakciónak egy adott áru, termék vagy szolgáltatás kiválasztását és megrendelését hívjuk Az e-kereskedelemben az árucsere tranzakciókat valamilyen internetes áruházban bonyolítják le Az internetes áruházak olyan adatbázisok, amelyekben egyszerre lehet nyilvántartani a forgalmazott termékek, szolgáltatások egyedi jellemzőit a megrendeléseket a megrendelésekhez kapcsolódó vevőinformációkat

E-kereskedelem (e-commerce) Minden árucsere-tranzakciót kell, hogy pénzügyi teljesítés is kövessen az árut ki kell fizetni Ez történhet hagyományos módon készpénz átutalás utánvét vagy internetes fizetéssel Az internetes fizetés fogalmával általában a hitelkártyás fizetést azonosítják Az internetes fizetés technikai értelemben nem az interneten keresztül történik A gyakorlatban egy bank által kibocsátott bankkártya adatainak megadását és a tranzakció engedélyezését hívjuk internetes fizetésnek Ilyenkor azonban csupán jóváhagyjuk és engedélyezzük, hogy az eladó megterhelje a bankszámlánkat Maga a banki tranzakció – tehát a pénz átutalása – nem az interneten, hanem a bankok elektronikus rendszerein keresztül történik

Az e-kereskedelmi rendszerek Az e-kereskedelmi rendszerek alapvető funkciói a következőek: A vevő (felhasználó) azonosítása A termék vagy szolgáltatás kiválasztása Megrendelés

A vevő (felhasználó) azonosítása A vevő azonosításához szükséges, hogy előbb regisztráljuk őt A regisztráció során felvesszük mindazokat az adatokat, amelyek alapján később egyértelműen azonosítható lesz Az e-kereskedelmi rendszernek tartalmaznia kell ügyfélnyilvántartást Ezt felhasználjuk a vevők rendeléseinek kielégítésekor, mert innen olvassuk ki a számlázáshoz szükséges adatokat Valamint a fizikai kapcsolat hiánya miatt az ügyfélnyilvántartást használjuk a vevő kilétének egyértelmű meghatározásához is Erre szolgál az autentikáció, a felhasználóhoz hozzárendelt azonosítók helyességének és érvényességének ellenőrzése Fontos, hogy az esetleges adatváltozásokat maguk a felhasználók tudják adminisztrálni A felhasználóknak tehát hozzá kell férniük a saját adataikhoz

A termék vagy szolgáltatás kiválasztása Szükség van egy termék-adatbázisra, amelyben nyilvántartjuk a termékeket azok összes jellemzőivel együtt A jellemzőket nemcsak szöveges információként, hanem kép-, video- és audioállományokként is megadhatjuk Fontos, hogy a felhasználó strukturáltan kereshessen az áruk között Ha a felhasználó eldöntötte, hogy melyik terméket szeretné megvásárolni, akkor ki is kell tudnia választani az(oka)t A termékek kiválasztása során egy olyan könnyen kezelhető internetes dokumentumot állítunk elő, amely egyben tájékoztatást is ad a kiválasztott áruról Sok webes áruházban a kiválasztás műveletét egy bevásárlókocsi szimbolizálja Természetesen lehetőséget kell adnunk a felhasználónak, hogy bármikor módosíthassa a választását, esetleg törölje azt

Megrendelés A megrendelés alapja a már elkészített megrendelő A megrendelést a felhasználó több lépésben hajtja végre Ellenőriznie kell, hogy pontosan azt fogja-e megrendelni, amit szeretne Majd jóvá kell hagynia, hogy helyesek a róla a rendszerben tárolt adataink Ezután ki kell választania a neki megfelelő szállítási és fizetési módot Végül jóvá kell hagynia a megrendelést A vevő általában emailben visszaigazolást kap a megrendelésről

Az e-kereskedelmi rendszer Az e-kereskedelmi rendszer alapja egy meglehetősen komplex adatbázis Az e-kereskedelmi rendszer egyszerűsített modellje a következő Webszerver, amely kezeli a webes felületet Alkalmazásszerver, amely a felhasználó által indított műveleteket ténylegesen elvégzi Adatbázisszerver, amely adatokkal szolgálja ki az alkalmazásszervert, illetve tőle adatokat fogad A felhasználó a webszervert látja, ahhoz kapcsolódik A rendszer többi része a vevő számára közvetlenül nem hozzáférhető

Az e-kereskedelmi rendszer kapcsolatai Egy üzleti vállalkozás kereskedelmi tevékenysége általában nem önálló dolog Ezért az e-kereskedelmi rendszert integrálni kell a vállalat informatikai rendszerével Az árukereskedelmi cégek informatikai alaprendszere a készletnyilvántartás A szolgáltató cégeknél ugyanezt a funkciót a számlázási rendszer tölti be Egy vállalatnak más informatikai rendszerei is vannak, az e-kereskedelmi rendszert ezekkel is össze kell kapcsolni Pénzügyi-számviteli rendszer Logisztikai rendszer A megrendelt árukat ki kell számlázni, a számlát le kell könyvelni, az árut el kell juttatni a vevőhöz, valamint kezelni kell a kereskedelem egyéb tranzakcióit (visszárukezelés, reklamációk) Az e-kereskedelmi rendszer tervezésekor nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy az a vállalat egyéb informatikai rendszereivel is kompatibilis legyen

Az e-kereskedelem fajtái Business to Consumer (B2C) Business to Business (B2B) B2B Marketplace (Elektronikus piactér, elektronikus beszerzés) Consumer to Consumer (C2C) Egyéb e-kereskedelmi formák

Business to Consumer (B2C) kereskedelem Business to Consumer (B2C) kereskedelemnek nevezzük a kiskereskedelmi értékesítést A hagyományos bolti kiskereskedelmi tevékenység internetesített változata Egy eladóhoz (bolthoz) sok egyedi vevő tartozik A vevők lehetnek természetes vagy jogi személyek Nagy mennyiségű, de egyenként viszonylag kis összegű tranzakció és viszonylag homogén árukészlet jellemzi Egy regisztrált ügyfél rendelései rosszul becsülhetők mind időben, mind a termék vonatkozásában Pl.: könyv, CD, DVD forgalmazásával foglalkozó webes áruház

Business to Business (B2B) kereskedelem Business to Business (B2B) kereskedelemnek nevezzük a vállalatközi kereskedelmet Vállalatok vesznek részt a tranzakcióban Egy nagykereskedő szolgálja ki a kiskereskedő partnereit Egy vállalat szolgálja ki a vállalati ügyfeleit Egy-egy rendelés általában nagyobb volumenű és jellemzően több különböző áruféleséget tartalmaz Az ügyfelek rendelései elég jól becsülhetőek mind időben, mind a termékek vonatkozásában

Elektronikus piactér, elektronikus beszerzés Elektronikus piactérnek (B2B Marketplace) nevezzük az olyan portálokat, amelyek vállalati ügyfélkört céloznak meg, és a szakosított portálok sajátosságait mutatják Az ilyen piacterek vagy csak egy téma köré szerveződnek Vásárlói oldalról meghatározott (customer driven) Pl.: kizárólag gyógyszeripari cégek számára elérhető, gyógyszeripari gépek kereskedelmével foglalkozó piactér vagy egy tetszőleges beszállítói kör számára teremtenek lehetőséget, hogy az áruikat tetszőleges vevőkör számára értékesítsék Beszállítói oldalról meghatározott (vendor driven) Az elektronikus piacterek nemcsak kereskedelmi, de információs szolgáltatásokat is kínálnak iparági hírek tenderfigyelés A legfejlettebb piacterek támogatják az elektronikus beszerzést is Elektronikus beszerzésen olyan üzleti-informatikai rendszert értünk, amely automatikusan képes végigkövetni a beszerzés folyamatát és annak adminisztrációját is Árajánlat kérése Árajánlat elfogadása Megrendelés Fizetés

Consumer to Consumer (C2C) kereskedelem Consumer to Consumer (C2C) kereskedelemnek nevezzük az internetes kereskedelem azon formáját, amikor a kereskedelmi ügylet két természetes személy között zajlik A C2C kereskedelem esetében a szolgáltató lényegében csak az informatikai hátteret biztosítja, de a kapcsolódó szolgáltatásokat (pl.: számlázás) nem http://www.ebay.com

Egyéb e-kereskedelmi formák Technikai értelemben az e-kereskedelem sajátos válfaját jelentik az internetes banki rendszerek is Az internetes bankok igyekeznek minden, a bankfiókban igénybe vehető szolgáltatást felkínálni az interneten is A banki háttér miatt speciális megoldásokra van szükség Ennek okai: A biztonság Az e-bankban végzett műveleteket át kell fordítani a bank back-office (háttér) rendszerei számára érthető tranzakciókká Ezek meglehetősen bonyolult fejlesztéseket és rendszerintegrációs munkát igényelnek

Az e-kereskedelem biztonsága Jogi oldalról: Személyes adatok védelme Az információs önrendelkezési jog Az ajánlattétel és a szerződéskötés jogi vonzatai Különböző jogszabályok területi hatályai Üzleti oldalról: A szerződésben vállalt kötelezettségek technikai okokra visszavezethető nemteljesítései Termékszavatossági kérdések Az e-kereskedelmi rendszert műszaki oldalról úgy kell kialakítani, hogy az a törvényekben, jogszabályokban és a szerződésekben vállalt kötelezettségeknek eleget tudjon tenni

Az e-kereskedelem biztonsága Adatvédelem A jog területére tartozik, a vele kapcsolatos teendőket jogszabályok határozzák meg Adatbiztonság Technikai-műszaki fogalom Adatbiztonságon azt értjük, hogy egy valamely rendszerben tárolt adatok sérülés, véletlen vagy jogosulatlan módosítás, jogosulatlan hozzáférés ellen védve legyenek Autentikáció Archiválás Vírusok elleni védekezés Titkosítási eljárások alkalmazása Az informatikai rendszerek általános védelme

Az e-kereskedelem biztonsága A két leggyakoribb veszély, amelynek az internetes rendszerek ki vannak téve, a feltörés, illetve a szolgáltatás blokkolása Feltörésről akkor beszélünk, ha egy rendszerbe illetéktelenek avatkoznak be Ennek különösen akkor lehetnek nagyon komoly következményei, ha a betörők adatokat tulajdonítanak el Tipikusan az ügyfelek személyes vagy üzleti adatait próbálják meg eltulajdonítani (hitelkártyaadatok) A DoS-támadás (Denial of Service) a rendszer leállását okozhatja azáltal, hogy egy webszerverre hirtelen sokkal több kérés érkezik, mint amennyit az képes lenne kiszolgálni A leállás miatt az e-kereskedelmi rendszeren keresztül nem lehet tranzakciókat lebonyolítani Anyagi veszteség éri mind az ügyfeleket, mind a szolgáltatót

A rendszer üzleti értelemben vett megbízhatóságának legfontosabb kérdései Hitelesség Honnan tudja a rendszer felhasználója, hogy az e-kereskedelmi rendszer valóban ahhoz a vállalathoz, szervezethez tartozik, amelynek a neve megjelenik a rendszer nyitólapján? Hogyan lehet megoldani azt, hogy két üzleti partner, akik a rendszeren keresztül üzleti kapcsolatba kerülnek egymással, biztosan ismerjék egymás személyazonosságát, anélkül, hogy személyesen találkoznának? Sértetlenség Honnan tudhatjuk, hogy a tranzakciókhoz kapcsolódó adatokat menet közben senki sem másította meg? Letagadhatatlanság Hogyan biztosíthatjuk, hogy ne lehessen letagadni egy tranzakció megtörténtét?

A rendszer üzleti értelemben vett megbízhatóságának legfontosabb kérdései Ezen problémák megoldására alkalmazzák a PKI-t Public Key Infrastructure – nyilvános kulcsú infrastruktúra Kriptográfiai eljáráson alapul Valamilyen algoritmussal létrehozunk egy kulcspárt, a privát és a publikus kulcsot A privát kulcsot a felhasználó magánál tartja, csak ő férhet hozzá A publikus kulcsot pedig elküldheti bárkinek emailben, vagy elhelyezheti egy bárki számára hozzáférhető internetes adatbázisban Ha két embernek van egy ilyen kulcspárja, és mindketten ismerik a másik publikus kulcsát, akkor tudnak biztonságosan kommunikálni Az eljárás kissé módosított változata lehetővé teszi a digitális aláírás létrehozását is Digitális aláírásnak olyan objektumot nevezünk, amelyet egy privát kulcs segítségével hozunk létre, de az elolvasásához nincs szükség publikus kulcsra, így bárki el tudja olvasni