Az iskola a XIX.-XX. században, a szépirodalom tükrében Készítette: Lőrincz Szidónia Rápolti Renáta
“Az iskolának az a feladata, hogy a kérdezést természetes és leküzdhetetlen szokásunkká tegye.” ~Örkény István~
Ottlik Géza: Iskola a határon az Iskola a határon a XX. századi magyar irodalom egyik legjelentősebb alkotása az iskola katonai intézmény a növendékek a szülői házból kerülnek a kollégiumba, a civil életből a katonaiba, a gyermekkorból a felnőttek világába, vagyis a védettségből az egyéni helytállást követelőbe, a szabadságból az alávetettségbe és kiszolgáltatottságba a tiszthelyettesek vak fegyelmet és feltétlen alázatot követelnek a növendékektől, gyakran alkalmaznak különböző büntető eszközöket
Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig a regény kezdetén egy másodikos, tizenegy esztendős kisdiák áll szemben a debreceni kollégium „nagy, komor, négyszögletű" épületével a történet végén azonban teljesen másképp viszonyul már a kollégiumhoz, nem akar többé debreceni diák lenni
Milyen iskoláról álmodoznak, álmodozhatnak a gyermekek? Milyen varázslatos iskoláról?
Bibliográfia: Ambrus Ágnes, Bodó Anna, Péter Sándor(2003): Metszet, Sepsiszentgyörgy http://mek.oszk.hu/02200/02285/02285.htm (2009. 05. 06) http://elemek.niif.hu/00900/00991/00991.htm (2009. 05. 06) http://www.freeweb.hu/wenczel/ir/legyjo.html (2009. 04. 18.) http://www.freeweb.hu/xantana/irodalom/regeny/ottlik.pdf (2009. 04.18)