GERILLA-MARKETING
A gerilla-marketing meghatározása Egy olyan irányzat a marketingben, amely meghökkentő módszerekkel próbálja felhivni a figyelmet a termékre.
Jellemzői Elkerüli a hagyományos médiumok igénybevételét Jól irányitható Hatásos: újszerű, „rabul ejtő”, szórakoztató Olcsóbb, mint a hagyományos eszközök „nem reklám”
Célja A fogyasztók vásásrlásra ösztönzése, profittermelés Döntéshozatali sebesség megnövelése TERÜLETEI: 1. word of mouth vagy buzz marketing 2. virus-marketing 3. „astroturfing” vagy ál-fogyasztói csoportok létrehozása
- független hitelesség 1. BUZZ MARKETING buzz: egy termékről, szolgáltatásról különböző beszélgetésekben elhangzott kommentárok összessége szóbeszéd: kommunikációs tevékenység, amely a fogyasztók közötti közvetlen kapcsolatokon keresztül terjed - független hitelesség - tapasztalatszerzés
A háló részei: a. Csomópontok, „hub”-ok: különlegesen alkalmasak az információtovábbitásra b. Fürtök: egy vagy több aspektus mentén hasonló egyénekből álló csoportosulások c. Kapcsolódó pontok: segitik a buzz terjedését fürtről-fürtre
Csomópontok: - normál csomópontok - mega-csomópntok - szakértői csomópontok - szociális csomópontok Módszerek: - jó sztori: rövid, egyszerű, újszerű, egyedi - bizonytalanság és rejtély - felháborodást keltő - hősök jelenléte - termék(minta) eljuttatása a hub-okhoz
2. VIRUS-MARKETING: Interneten történő járványszerű gyorsasággal terjedő kampány Formái: poénos képek, amatőrnek tűnő reklámfilmek, kommentáló fórumokon való jelenlét, blogok, amatőrnek látszó weboldalak, online közösségek Cél: a márka ismertségének exponenciális növelése Jellemzői: - szórakoztatás - különlegesség - egyszerű átvitel - gazdaságos - cenzúra hiánya
3. ASTROTURFING ál-fogyasztói csoportok létrehozása Formái: - levéliró kampányok szervezése - SMS kampányok szervezése - olvasói levelek küldése napilapokhoz - aktivista mozgalmak, tüntetések megszervezése