„A KÉPZŐMŰVÉSZET AZ ÉN IGAZI TERRÉNUMOM” Állatmotívumok Tolnai Ottó képzőművészeti utalásaiban
A képzőművészet szerepe Tolnai műveiben Tolnai Ottó „mint festőművész szemű költő” A „képi percepció” mint elsődleges kérdés Képzőművészeti érdeklődés – képzőművészeti esszék Festészeti tárgyú esszévers
A vizsgált szövegek: A meztelen bohóc (1992) Rothadt márvány (1997) Feljegyzések a vég tónusához (2007) A rózsaszín sár (a Délvidéki Magyar Képzőművészeti Lexikon előszava – 2007)
Ekphraszisz – Bildgedicht. Pontos leírás A festmény helyettesítését, felidézését szolgálja Mi van a képen + Hogyan hat a kép Láthatóvá tenni a láthatatlant Szabad nyelvi variáció, nem pontos leírás Egy kép vagy alkotó ihletésére született költemény
Tolnai képleíró módszere Impressziók, asszociációk „intimpistáskodás” Összegyűjtés, megőrzés Imaginárius képtár Színek Rátapadás a képre, egy részletre Összefüggések keresése Szövegeket helyezni a képek mellé
Állatmotívumok Bojan Bem: A fehér dog A belgrádi kör üdvözlése Sziverinek szentelt fekete füzet Virág utca 3
Madarak – A zöld madár – Sáfrány dubrovniki úti jegyzete Patkány, agár – Veličković Ütközetek – ló, bika, farkas Lubarda: Rigómezei csata→
„Adolf azt mondta, most már nem szabad bántani a molyokat benne, mert ők tartják, már az ő testükben vannak a festékrészecskék, az ő testükben a színek, ahogyan a rózsaszín rózsa tetűinek a testében maga a rózsaszín, mint olyan...” (Tolnai Ottó: A rózsaszín sár)
Köszönöm a figyelmet! figyelmet!