A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL A kommunikációs sorompók és a hatalmi harc vereségmentes megoldása
Matematikai modellezés Mikor számítanak fejletnek az egyes tudományok? Absztrahálás Folyamatok, amelyeket nem lehet a valóságban magyarázni Pedagógiai alkalmazás
A Gordon könyvekről Hétköznapi nyelven, példákon át A tanári hatékonyság, a konfliktusok megoldása Szülői eredményesség tanulása (P.E.T.), a Tanári hatékonyság fejlesztése (T.E.T.) és a Vezetői eredményességi tréning (V.E.T.) Elhagyni régi, rossz szokásainkat
Konfliktus Két ellentétes akarat, szándék, vagy igény ütközése. Micimackó: megszoktuk, hogy fájnak Te ezt akarod elérni, én azt, akadályozhatjuk egymást célunk elérésében.
AZ ISKOLAI KONFLIKTUSOK A gyerekek nem tudnak, vagy nem akarnak megváltozni A tanárral való kapcsolat üres
A tanár-diák hatalmi harc győzelem vagy vereség = a konfliktusok megoldása Az igazgatók tanácsai: az első néhány héten fogjuk keményen, szigorúan az osztályt, ha megtanulták ki is a főnök, kicsit engedhetünk a szigorból
I. modell: Tanár győz, diák veszít _ _ _ _ _ _ Szilvia A tanár számára elfogadható megoldás Neheztelés iránya + + + + + + Tanár
II. modell: Diák győz, tanár veszít _ _ _ _ _ _ Tanár A diák számára elfogadható megoldás Neheztelés iránya + + + + + + + + Szilvia
Aktív hallgatás Gondolataikat, érzéseiket tiszteletben tartják, megértik és elfogadják Elősegíti a beszélgetés folytatását. Tényleges problémák feltárása Beindítja a problémamegoldó folyamatot, de meghagyja a diákoknak a megoldás felelősségét Kockázat: gépies, hamis – trükk
Te-közlés és Én-közlés A diák folyton félbeszakítja Szemtelen vagy! A diák folyton félbeszakítja Bosszankodom!
A te-közlés hibáztatja a diákot, elhárítja a felelőséget, a kódolás nem világos. Az én-közlés azt mondja el amit a tanár átél, a te-közlés pedig a diákról szóló negatív megítélést tartalmazza. Flusztráció „Azt gondolja, hogy rossz vagyok” KÓDOLÁ S DEKÓDOLÁ A te-közlés kódja „Pimasz vagy” TANÁR DIÁK
A vereségmentes megoldás modellje példa: a késés A vereségmentes megoldás modellje
III. modell: A vereségmentes megoldás Tanár Diák Mindkettőjük számára elfogadható megoldás Kétirányú kommunikáció A tisztelet áramlása
A vereségmentes módszer előnyei Nincs neheztelés Erősödik a döntés végrehajtásával kapcsolatos motiváció Több szem többet lát A III. módszert nem kell eladni Nincs szükség hatalomra vagy tekintélyre A gyerekek szeretik tanáraikat, és tanárok szeretik gyerekeiket Segít kideríteni a valódi problémákat A diákok felelősségteljesebbek, érettebbek lesznek
,, Kezeld a konfliktust – harc helyett – problémának, mert annak megoldásai vannak. A harcot pedig csak megnyerni vagy elveszíteni lehet. " Thomas Gordon
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET