Felvilágosodás Bevezető óra
A tanítási egység célja Hogy meg tudjátok határozni a felvilágosodás fogalmát, és viszonyítani tudjátok azt a mai ember gondolkodásához.
A tanítási egység feladatai A tanítási egység befejeztével a tanulók: megfogalmazzák a felvilágosodás fogalmát a saját szavaikkal meg tudják határozni a korszak idő- és térbeli határait definiálni tudják a korszak világképét
A tanítási egység feladatai A tanítási egység befejeztével a tanulók: meg tudják magyarázni a korszak kialakulásának társadalmi okait meg tudnak nevezni a korszakból legalább 1 angol és 1 német és 4 francia képviselőt
„A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából „A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából... Sapare aude! merj a magad értelmére támaszkodni! – ez a felvilágosodás jelmondata.” (Immanuel Kant)
A korszak társadalom-történeti háttere 17. század végétől a 19. század elejéig A korszak társadalom-történeti háttere
A korstílus kialakulása az egyes országokban 17. század vége Anglia Hollandia Francia-ország 18. század FRANCIA-ORSZÁG Németország Közép-Európa Magyarország 19. század eleje KÖZÉP-EURÓPA
Megváltozik az emberek világképe… Barokk Felvilágosodás Polgárság: pénz és tudás Kereskedő értelmiség Kialakuló hivatalnok Katona, Iparos Egyház Király Főrend Megváltozik az emberek világképe…
… a 16-17. század során. Okai: a tudományok robbanásos fejlődése a tudományok és a filozófia erőteljes hatása az emberek gondolkodására az ipari- és polgári forradalom Angliában ennek következtében visszasóvárogják majd az elveszettnek hitt természetet
Vízikerékkel hajtott papírmalom
gőzgép 18. század
Angol képviselők
Daniel Defoe
Jonathan Swift
Francia képviselők
Voltaire
Jean-Jacques Rousseau
Montesquieu
Moliére
1751-1772 Enciklopédia, avagy a tudományok , művészetek és mesterségek elméleti szótára
D’Alambert
Diderot
„Egy enciklopédia célja valójában az, hogy összegyűjtse az egész földön elszórt ismereteket; hogy általános rendszerüket bemutassa kortársainknak és átadja az utánunk következőknek, nehogy az elmúlt századok munkássága hiábavaló fáradozássá váljék a rákövetkező századokban; hogy unokáink tanultabbak lévén egyben erényesebbekké és boldogabbakká legyenek, mi pedig úgy halhassunk meg, mint akik nagy szolgálatokat tettek az emberi nemnek“
Német képviselők
Goethe és Schiller szobra Weimarban
Friedrich Schiller
Johann Wolfgang von Goethe