Hallgató: Sinkovics Norbert Mentor: Dr. Györe Zoltán
A képi dekódolás folyamata domináns szerepet tölt be mindennapjainkban. Információink 83 százaléka vizuális úton érkezik. A befogadott információ elraktározásának megmaradás-aránya: „az olvasott információ 10 %-át, a hallott 20%-át, a hallott és látott 50%-át vagyunk képesek megőrizni, elraktározni a memóriánkban.” (Bíró, Nyárády 2005:142) Ennek tükrében a médiaüzentek képi retorikájának vizsgálata különösen indokolt.
A képpel illusztrált írás a külpolitikai vagy a belpolitikai rovatba sorolható? Mely műfajok dominálnak az elemzésbe került írások között? Mi a méreteiben dominánsabb, a szöveg vagy a kép? Mit vagy kit ábrázol a kép? Mi a szerepe képnek? Milyen a viszony a képi üzenet és az olvasó között? Milyen a viszony a kép és a cím között? Milyen a kép és cím együttes viszonya a szöveg alapinformációjához?
A vizsgált napilapok politikai rovataiban az illusztrációk 11%-át tekinthetjük manipulatívnak. Ezekben az esetekben általában politikai pártok szereplőit reklámozták az újságok Magyar Szó (VMSZ), Blic (Demokrata Párt), Politika (Szerbiai Szocialista Párt), Dnevnikben nem fedezhető fel A nem verbális kommunkiáció által közvetített üzenetek (LDP, SZRP,SZDP-ÚSZ)
Manpulatív tartalom elgfogadható keretek között A képválasztás a politikai rovatokban megfontoltságot követel meg a szerkesztőktől, ha nem akarják a politikai pártoknak ingyenes reklámfelületként kínálni hasábjaikat.