A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa (1948 -tól az as évek közepéig ) VMTDK/2009. Mentor: Dr. Klein Rudolf Szerző: Lovra Éva
A SZOCIALISTA MODERNIZMUST generáló i gények és változások A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa politikai és ideológiai változás: Josip Broz TITO- independence of mind ( Kairó Fitzroy MacLEAN és Winston CHURCHILL ) Tito kizárása a KOMINFORM ból esztétikai változás: PRVO savetovanje arhitekata i urbanista FNR Jugoslavije, Dubrovnik- Vladislav RIBNIKAR ( ), Milorad MACUR A ( ) SZOVJET igazolás: 1954/56 Hruscsov beszéde ( XX. Kongresszus ) „... a továbbfejlődés döntő FELTÉTELE, hogy az építészetben a művészeti oldalt szorosabb kapcsolatba kell hozni a korszerű technikával, a gazdasági- műszaki oldallal...”
hatás és ELLEN hatás: korai modern Szerbiában: -húszas évek kulturálisan emancipálódott zenitizmusa a képzőművészetben, - a szerb építészek I. világháború utáni nemzedékének visszatérése Jugoszláviába, - itt élő külföldi művészek munkája a Vajdaság : Dragiša BRAŠOVAN ( ), Đorđe TABAKOVIĆ (1897 – 1971) szerbiai szocialista REALIZMUS a megtagadható művészet A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa
a szocialista ESZTÉTIZMUS, egy kétségtelen esztétikai MINŐSÉGGEL rendelkező mérsékelt modernizmus, ami asszimilálódik a társadalom által ELFOGADOTT és TÁMOGATOTT kultúrában és művészetben JosipBroz TITO a Jugoszláv Fiatalság VII. Kongresszusán az absztrakt ellen lép fel (1963. január 23., Belgrád), addig Sveta LUKIĆ, szerb író, a szocialista ESZTÉTIZMUS t hirdeti ("Socijalistički estetizam. Jedna nova pojava" Politika ) Jerko DENEGRI, belgrádi művészettörténész a szocialista ESZTÉTIZMUS t a szocialistaREALIZMUS után következő stílusként azonosította. A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa
a társadalom által ELFOGADOTT és TÁMOGATOTT kultúrában és művészetben asszimilálódó mérsékelt modernizmus, SvetaLUKIĆ szocialista ESZTÉTIZMUS a gyakran egy általánosabb terminológiában is kiegyenlítődik, a szocialista MODERNIZMUSBAN, ami a SZOCIALIZMUS eszméin átszűrt MAGASművészet A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa A szocialista MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa
A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa alapvető különbség: a NEMZETKÖZI modernizmus ( tiszta, ornamentikamentes, stílusában közvetlenül kapcsolódik korának európai történelmi mintájához) SZOCIALISTA esztétizmus- SZOCIALISTA modernizmus ( a belső értékekek felé fordul, megpróbálva megteremteni az egyedi, lokális építészeti kifejezést) szocmodern vs. szocreál: MŰ (Delo) és KORTÁRS (Savremenik) szocialista társadalomban a művészet, mint egy organizmus van jelen = kifejezés szabadsága és a művészeti pluralizmus
új igények : lakóépületek építése (Le Corbusier hatású Novi Beograd, Vajdaság, Szabadka: Tito marsall sugárút és az E75- Lazar Nešić tér övezte terület (1954, térkép, Subotičke Novine-ben közölt kép, jelölés: 10) kubista megfogalmazás (szabadkai Sugárút első többemeletesei) asszociáció: 1927, Stuttgart, Deutscher Werkbund -Weißenhofsiedlung lakóépületei ( Mies van der Rohe, Wohnblock 1.-4.) A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa a kompozíció lényege: a díszítőelemektől f elszabadult „fehér”, tiszta homlokzat, a lapos tető, a szalagablakok
A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa Nikola DOBROVIĆ ( ) -Novi Beograd terve (1948, GUP BG) -Državni sekretarijat narodne odbrane (1954 – 1963) -háború előtti modern hangulata -dekonstruktivizmus korai víziója
A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa Mies van der ROHE és Philip JOHNSON- Seagram building, 1958, New York, Bodan IGNJATOVIĆ- belgrádi Slavija Hotel (1962) Mihail JANKOVIĆ- ( Ušće- Centralni Komitet, 1964 ). nemzetközi stílus azonosítható a szocialista MODERNIZMUS művészeti felfogásával, különbségek az ideológiában és a célban keresendők
A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa a Hotel PANONIJA elemzése az Adolf Loos -i bűnös ornamentika szellemében egyenes, ornamentika nélküli sík felületek, a szalagablakok és a tömeg, „a HASÁB olyan feszes kezelésmódja, mintha csak nyersanyagról lenne szó, melyből kimetszve egy dinamikus kompozíciót lehetne létrehozni” [i], valamint a lapos, illetve a féltető használata [i] [i] Kenneth Frampton: A modern építészet kritikai története, 124. old Dísz és Bűn ( 1908 )
A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa bizarr, áloszlopos MODERNklasszicista megfogalmazás az inverz központi tömeg antagonizmusa, a két szárny között előlépni látszó homlokzat árny és fényjátéka a századelős polgári környezet LOOS i megfogalmazódása és a Looshaus karikatúrájának (1911) továbbgondolása
KÖSZÖNÖM a figyelmet! A SZOCIALISTA MODERNIZMUS, mint a titoizmus NEMZETI stílusa