A ROMANTIKA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A romantika.
Advertisements

A realizmus XIX. század második fele
Művészet By: Turi Krisztina.
Arany János Ősszel.
Realista építészet EKLEKTIKA
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A KÖZÉPKOR IRODALMA A lovagi költészet.
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Középkor ,,A sötét középkor’’.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Klasszicizmus Romantika
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Az antikvitás akropolisz.
EURÓPA ÉS AZ EURÓPÁN KÍVÜLI VILÁG A SZÁZADBAN
Népszerű kultúra és magaskultúra
A XIX. század uralkodó eszméi
A regény műfaji jellegzetességei
REALIZMUS.
Európai művészet a XVIII –XIX. sz.-ban
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
Gondolatok a művészet rendszeréről
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Ady Endre Érettségi tételminta.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
(XVI. század- XVIII. elejéig)
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
Zsonglőrök, trubadúrok, minnesängerek
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
A romantika.
A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
A szimbolizmus.
A romantika.
Kertész Imre: Sorstalanság
Dráma Irodalmi mű.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A reformkori romantika Magyarországon
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Romantika.
Az orosz kultúra jellegzetessége
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
A romantika Készítette: Domján Gáborné.
Schopenhauer és Nietzsche a művészetről
A romantika művészetfelfogása
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Romantika 1850 ~ 1870 Készítette: Ecseri István.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Madách Imre Érettségi tételminta.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
A romantika egy egységes korstílus, ami több művészeti ágra együttesen terjedt ki. Kialakulásának időszaka a 18. század vége, virágkora a 19. század első.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Barokk.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Az ókori kultúrák.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A 18. századi orosz irodalom
A romantika.
Barokk.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Katona József Érettségi tételminta.
Előadás másolata:

A ROMANTIKA

A XIX. század egyik legnagyobb hatású művészeti irányzata Az utolsó korszak, amely a különböző művészeti ágakat egyaránt áthatotta, és szinte egész Európában elterjedt.

Forrása: Illúzióvesztés, kiábrándulás (felvilágosodás optimizmusa, francia forradalom)

Román – ‘regény’ (francia) Elnevezése Román – ‘regény’ (francia) Lovagregényekre, trubadúrok világára emlékeztetett. Köznapi nyelvhasználatban: Civilizálatlanság Természetesség Vadság

A kifejezés német nyelvterületen jelent meg a XVIII A kifejezés német nyelvterületen jelent meg a XVIII. században Friedrich Schlegel esztétikai tárgyú írásaiban A klasszicizmustól való elkülönülést jelentő irodalomtörténeti kategóriaként. Schlegel értelmezése: Olyan költészet, amely az elkülönült művészeti ágakat, műnemeket, műfajokat egyesíti.

A romantika NEM: Rózsaszál Harmatcsepp Átlőtt szív Naplemente Szerelmi vallomás

MI HÁT A ROMANTIKA ??? MI HÁT A ROMANTIKA???

LIBERALIZMUS A kor legmeghatározóbb politikai gondolatrendszere a SZABADELVŰSÉG Alapeszme: az egyén érdekeit a közösség érdekei fölé helyező INDIVIDUALIZMUS → az állam a nemzet érdekeit kell hogy szolgálja → politikai és jogi egyenlőség

A liberalizmus képezte a XIX A liberalizmus képezte a XIX. század szabadságküzdelmeinek eszmei alapját → forradalmak Kétféle forradalom a XIX. században: társadalmi ipari

A romantika világképének jellemzői 1) INDIVIDUALIZMUS (egyéniségkultusz) A személyiség ellentmondásos belső világa. (álmokkal, vágyakkal) Az egyéniséget felfokozottan fejezi ki : ZSENI, akinek mindent szabad

A romantika világképének jellemzői 2) TÖRTÉNETISÉG Újraértékeli a középkort Felfedezi az újkori Európa népeinek őstörténetét – nemzeti sajátosságok, nemzeti gyökerek (→ nacionalizmus)

A romantika világképének jellemzői 3) TERMÉSZETKULTUSZ A művész nem a „kivonulás” lehetőségét látja, hanem a személyiség belső tartalmainak kivetülését.

A romantika világképének jellemzői 4) ELVÁGYÓDÁS Eszmény és valóság viszonya ellentmondásos A vallás már nem tudta magyarázni, megoldani (→ felvilágosodás) Menekülés: Egzotikumba Képzelet (fantázia) világába

A romantika esztétikai-poétikai jellemzői 1) POÉTIKAI KÁNONOK LEÉRTÉKELŐDÉSE, EREDETISÉG ELVE Elutasítja a klasszicizmust és a szabályrendszereket → művészi kifejezés korlátlan szabadsága A műalkotás létrejötte az ihletből származik Az alkotói folyamat teremtő tevékenység (STURM UND DRANG)

A romantika esztétikai-poétikai jellemzői 2) VALLOMÁSOSSÁG Magánbeszédszerű megszólalás Minden műnemre kiterjedő lirizálódás Uralkodó műnem : LÍRA

A romantika esztétikai-poétikai jellemzői 3) Művészeti ágak, műnemek, műfajok KEVEREDÉSE Irodalom – festőiség Irodalom – zeneiség Festészet, zene – történetmesélés, lirizálódás (Opera) KEVERT IRODALMI MŰFAJOK: verses regény, prózavers, elégico-óda, ballada

A romantika esztétikai-poétikai jellemzői 4) NYELVPROBLÉMA Elveti a „fentebb stíl” elvét Megújítás :a köznyelből, népnyelvből, v. saját költői nyelvet teremt → egyéni jelképzés → a mű problematikus befogadása → művészet – közönség eltávolodása (!!!) → irodalomtudomány kialakulása

A romantika esztétikai-poétikai jellemzői 5) IRÓNIA, TÖREDÉKESSÉG Eszmény – valóság (ellentét) : Ironikusan szemléli alkotását, saját magát Abszolút teljesség elérhetetlen : Alkotás csak töredékes lehet.

ÉPÍTÉSZET HISTORIZMUS Neostílusok (neoromán, neogótikus, neoreneszánsz) Eklektika (kevert)

NEOGÓTIKUS Fóti templom Notre-dame, Párizs Parlament, Bp. (Steindl Imre)

szegedi Nemzeti Színház Neoklasszicista, neobarokk szegedi Nemzeti Színház

Szépművészeti Múzeum - Budapest Eklektika Szépművészeti Múzeum - Budapest

SZOBRÁSZAT, FESTÉSZET Mozgalmasság Indulatok, érzelmek Mozgás (tánc) Ellentétek – fény-árnyék Történelmi témák Allegorikus-szimbolikus alakok Népi alakok

Izsó Miklós

Gyárfás Jenő: Tetemrehívás Indulatok, érzelmek ellentétek

Történelmi téma Allegória, szimbólum Delacroix Szabadságkultusz

Mozgalmasság – Delacroix

Caspar David Friedrich

Caspar David Friedrich

Caspar David Friedrich

ZENE Szerelem Sorsszerű küzdelem A halál tragikuma Egyes nemzetek zenei karakterei, (tánc) ritmusai Irodalmi téma, motívum

Chopin ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Liszt Ferenc

Schubert, Wagner, Verdi...

INDIVIDUALIZMUS LIBERALIZMUS NACIONALIZMUS ÉRZELEMKULTUSZ