Pest-Buda a XIX. Században

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A lánchíd története.
Advertisements

Erkel Ferenc, Operaház, Bánk Bán
Reformkor.
Híres épületek a Reformkorban
A dualizmus kori társadalom
Életképek a reformkori Magyarorszogról
II. Európa és a világ Népességnövekedés: a 19. században Európa lakossága 190 millióról 423 millióra nőtt Ez a világ lakosságának több mint egynegyedét.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Szépművészeti Múzeum 1928 Gellért szálloda.
Red Bull repülőnap miatt tilos megállni és várakozni
A romantika Magyarországon
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti, kulturális és politikai lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
Készítette: Sziráki Dániel, 7.c
Budapest a századfordulón
Település Településrendszer Településállomány. Nagyvárosok a magyar településrendszerben Készítette: Széplaki Dóra Debrecen, 2013.április 16.
A MAGYAR NYELV ÜGYE NEMZETI KULTÚRÁNK MEGÚJULÁSA
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest, mint világváros
Budapest mint világváros
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
Az ipari forradalom.
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest Mint Világváros
A reformkor
Az ipari forradalom Anglia a XVIII.sz. végén.
Petőfi Sándor Élete és műve.
Vörösmarty Mihály élete
Világváros születik: Budapest
Világ város születik: BUDAPEST
Budapest a világváros.
FESTŐI BUDAPEST.
Közép-Magyarország turisztikai régió vonzerői
Budapest turisztikai marketingje
Budapest turisztikai marketingje
Budapest.
Budapest turisztikai marketingje
Magyarország hídjai szerző: Zs. Baja Türr István híd.
A lánchíd története.
MTA Regionális Kutatások Központja A vidék polgárosodása Erdei Ferenc műveiben Kovács Teréz DSc. tudományos tanácsadó, egyetemi tanár MTA Regionális Kutatások.
Magyarország Lánchíd.
SZÖUL 서울 특별시.
Klauzál Gábor Pest, november 18. – Kalocsa, augusztus 3
Klauzál Gábor és kora Készítette: Domján Andrea és Hízó Ildikó
Pap Mónika: A Batthyány-kormány működése
Arany János, a titoknok 27/C.
Közép-Magyarország településszerkezete
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Készítette: Bujdosó Villő
Budapest – új világváros
SZÉCHENYI ALKOTÁSAI.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Magyarország Magyarország Közép-Európában az Alpok és a Kárpátok által határolt Kárpát-medencében fekszik. Sok országgal határos:Ausztriával Szlovákiával.
Magyarországi művészet
A világ 7. legszebb villamosvonalán
Reformkor Magyarországon
1848. Március 15. Krizsán Pál.
Chris Spheeris – EROS(Rain) Klösz György nem csupán a magyarországi városfotózás úttörője volt, hanem egyik máig legjelentősebb alakja. A németországi.
A dualizmus gazdasága és társadalma
Vízszabályozás a reformkor óta Padányi József
Életmód a századforduló idején
A törvényes forradalom
KAPITALISTA FEJLŐDÉS AZ IPARBAN
Demográfiai változások a XVIII. századi Magyarországon
Budapesti hidak. Ferenc József híd Ez a híd 1896-ban épült. Másnéven a Szabadság híd. Az alapakokat keszon módszerrel rakták le. A híd 1901-ben A híd.
1. A TÁRSADALMI FÖLDRAJZ TÁRGYA ÉS FELOSZTÁSA.
Az ország a dualizmus korában
Előadás másolata:

Pest-Buda a XIX. Században A nagyváros fényei és árnyai

A magyar polgári átalakulás az európai országokban a XIX A magyar polgári átalakulás az európai országokban a XIX. század elejéig lezajlottakhoz képest sok sajátosságot hordozott. Magyarország elsősorban agrár ország volt, az ipar kisebb jelentőségű volt. Emiatt a lakosság falvakban, mezővárosokban élt.

A magyar polgárosodás leglátványosabb eredménye, büszkesége és szimbóluma Pest-Buda volt. Pest és Buda egységesítése 1873-ban történt meg. A főváros lakossága 1873-ban 300 ezer fős, 1892-ben 700 ezer fős, az első világháború előtt pedig 900 ezer fős volt. Ezzel a 8. európai városok közé emelkedett.

Ezt elősegítette elsősorban a bevándorlás, illetve a természetes szaporodás. Nemzeti ébredés szellemében vált fővárossá. Közvetlenül Bécstől és Párizs városától tanult. Gazdasági és társadalmi központ (urbanizáció, gázvilágítás, csatornázás, villamos vasút, Duna-hidak, körutak, sugárutak.

1812-ben megépült a pesti Német Színház 3500 főt tudott befogadni

1837. augusztus 22-én nyílt meg Pesten a közadakozásból felépített Pesti Magyar Színház Bajza József igazgatásával.

A város szépítéséhez elsősorban József nádor és Széchenyi István járult hozzá Létrehozták a Szépítési Bizottmányt 1825-ben létrejött az MTA 1839-40 váltótörvényt fogadnak el 1844-ben magyar lett az államnyelv 1844 Védegylet 1850-ben a főváros közlekedési csomópont

1849-ben elkészült a Lánchíd Clark Ádám tevei alapján

1877-ben a Margit-híd

1896-ban Ferenc József híd – ma Szabadsághíd

1903-ban Erzsébet híd

Szórakozási lehetőségek Operaház ( Gustav Mahler az igazgató) majd Nikisch Artúr, Michael Balling, Egisto Tango A századfordulón virágzik a koncertélet ( Vigadó, Royal terem Megalakulnak az első kamaraegyüttesek Vonósnégyesek majd világhírű a magyar kvarett- kultúra

Szórakozási lehetőségek Kedvelt szórakozást nyújtott a század elején a Széchenyi által honosított lóverseny, illetve a kaszinók. Ezen kívül a színházba járás, bálozás, szalonélet, kávéházak, fürdőzés. Törzsközönség az arisztokrácia- nagypolgárág, felső értelmiség. Ők bérelték a páholyokat és az első sorokat.

Az iparnak is fontos központjává vált a főváros. Főleg a mezőgazdasággal kapcsolatos iparágak fejlődtek. Pest- Budán elsősorban a szeszipar és a malomipar fejlődött. Bankrendszer kiépül A technikai fejlődés rohamos volt.

Nehézipar sikerei Mezőgazdasági gépgyártás Kühne, Röck, Vidats, Hoffher Közlekedési gépgyártás MÁVAG, GANZ Kéregöntésű vasúti kerekek Izzógyártás, transzformátor, villanymozdonyok gyártása, automobil gyártás Magyar mérnökök

1878-ban bevezették az elektromos közvilágítást. 1881-ben megszólalt a telefon. 1894-re már 700 előfizetője volt. A város tervszerű fejlesztése érdekében létrehozták a Fővárosi Közmunkák Tanácsát. A főutakon már 1887-ben megjelentek az első villamosok. 1896-ban az első fölalatti.