Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben Dr. Horváth Balázs egyetemi docens Széchenyi István Egyetem, Győr Közlekedési Tanszék
Problémák és megoldási lehetőségek Környezetszennyezés Zaj Levegőszennyezés Helyhiány Torlódás Parkolás Közlekedésbiztonság Egy megoldási lehetőség: Jól működő közösségi közlekedés Közlekedéstervezés Forgalom előrebecslés Utasterhelések előrebecslése Szolgáltatási színvonal meghatározása
Közlekedéstervezés Forgalomkeltés Ki Forgalomszétosztás Hova Forgalommegosztás Hogyan Ráterhelés Merre Kereslet - Kínálat Igény előrebecslés
Utazási igények becslése Négy lépcsős modell Utasszámlálás Keresztmetszeti Célforgalmi Mátrix becslés Mintamátrix alapján Mintamátrix nélkül
Utazási igények meghatározása Keresztmetszeti utasszámlálás Fel- leszállók járatonként Járatonkénti utazási igény Célforgalmi kikérdezés Átszállások Utazási igény a hálózaton Becslés a hálózatszerkezet alapján
Utazási igények meghatározása Járatonkénti utazási igény utazási igény i – j megállók között i – j megálló közötti utazás valószínűsége átlagos utazási távolság a vizsgált járaton
Utazási igények meghatározása Utazási igény a hálózaton járatonkénti utazási igények + átszállások átszállási arány n átszállás esetén 2*n átszállási arány!
Ráterhelés - értékelés Utazási igény a hálózaton Közösségi közlekedési rendszer Ráterhelés Útvonalválasztási preferenciák Értékelés Döntés relatív (tervváltozatok között) abszolút (mit tudunk finanszírozni?)
Dunaújváros (2008) 89 megálló 73,3 km 29 viszonylat 43 útvonal 603 járat/nap 38 jármű 28.400 utas/nap
Utazási igények becslése a gyakorlatban Becsült utazási igények ráterhelése Utasszámlálási eredmények
Mért és számított utasszámok
Időben változó utazási igények
További feladatok Előrebecslő modell pontosítása Járati igények Átszállások Számlálási módszer egyszerűsítése