Rögvest kezdünk MÁMI_1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Advertisements

Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Szövegminta Szövegminta szövegminta MEZŐGAZDASÁG- ÉS KÖRNYEZET- TUDOMÁNYI KAR, GÖDÖLLŐ.
A fejlesztő munka eredményei A projekt azonosító száma:
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
Dr. Angyal István Hidrodinamika Rendszerek T.
Műszaki és informatikai képzési terület jelentkezés és felvételi követelmények Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó OKM.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Energetika I-II. energetikai BSc.
Táblázat kezelő programok
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Anyagmérnöki Alapszak
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Informatika.
Mérnöki készségek 1. ELŐADÁS.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 3. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
"Én, fogadom, hogy egyetemi éveim alatt Magyarország törvényeit ¶ és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem szabályait mindenkor megtartom. ¶ Elfogadom.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
A CAD/CAM modellezés alapjai
MŰSZAKI KOMMUNIKÁCIÓ.
A GÉPELEMEK, GÉPSZERKEZETEK II. TÁRGY ÁLTALÁNOS JELLMZÉSE
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Szövegminta Szövegminta szövegminta ÁLLATORVOS-TUDOMÁNYI KAR, BUDAPEST.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Gyógyszerügyi szervezéstan február 3. Dr. Zelkó Romána.
Számítástechnika a KFKI AEKI-ben
Biomérnök alapszak (BSc)
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
108 A kísérletek célja egy speciális anyag optimális előállítási körülményeinek meghatározása volt. A célfüggvény a kihozatal %. melynek maximális értékét.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Energetika I-II. energetikai BSc.
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
KÖRNYEZETTECHNIKA.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Zentai László, tanszékvezető TTK Nyílt nap, I. 27. Földtudományi alapszak - térképész szakirány A térképész.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Mérnökök szerepe a gazdaság fejlődésében AGTEDU tudományos konferencia Kecskemét Rónay István Elnök Bács-Kiskun Megyei Mérnöki Kamara.
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
Energia és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energia és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiafelhasználásra.
Szent István Egyetem. Az egyetem létrejötte Az évi LII. Törvény alapján, január 1-i hatállyal, a jogelőd intézményeiket is figyelembe véve,
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Számítógéphálózatok Távadatfeldolgozás 2000/2001. Tanév, II. félév Dr. Vadász Dénes.
Nyomdaipari Gépek Szerkezettana
Környezetmérnöki szak
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Szövegminta Szövegminta szövegminta. Szövegminta Az élô és élettelen természettudomány, valamint a társadalomtudomány számos területén oktató intézményünk.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Szervezeti Felépítése
Az SI mértékrendszer.
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
Előadás másolata:

rögvest kezdünk MÁMI_1

kérem, kapcsolják ki vagy némítsák el mobiltelefonjaikat, hogy ne zavarják vele az előadást köszönöm! MÁMI_1

általános mérnöki ismeretek 2+1, v, 4 kr MÁMI_1

Gépszerkezettani és Biztonságtechnikai Intézet Korondi Endre ny.docens korondi.endre@rkk.uni-obuda.hu MÁMI_1

a tárgy helye term.tud. ai. 40 gazd.+humán 28 műszaki törzs 39 kredit term.tud. ai. 40 gazd.+humán 28 műszaki törzs 39 gazd. törzs 38 modulok 20 egyéb, záród. 210 MÁMI_1

a tárgy helye term.tud. ai. 40 gazd.+humán 28 műszaki törzs 39 kredit term.tud. ai. 40 gazd.+humán 28 műszaki törzs 39 gazd. törzs 38 modulok 20 egyéb, záród. 210 műszaki ábrázolás ált. mérnöki ismeretek tervezéselmélet web programozás MÁMI_1

a tárgy tartalma a mérnöki munka a mérnöki etika energiafelhasználás, energiagazdálkodás az energiaátalakítás és –transzfer gépei az anyagátalakítás és –transzfer gépei gépek üzeme, gépcsoport zárthelyi gépszerkezetek elemei gépészeti anyagok megmunkálása a mérnöki tervezés alapjai, optimalizálás rendszerelméleti alapok, szabványosítás MÁMI_1

a tárgy tartalma a mérnöki munka a mérnöki etika energiafelhasználás, energiagazdálkodás  az energiaátalakítás és –transzfer gépei az anyagátalakítás és –transzfer gépei gépek üzeme, gépcsoport  zárthelyi gépszerkezetek elemei gépészeti anyagok megmunkálása a mérnöki tervezés alapjai, optimalizálás  rendszerelméleti alapok  , szabványosítás  számítási gyakorlat MÁMI_1

általános mérnöki ismeretek mert olyan dolgokról szól, amik nem kapcsolódnak szorosan egy-egy iparághoz vagy tevékenységi területhez MÁMI_1

követelmények gyakorlat kötelező, előadás ajánlott aláírás feltétele: jelenlét + sikeres zh zárthelyi (1 pótlási lehetőséggel) 40%-ban beszámít a vizsgába írásbeli vizsga (minimum: 40%, 1 pótlási lehetőséggel) MÁMI_1

irodalom ajánlott: Dr. Patkó István: Műszaki ábrázolás és gépszerkezetek II., BMF RKK, 2001. Általános géptan (sz.: Dr. Vass Attila), Gödöllői Innovációs Központ, 2004 Kovács Attila: Általános géptan, Műegyetemi kiadó, 1999 dr. Legeza László: Mérnöki etika, BGK jegyzet 3019 Pattantyús Ábrahám Géza: Gépek szerkezete és üzemtana. MK, 1992 Hütte: A mérnöki tudományok kézikönyve. Springer Hungarica, 1993 általában olvassunk/ nézzünk műszaki dolgokat MÁMI_1

ember - környezet környezet fajtái: természeti / társadalmi fizikai / szellemi világegyetem ......elemi részecskék ember – környezet kölcsönhatása megismerés MÁMI_1

küldetésnyilatkozat Az Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar célkitűzése és feladata olyan integrált műszaki-gazdasági ismeretekkel rendelkező műszaki menedzserek, valamint közgazdászok képzése, akik magas szintű és korszerű elméleti ismeretek mellett a gyakorlatban közvetlenül hasznosítható szaktudással, idegennyelv-ismerettel és kommunikációs készséggel rendelkeznek, ami versenyképessé teszi őket a hazai és a nemzetközi munkaerőpiacon. MÁMI_1

műszaki menedzser A műszaki menedzser alapszakot elvégzők gazdálkodási mérnöki végzettséget szereznek. Ahogy a végzettség neve is jelzi, az alapszakon a műszaki és természettudományi ismeretek mellett a gazdálkodási és szervezéstudományi tudás megszerzése is követelmény. A gazdálkodási mérnökök a műszaki technológiákhoz, eszközökhöz mint termékekhez, szolgáltatásokhoz viszonyulnak. Feladatuk – az értékesítés, szolgáltatás – ellátásához informatikai, pénzügyi és humán folyamatokat is irányítaniuk kell. Mi a vonzó a műszaki menedzserek munkájában? Talán éppen a műszaki és humán tudás, készségek kettőssége, emellett a kapcsolatépítési és kommunikációs lehetőségek. A műszaki menedzser kommunikációs kapocs egy vállalat szervezetében, hiszen szakmai felkészültségével képes együttműködni a mérnökökkel és a gazdasági szakemberekkel egyaránt. MÁMI_1

műszaki menedzser= kicsi(t) mérnök MÁMI_1

mérnök Értelmező kéziszótár, 1992: „ Műszaki egyetemen, főiskolán oklevelet szerzett szakember” Révai lexikon, 1937: „Minden olyan ember, aki a technikai tudományok alkalmazásával foglalkozik és erre képesítést nyert” gyakorlati ismeretek, eljárások és módszerek MÁMI_1

mérnöki ismeretek alaptudományok alkalmazott tud. műveletek ............................... technológia tudományterületek: társadalomtudományok élettelen természettud. matematika, fizika műszaki tudományok ..... élettudományok … interdiszciplináris multidiszciplináris MÁMI_1

nem elég, ha a termék szép és jó... mérnöki ismeretek alapok: műszaki tudományok közgazdaságtudomány PIACGAZDASÁG nem elég, ha a termék szép és jó... MÁMI_1

mérnöki hivatás „A mérnöki hivatás felelősségteljes gyakorlásához az alapos szaktudáson felül széles látókörre, erkölcsi érzékkel párosult jellemerőre és felelősségtudásra van szükség” Pattantyús Ábrahám Géza 1885-1956 MÁMI_1

mérnöki eskü Én, .......... fogadom, hogy mérnöki tudásomat és képzettségemet az emberiség felemelkedése, a műszaki haladás szolgálatába állítom, korszerű ismeretekkel folyamatosan bővítem. Mérnöki hivatásom gyakorlásában az emberek biztonságát és egészségét, a környezet ésszerű védelmét mindenkor figyelembe veszem.* Tevékenységem során etikus magatartásra törekszem, kibocsátó főiskolámmal a kapcsolatot ápolom. (* régebben : és nem lépem túl illetékességem határait) MÁMI_1

mérnöki számítások cél: megfelelő termék, gép, folyamat terület: pl. szilárdsági, hőtani, gazdasági... funkció: méretezés (milyen legyen?) ellenőrzés (megfelelő-e?) adatok, képlet, határértékek, pontosság MÁMI_1

a mérnöki munka eszközei képletek (összefüggések)  numerikus módszerek: számológép , számítógép grafikus módszerek (nomogram, szerkesztés) táblázatok, kézikönyvek gyártmánykatalógusok (kiválasztás) tervezési segédletek „célszerű” verbális és grafikus kommunikáció MÁMI_1

számológépek MÁMI_1

típusok 1 analóg digitális hardver/ szoftver/ firmver MÁMI_1

típusok 2 hol van? mit tud? önálló mobilban számítógépben… egyszerű (alapműveletes) tudományos grafikus programozható …. MÁMI_1

leírás vagy tesztelés RTFM = read the fu..ing manual (ha nincs leírás : kölcsönkérés mástól/ boltból, net, intelligencia…) műveleti sorrend 2+3 = pontosság 2/3 = ×3 = függvények 25  DRG 30 sin ha elállítjuk, de nem tudjuk, mit és hol: elem kivétele vagy reset (hátul kis lyuk…) használhat MÁMI_1

billentyűk 2ndF többfunkciós billentyűk asin, arc+sin, sin-1 arcsin a b/c törtek hms, ‘ ‘’ ‘’’ idő/szög M, STO, RCL…. memória x M kétváltozós fgv yx nem egész kitevőjü hatvány r p, p r derékszögű-polár konverzió (r, ) bin/oct/dec/hex, A…F számrendszerek stat/data.. statisztikai műveletek DEL, CE, ← utolsó jegy/ adat törlése EXP, EE normál alak kitevője ENG „mérnöki” alak 10, 103, 106… MÁMI_1

alapvető tanácsok nézzük a kijelzőt is! (elütés, bizonytalan billentyűk… ha kell, javítsuk! (CE, del, újabb operátor..) memória, zárójel használata (NE ÍRJUNK!) becsüljük meg az eredményt! ha van fizikai tartalma, LEHETSÉGES? gyanús esetben újra! MÁMI_1

számolóábra (nomogram) MÁMI_1

mértékrendszer SI alapegységek: m, kg, s, A, K, cd, mol kiegészítő egységek: rad, srad alkalmazható, nem SI pl.: C °, °’”, bar… dimenzió V=L / T mennyiségegyenlet, mértékegységegyenlet ω = 2 Πn ω = n/9.55 [ω] = rad/s [n] = f/min MÁMI_1 30

prefixumok 12 kg + 250 dkg = ? gramm 3 cl + 4 cm3 = ? liter hekto- deka- - deci- centi- jototta (1048), kibi (1000!) MÁMI_1 31

106 MÁMI_1

mértékegységátszámítások táblázat számológép, számítógép on/offline.… csak úgy: 1 km/h = 1000 m/3600 s  0.278 m/s 18 m/s = ? km/h 1 hüvelyk/zoll = 25.4 mm MÁMI_1

köszönöm figyelmüket! MÁMI_1