A diszpozicionális megközelítés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Csoport munka.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Humánkineziológia szak
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A személyiség motivációs egységei
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Gordon W. Allport vonáselmélete
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Henry Murray dinamikus motivációs rendszere
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
MOTIVÁCIÓ.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A személyiségpszichológiában használt modellek összefüggései Melyik modell a jó? Van-e közös az egyes megközelítésekben?
A pszichológiai fejlődés
A társas viselkedés pszichológiája
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Személyiség- pszichológia II
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Személyiség - lélektan
A kulturális intelligencia
A konstruktivista pedagógia alapjai
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Kontinuitás és változás
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Az iskolai csoportok sajátosságai
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
A pszichikumról általában
Személyiségünk a betűkben
Magatartástudományi Intézet
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Vonás-elméletek.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A személyiség biológiai alapjai
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Temperamentumok Mit jelent az örökletesség? Evolúciós megfontolások
Kutatásmódszertani dilemmák
Mi a személyiségpszichológia?
A diszpozicionális megközelítés Típusok és vonások.
A pszichológiai mérés alapjai
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
ÖNISMERET.
Komenczi Bertalan Információelmélet
Szociálpszichológia-2 Attitűd
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

A diszpozicionális megközelítés Típusok és vonások

A személyiség egységei Allport (1958): 10 alapegység Intellektuális képességek Temperamentum vonások Tudattalan motívumok Társas attitűdök Kognitív stílusok és sémák Érdeklődés és értékek Expresszív vonások Stiláris vonások Patológiás hajlamok Faktoranalízisből származó vonás-csoportok

McClelland (1951) Vonások Sémák Motívumok

A vonáspszichológusok megegyeznek abban, hogy A vonások az emberek viselkedésében szabályosságot és konzisztenciát jelentenek. Igy a vonások a működésbeli egyéni különbségeket tükrözik Mivel különbségeket írnak le, hasznosak mint személyiség-egységek. A személyiségpszichológia feladata, hogy felfedje az alapvető vonásokat, mérést dolgozzon ki rájuk, tanulmányozza fejlődésüket, és állapítsa meg, hogy jó magyarázatot kínálnak-e az egyéni különbségekre

Gordon W. Allport (1897-1967) A vonás: prediszpozíció bizonyos módon való reagálásra A vonások létezők: neuropszichológiai rendszereken alapulnak A vonások fajtái: általános, személyes Sarkalatos, centrális és másodlagos diszpozíciók

A vonás szerepe

A vonás, szokás, attitűd kapcsolata

Az általános vonások A személyiség azon aspektusai, amelyek tekintetében adott kultúrán belül az emberek legtöbbje sikeresen összehasonlítható

A személyes diszpozíció A személyes diszpozíció az egyénre jellemző olyan általános neuropszichikus struktúra, amelyet számos funkcionálisan egyenértékű inger kiválthat, és amely az alkalmazkodó és stiláris viselkedés konzisztens egyenértékű formáit idézi elő és irányítja

A diszpozíciók feltárása A nyelv vizsgálata (Allport-Odbert, 1936) 1800 szó (viselkedést, tulajdonságot leíró szavak, kifejezések) 25% általános vonás Kihagyták az állapotokat, cselekvéseket leíró kifejezéseket, az értékelést tartalmazó szavakat, a homályos értelmű szavakat, metaforákat

A szótár későbbi sorsa

A faktoranalízis

A sajátérték

Raymond B. Cattell (1905-1998) A faktoranalízis első alkalmazói közé tartozott Az intelligencia kérdéseivel is foglalkozott A 16 faktoros modell kidolgozója (16PF)

A 16 faktor születésének útja Allporték listáját szűkítette le, osztályozta, majd az osztályokból (160) kivette a 13 szerinte legfontosabbat. A kurrens pszichológiai szakirodalom szerint fontos 11 osztályt tett hozzá (képességeket). Egy vizsgálat nyomán redukálta a változókat Ezt követő vizsgálatának eredményeit faktoranalizálta Először 12 faktort talált, majd kérdőívekből származó skálákat tett hozzá, így lett 16 faktora

Cattell 16 személyiségfaktora

Cattell egyéb működése Az objektív teszt-adatokkal kiegészített modelljében már 21 faktor van Öröklődéssel kapcsolatban (1/3 – 2/3) Motivációs és szituációs tényezők szerepe

Hans J. Eysenck (1916-1997) 79 könyv, 1097 folyóiratcikk Széles érdeklődési kör Típus-szint Biológiai alapú megközelítés Szigorú tudományosság

Eysenck modelljének eredete

Eysenck típusfelfogása

Eysenck modellje Három személyiségdimenzió Extraverzió-introverzió Neuroticitás Pszichoticitás

Az extra-introverzió szerkezete

Az extraverzió szerkezete

A neuroticizmus szerkezete

A pszichoticizmus szerkezete

Gough: népnyelvi fogalmak A társas viselkedés minden társadalomban közös jellemzői a személyiség alapvető dimenzióit határozzák meg Mindennapi kikristályosított emberismeretre épít Nem függ semmilyen elmélettől CPI

Wiggins modellje

A Nagy Ötök

Az öt dimenzió tartalma

A személyiségprofil

A különböző faktorelméletek közötti összefüggés Teoretikus Extraverzió Barátságos-ság Lelki-ismeret Érzelmi stabilitás Intellektus Cattell Exvia-Invia 1,5,7,14,10 Pathemia- Cortertia 1,8 Felettes én ereje 6,15 Aggódó 3,12,1,9 Önálló 13,14,4 Eysenck Pszichoticizmus Neuroticizmus Gough Konszenzuskeresés Kontroll Flexibilitás Wiggins Dominancia Szeretet

Mi a bizonyíték arra, hogy a Nagy Ötök faktorai általánosak? Alapvető lexikális hipotézis: A legfontosabb egyéni különbségeket az emberi tranzakciókban egyedi szavakba fogják lefordítani a világ valamennyi nyelvében – a különböző kultúrákban ugyanazok a faktorok jönnek ki.

2. Önjellemzés és mások jellemzésének egyezése: vagyis az önjellemzések nem fiktív én-reprezentáción alapulnak 3. Meghatározott kapcsolat van bizonyos faktorok pontszámai és specifikus emóciók megtapasztalásai között 4. A személyiségzavarok a vonások mintázatában ragadhatók meg 5. Örökletes tulajdonságok, jogos az evolúciós értelmezésük

A társak, partnerek és a saját értékelések korrelációi NEO-PI faktor Társak értékelése közti egyezés Társ és partner közti egyezés Társ és saját értékelésekegyezése Partner és saját értékelések egyezése Neuroticizmus 0,36 0,45 0,37 0,53 Extraverzió 0,41 0,26 0,44 Nyitottság 0,46 0,63 0,59 Barátságosság 0,49 0,57 0,60 Lelkiismeretesség

A Nagy Ötök időbeli stabilitása

Családi korrelációk a magasság (H), testsúly (W), extraverzió (E) és Neuroticizmus (N) között

Az örökletesség becsült értéke a BIG FIVE faktorokra Extraverzió 0,26 Barátságosság 0,28 Lelkiismeretesség Neuroticitás 0,31 Nyitottság 0,46 Átlag 0,34

A Nagy Ötök hazai vizsgálata

A vonáselméletek kritikái Buss és Craik – cselekvésgyakorisági megközelítés Passini, Norman – elképzelt személyek jellemzése Schweder, d’Andrade – illuzórikus korrelációk Személy-szituáció vita

Az interakció statisztikai fogalma

A személy-szituáció interakció lehetőségei

A személy-szituáció vita egy vizsgálata

A konzisztencia melletti érvelés Bem és Allen: a konzisztencia személyre jellemző Snyder: önmonitorozás Fishbein, Ajzen: többcselekvéses kritérium Epstein: aggregáció