A pszichoszociális fejlődés elméletei Erik Erikson Harry Stack Sullivan
Erik Erikson (1902-1994)
Erikson fő tételei Énidentitás Kompetencia Pszichoszociális krízis Az epigenetikus fejlődés elve Az életen át tartó fejlődés
A fejlődés nyolc szakasza
Az egyes fejlődési szakaszok 1. A csecsemőkor (orál-szenzoros) - a krízis a bizalom-bizalmatlanság - a kialakuló énminőség: a remény 2. A kisgyermekkor (anál-muszkuláris) - a krízis: autonómia-kétely - a kialakuló énminőség: az akarat
A bizalom és autonómia összefüggése
3. Óvodáskor (fallikus-lokomóciós) - krízis: kezdeményezés-bűntudat - énminőség: szándék, cél 4. Iskoláskor (latencia) - krízis: teljesítmény-kisebbrendűségi érzés - énminőség: kompetencia 5. Serdülőkor (pubertás és adolescens) - krízis: identitás-szerepkonfúzió - énminőség: hűség
6. Fiatal felnőttkor. - krízis: intimitás-izoláció 6. Fiatal felnőttkor - krízis: intimitás-izoláció - énminőség: szeretet
7. Felnőttkor. - krízis: alkotóképesség-stagnálás 7. Felnőttkor - krízis: alkotóképesség-stagnálás - énminőség: gondoskodás
- krízis: énintegritás-kétségbeesés 8. Időskor - krízis: énintegritás-kétségbeesés - énminőség: bölcsesség
Harry Stack Sullivan (1892-1949) A személyiség az ember életére jellemző ismétlődő interperszonális helyzetek egy viszonylag tartós mintája A személyközi síkon végbemenő legfontosabb folyamatok: - dinamizmusok - megszemélyesítések - megismerési folyamatok
Dinamizmusok Ismétlődő magatartásformák Személyközi kapcsolatokra jellemzők Testi zónákhoz kötöttek Speciális dinamizmus az én-rendszer - a szorongás eredményeként alakul - a szorongást az anya közvetíti - a társadalom irracionális aspektusainak terméke
Megszemélyesítések Képmás, amit a személy önmagáról vagy másról hordoz - kielégülés: kedvező kép (jó anya, jó én) - szorongás: kedvezőtlen kép (rossz anya, rossz én) - nagyon erős szorongás: nem-én megszemélyesítés
Megismerési folyamatok A tapasztalatszerés módjai: prototaxikus parataxikus és szintaktikus megismerési mód
A személyiség fejlődése Csecsemőkor - orális zóna az elsődleges kapcsolat helye, ehhez kapcsolódó megszemélyesítések, prototaxikus → parataxikus, álom-elszakadásos mechanizmus, saját test felfedezése, koordinált mozgás Kisgyermekkor - nyelvi fejlődés, szintaktikus gondolkodás megjelenése, különböző megszemélyesítések egybeolvasztása, a nem fogalma, szublimáció megjelenése
Gyermekkor - közösségi lénnyé válik, alá- fölérendeltség, versengés megjelenése, különbségtevés fantázia és valóság között A serdülés előestéje - egyenrangú bizalmi kapcsolatok kiépítése Korai ifjúkor -a heteroszexuális igény és a barátságigény elkülönül Késői ifjúkor - bevezetés az érett személyközi kapcsolatokba, az én-rendszer megszilárdul, hatékony szublimáció Érett felnőttkor
Sullivan a pszichiátriai interjúról A terapeuta a személyközi kapcsolatok szakértője A kommunikációt kell figyelni, nemcsak a „mit”, hanem a „hogyant” is Reciprok emóciók