A pszichoszociális fejlődés elméletei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
A roma családok segítése a csecsemőmasszázs módszerével. Gyakorlati útmutatás az egyéni és csoportos csecsemőmasszázs oktatásában a roma lakosság körében.
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Első előadás.
A fejlődési szakaszok.
Felnőttkor.
Kisgyermekkor (óvodáskor).
A TEHETSÉGGONDOZÁS LEHETŐSÉGEI A TISZA-TÓ TÉRSÉGÉBEN Dr. Mező Ferenc • Korosztályok • Tehetségterületek • Léptékek • Együttműködés.
A SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSÉNEK KRITIKUS SZAKASZAI
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kapcsolatok fontossága
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
interperszonális személyiség-koncepciója
Harry Stack Sullivan.
Erik Erikson ( ) 1902-ben született Frankfurtban
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
A pszichológiai fejlődés
ANYA –GYEREK KAPCSOLAT Bodor Enikő, szociális munkás
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Harmadik előadás.
Szocializáció és fejlődés
FEJLŐDÉSELMÉLETEK ÉS ERKÖLCSI FEJLŐDÉS
Fejlődéselméletek, a neveléslélektan szemlélete
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Pszichoszociális fejlődésmodell Eric Erikson szerint
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
Éntudat – identitástudat - énkép
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Marcel Reynaert vízfestményei
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Ifjúságügy: félúton?.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Prof. Dr. Füredi János OPNI - Semmelweis Egyetem A perinatális hangulatzavarok megelőzése és kezelési lehetőségei OGYI október 4. A NŐ hangulati.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
A szocializáció folyamata
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Miért fontosak a határok?
Egyéb dinamikus elméletek
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A pszichoszociális fejlődés elméletei Erik Erikson Harry Stack Sullivan

Erik Erikson (1902-1994)

Erikson fő tételei Énidentitás Kompetencia Pszichoszociális krízis Az epigenetikus fejlődés elve Az életen át tartó fejlődés

A fejlődés nyolc szakasza

Az egyes fejlődési szakaszok 1. A csecsemőkor (orál-szenzoros) - a krízis a bizalom-bizalmatlanság - a kialakuló énminőség: a remény 2. A kisgyermekkor (anál-muszkuláris) - a krízis: autonómia-kétely - a kialakuló énminőség: az akarat

A bizalom és autonómia összefüggése

3. Óvodáskor (fallikus-lokomóciós) - krízis: kezdeményezés-bűntudat - énminőség: szándék, cél 4. Iskoláskor (latencia) - krízis: teljesítmény-kisebbrendűségi érzés - énminőség: kompetencia 5. Serdülőkor (pubertás és adolescens) - krízis: identitás-szerepkonfúzió - énminőség: hűség

6. Fiatal felnőttkor. - krízis: intimitás-izoláció 6. Fiatal felnőttkor - krízis: intimitás-izoláció - énminőség: szeretet

7. Felnőttkor. - krízis: alkotóképesség-stagnálás 7. Felnőttkor - krízis: alkotóképesség-stagnálás - énminőség: gondoskodás

- krízis: énintegritás-kétségbeesés 8. Időskor - krízis: énintegritás-kétségbeesés - énminőség: bölcsesség

Harry Stack Sullivan (1892-1949) A személyiség az ember életére jellemző ismétlődő interperszonális helyzetek egy viszonylag tartós mintája A személyközi síkon végbemenő legfontosabb folyamatok: - dinamizmusok - megszemélyesítések - megismerési folyamatok

Dinamizmusok Ismétlődő magatartásformák Személyközi kapcsolatokra jellemzők Testi zónákhoz kötöttek Speciális dinamizmus az én-rendszer - a szorongás eredményeként alakul - a szorongást az anya közvetíti - a társadalom irracionális aspektusainak terméke

Megszemélyesítések Képmás, amit a személy önmagáról vagy másról hordoz - kielégülés: kedvező kép (jó anya, jó én) - szorongás: kedvezőtlen kép (rossz anya, rossz én) - nagyon erős szorongás: nem-én megszemélyesítés

Megismerési folyamatok A tapasztalatszerés módjai: prototaxikus parataxikus és szintaktikus megismerési mód

A személyiség fejlődése Csecsemőkor - orális zóna az elsődleges kapcsolat helye, ehhez kapcsolódó megszemélyesítések, prototaxikus → parataxikus, álom-elszakadásos mechanizmus, saját test felfedezése, koordinált mozgás Kisgyermekkor - nyelvi fejlődés, szintaktikus gondolkodás megjelenése, különböző megszemélyesítések egybeolvasztása, a nem fogalma, szublimáció megjelenése

Gyermekkor - közösségi lénnyé válik, alá- fölérendeltség, versengés megjelenése, különbségtevés fantázia és valóság között A serdülés előestéje - egyenrangú bizalmi kapcsolatok kiépítése Korai ifjúkor -a heteroszexuális igény és a barátságigény elkülönül Késői ifjúkor - bevezetés az érett személyközi kapcsolatokba, az én-rendszer megszilárdul, hatékony szublimáció Érett felnőttkor

Sullivan a pszichiátriai interjúról A terapeuta a személyközi kapcsolatok szakértője A kommunikációt kell figyelni, nemcsak a „mit”, hanem a „hogyant” is Reciprok emóciók