Városodás és az óriásvárosok Földünkön (1995)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A városok fejlődése és szerkezete
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Baranya Megyei Önkormányzat
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Települések A városok.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Urbanizáció a fejlődő országokban
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
A VILÁGGAZDASÁG VEZETŐ HATALMA
A város és világa.
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
Európai térszerkezet változásai 2. rész
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Kővári János országgyűlési képviselő,
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Európa városi történelme
Az európai városverseny
Transznacionális és multinacionális vállalatok
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Foglalkoztatás-politika
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
A települések és a városodás folyamata
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A regionális politika 1996 után Magyarországon
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális gazdaságtan 7.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
Az önkormányzatok településfejlesztési
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Az urbanizáció (urbs, urbis)
Készítette: Branikovits Kitti
Az európai nagyvárosok népesedés szerinti típusai
9. TELEPÜLÉSEK.
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Városodás és az óriásvárosok Földünkön (1995)

Konurbáció (városösszenövés): Nagyvárosi agglomerációk egymás felé történő növekedése és terjeszkedése, amely révén nagy népességtömörülések, óriásvárosok (mega-city) és városövezetek (megalopolisz) alakulhatnak ki. A városösszenövés típusai az egy- , két- és többközpontú konurbáció. Egyközpontú konurbáció során egy terjeszkedő világváros közigazgatásilag fokozatosan elnyeli, bekebelezi a környező városokat és falvakat (pl. London, Párizs, Moszkva). Két- és többközpontú konurbáció során kettő (pl. Manchester-Liverpool) vagy több (pl. Duisburg, Essen-Bochum-Dortmund) nagyvárosi agglomeráció a főközlekedési utak (autópályák, vasutak stb.) mentén egymás irányába növekszik, majd egy idő után összeérhetnek és térben folytonos városövezetek (pl. Boston-New-York-Philadelphia, Baltimore-Washington) alakulhatnak ki. Megalopolisz (városövezet): Több nagyvárosi agglomerációból álló övezet, amelynek népességszáma rendszerint meghaladja a 10 millió főt. Városövezet városösszenövés (konurbáció) révén jön létre, amikor több világváros, ill. ezek elővárosai a térben összeérnek és egy hatalmas összefüggő városi zónát képeznek. Az így létrejövő városkomplexum nem alkot egységes várost, s számos közigazgatási egységre tagolódik. Földünk legnagyobb városövezete az Egyesült Államok atlanti partvidékén található, a Bostontól Washingtonig húzódó 700 km hosszú megalopolisz („Boswash”), amely 80 millió lakost tömörít. A Nagy-Tavak vidékének megalopolisza a „Chipitts” (Chicago, Detroit, Cleveland, Pittsburg). Anglia megalopolisza: London, Birmingham, Manchaster, Liverpool, Leeds. Hasonló városövezet van kialakulóban Kaliforniában San Francisco és San Diego között („Sansan”), Japánban a Csendes-óceán partján Tokió-Oszaka-Kobe között, Milano-Torino-Genova-Marseille-Firenze, valamint a holland Randstad, a német Ruhr-vidék (Düsseldorf-Duisburg-Dortmund (3D), Rajna-Majna (Frankfurt) és a Rajna-Neckar (Stuttgart) tengely mentén.

Földünk megalopoliszai, agglomerációi, óriásvárosai éjszakai kivilágításban (sárga fények)

2.Szuburbanizáció Az urbanizáció második szakasza, amikor a népesség egyre jelentősebb része elhagyja a nagyvárosok területét és mind nagyobb számban az elővárosokba költözik, egy "városkörüli" fejlődés megy végbe. A szuburbanizáció a városrobbanással szemben egy térbeli dekoncentrációs folyamat. Kiváltó okai a nagyvárosok növekvő zsúfoltságában, a lakókörnyezet leromlásában, a környezetszennyezésben és a romló közbiztonságban keresendők. Lényeges előfeltétele a közlekedési infrastruktúra (pl. gyorsvasút, autópálya) fejlődése, a motorizáció magas szintje. A Föld különböző fejlettségű országai jelentős időbeli eltéréssel lépnek a szuburbanizáció szakaszába, az Egyesült Államokban már az 1930-as évektől megfigyelték, Nyugat-Európa országaiban a szuburbanizáció súlypontja az 1960-as évekre esett, hazánkban az elmúlt tíz év során jelentkezett. A népesség szuburbanizációját egy idő után az ipari majd a tercier funkció szuburbanizációja követi, az elővárosokba kitelepülő ipari üzemek és szolgáltató létesítmények (pl. bevásárlóközpontok) formájában. Jellemzői: Intenzív ipari fejlődés, modern iparágak térhódítása. Az ipar kitelepülése a város (központ)ból. CBD, City-bővülés. Új városközpontok létrejötte. A tercier szektor megerősödése. Fokozódó „blight” jelenségek a városközpontban (zsúfoltság, közlekedési gondok, környezetszennyezés, infrastruktúra, lakásállomány elöregedése, leromlása). Folytatódik a periféria-centrum típusú város terjeszkedése (társadalmi leértékelődés). Slum, szegregáció, gettósodás. Szelektív migráció—> felgyorsuló elővárosi (szuburbán) fejlődés. A vonalas infrastruktúra (főleg közlekedés, szállítás) rohamos fejlődése. Intenzív ingázás.

Bolygóváros (szatellit): Nagyvárosok környékén tervszerűen kialakított, a központi település tehermentesítésére szolgáló újvárosok. Az alvóvárosokkal ellentétben a bolygóvárosokba jelentős számú munkahely és szolgáltató intézmény is települ. A bolygóvárosok többségét valamilyen ipari funkció ellátására, egy ipari nagyüzem körül hozzák létre (pl. Budapest környékén Százhalombatta). Az így létrejövő funkcionálisan erősen szakosodott bolygóvárosok úgy veszik körül a nagyvárost, mint ahogy a bolygók keringenek a Nap körül, nevük is innen származik. Bolygóvárosok sorát hozták létre pl. Stockholm, London, Párizs és Moszkva környékén.

3.Dezurbanizáció (counterurbanisation: ellenurbanizáció) Az urbanizáció harmadik szakasza, amelyet a legfejlettebb országok (pl. Egyesült Államok, Svédország, Dánia) egyes nagyvárosi térségeiben jelentkezett az 1970-es évek vége óta. A dezurbanizáció jellemzője, hogy már nem csak a nagyváros, hanem az őt körülvevő elővárosi övezet népessége is csökkenni kezd, egy "ellenvárosodási" folyamat veszi kezdetét. A jelenség okai a falusi térségek gyors városiasodásában, a vidéki életmód felértékelődésében, a javuló közlekedési és telekommunikációs feltételekben keresendőek, amelyek lehetővé teszik a magasan kvalifikált munkaerő számára, hogy munkáját a nagyvárostól távol végezhesse. Jellemzői: A posztindusztriális gazdasági fejlődés széles körű érvényesülése. A termelékenység gyors ütemű növekedése, a foglalkoztatottak számának fokozatos csökkenése. K+F szektorra, a szellemi munkára, korunk csúcstechnológiájára épülő, „agyigényes” iparágak húzó jellege érvényesül, melyek bárhol megtelepülhetnek, ahol fejlett infrastruktúra rendelkezésre áll. Szelektív migráció a csökkenő népességszámú, többnyire szennyezett környezetű városi régiókból a természetközeli, stressznélküli munka- és lakóhelyet biztosító, felértékelődött, fokozatosan növekvő népességszámú rurális területek felé.

4.Reurbanizáció Az urbanizáció negyedik szakasza, amikor a nagyváros népességszáma a szuburbanizáció, majd dezurbanizáció jelentette csökkenés után ismét növekedésnek indul, s egy újabb koncentrációs, "vissza a városba" folyamat veszi kezdetét. Az 1980-as évek közepétől figyelték meg a kutatók a legfejlettebb országok nagyvárosaiban (pl. London, Amszterdam, Philadelphia, Sidney stb.). A reurbanizáció szoros összefüggésbe hozható a korábban lepusztult belvárosi slum negyedek építészeti felújításával, a városrevitalizációval és a világgazdasági koszakváltás társadalmi hatásaival. A posztfordizmus megerősödése révén számban egyre növekvő fiatal, tehetős menedzseri réteg tagjai („Yuppie”-k) egyre nagyobb számban fedezik fel maguknak a városrevitalizáció révén javuló lakókörnyezetet nyújtó belső városrészeket, s ide költözik. A korábban pusztulásnak indult belvárosi lakónegyedek, iparterületek gyors népességcserével együtt járó megfiatalodását, felvirágzását nevezik dzsentrifikációnak.

A városnövekedés jelenlegi problémái és a világvárosok szerepe, tipizálása A városnövekedés korlátai, centrifugális erői: Túlnépesedés, közlekedési problémák, növekvő környezetszennyezés, közegészségügyi viszonyok romlása (főként a fertőző megbetegedések révén), deviáns társadalmi magatartás fokozódása, növekvő kriminalitás, kábítószer fogyasztás, növekvő energia ellátási problémák. A város mérete és az egy főre jutó fenntartási költségek közötti összefüggés. Energiaellátás: kb.1mió, egyéni közlekedés: kb.100e, iskola, képzés: kb.0,5mió, tömegközlekedés: 10mió, áruszállítás: 1 millió Összes tevékenység: kb.0,7-1millió Világvárosok az új világrendszerben Napjaink világvárosai: tömegfogyasztó technopoliszok, kereskedelmi innováció központjai, transz- és multinacionális vállalatok székhelyei, világizlés csiholói. A világvárosok jellemzői: Az új munkamegosztásban elfoglalt helyét és funkcióját a világgazdasági integrációja határozza meg. A globális tőke a világvárosokat bázisként használja a termelésben és piaci tevékenységben. A világvárosok globális irányító funkciói a termelésben és foglalkoztatásban jelennek meg. Munkaerőpiacuk kettős: magas szintű professzionalizmus <—> képzetlenség A nemzetközi tőke koncentrálódásának helyszínei (kivétel Tokió) Hazai és nemzetközi migráció célpontjai. A világvárosokban a legerősebb a térbeli és osztály szerinti polarizáció. Növekedésük társadalmi költségei kezdik meghaladni az adott ország pénzügyi kapacitását.

A világvárosok ismérvei Cohen, R.B. szerint: Fő pénzügyi központ Transznacionális vállalatok székhelye Nemzetközi intézmények székhelye Gyorsan növekvő üzleti szolgáltatások központja Fontos feldolgozóipari központ Közlekedési csomópont A világvárosok ismérvei Knox, P. szerint: Transznacionális gazdaságok központja Nemzetközi kapcsolatok szerepe Kulturális központ

A világvárosok hierarchiája: Cohen, R.B. szerint: 1.Központi országok 1.1. Elsődleges világvárosok: London, Párizs, Rotterdam, Frankfurt, Zürich, New York, Chicago, Los Angeles, Tokió 1.2. Másodlagos világvárosok: Brüsszel, Milánó, Bécs, Madrid, Torinto, Miami, Houston, San Francisco, Sydney 2.Félperiférikus országok 2.1.Elsődleges világvárosok: Sao Paulo, Szingapúr 2.2.Másodlagos világvárosok: Johannesburg, Buenos Aires, Rio de Janeiro, Caracas, Mexikóváros, Hong Kong, Taipei, Manila, Bangkok, Szöul Knox, P. szerint: Elsődleges világvárosok: London, New York, Tokió

A tervezés szerepe a települések formálódásában A településtervezés felbukkanásának történeti áttekintése A spontán fejlődés eredményeként már elviselhetetlen, önpusztító környezeti állapotok keletkeztek (pl. ókori Róma, középkori városok, kora kapitalista Anglia esete) A település tudatos telepítési szándék nyomán jött létre (pl. görög kolóniák, középkori városalapítások, 2.világháború utáni városok). Felgyorsul a településfejlődés üteme. A településen belül egy külső erő akaratát kell érvényesíteni (pl. uralkodók, barokk fejedelmek, pápák, új politikai formációk városrendezési akciói). Általában a tervezésre akkor van szükség amikor a település nagysága, áttekinthetősége, a helyi társadalom belső kohéziója és a fejlődés üteme már nem tudja biztosítani a település közérdeknek is megfelelő fejlődését.

Területfejlesztési koncepció: Az ország, egyes régiók, települések hosszú távra nyúló fejlesztését megalapozó és befolyásoló tervdokumentum, mely meghatározza a fejlesztés céljait, a fejlesztési programok kidolgozásához szükséges irányelveket, információkat biztosít a különböző szintű tervezés szereplői számára. A területfejlesztési koncepcióra épülve kerülnek kidolgozásra a terület- és településfejlesztési programok, melyek középtávon reálisan megvalósítható, konkrét projekteket tartalmaznak. A rendezési típusú tervdokumentumok: Tartalmukban tér-műszaki jellegűek Bennük az egyes elhatározások konkrét területhez kötöttek Koordinatív szerepükön túl jogi, hatósági eszközökkel kikényszerítő szabályozó erejük is van Területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996.évi XXI. törvény.

Területfejlesztés: Az országra, valamint térségeire kiterjedő társadalmi, gazdasági és környezeti területi folyamatok megfigyelése, értékelése, a szükséges tervszerű beavatkozási irányok meghatározása. Valamint a rövid, közép- és hosszú távú átfogó fejlesztési célok, koncepciók és intézkedések meghatározása, összehangolása és megvalósítása a fejlesztési programok keretében, érvényesítése az ágazati döntésekben. Területrendezés: Az országra, illetve térségeire kiterjedően a terület felhasználás rendjének és a területhasználat szabályainak megállapítása e körben: az erőforrások feltárása, a táj terhelése és terhelhetőségének meghatározása, ezek együttes értékelése, előrejelzések készítése; a területi adottságok célszerű hasznosítási javaslatainak kidolgozása, továbbá a fejlesztési koncepciók és programok térbeli, műszaki-fizikai rendszerének meghatározása; nemzetközi együttműködés és szerződés keretében az európai és határmenti területrendezési tevékenység összehangolása.

Településfejlesztési koncepció: A település társadalmi, gazdasági és térbeli-fizikai helyzetének elemzésére alapozott, a lakosság, a civil szerveződések és az érdekképviseleti szervek bevonásával elkészített, a település hosszú távú fejlődési irányait meghatározó, a települési képviselő-testület által határozattal elfogadott dokumentum. Településfejlesztési program: A településfejlesztési koncepció megvalósítását szolgáló, az önkormányzati választási ciklusra szóló települési középtávú fejlesztéseket tartalmazó, a települési önkormányzat képviselő testülete által határozattal elfogadott dokumentum, amely a várható költségeket és pénzügyi forrásokat is megjelöli. Településfejlesztési terv: A településfejlesztési program megvalósítását szolgáló, a települési képviselő-testület által határozattal elfogadott operatív terv, amely megjelöli a konkrét települési fejlesztéseket, azok ütemezését, lebonyolítási módját, költségeit és forrásait.