Az agrártámogatások változó intézményrendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
Támogatási lehetőségek a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv alapján.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Baranya Megyei Önkormányzat
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK október
Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK december 2.
Származás, minőség- és eredetvédelem. Földrajzi árujelzők kialakulása.
Az agrár-, és vidékfejlesztési igazgatás alapkérdései „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa” Az Európai.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Az ÚMVP intézményrendszere
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
EMVA LEADER Aktuális feladatok a végrehajtásban
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program tervezési folyamata Pócsi Gabriella NAKVI MTO tervezési referens Hatékonyság, Innováció,
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program, a kapcsolódó PKD, valamint megvalósítási rendszerének bemutatása Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
Pályázatírás módszertana
2003. november 25.FVM e-agrárium1 Magyar Információs Társadalom Stratégia e-agrárium Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Informatikai Főosztály.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Az EU Agrár- és Vidékfejlesztési Politikája Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A strukturális alapok (ROP) menedzsmentjének tapasztalatai ( ) Molnár Beáta PhD hallgató, PTE-KTK BGF KKFK
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Az agrárpiaci rendtartásról szóló évi VI. törvény.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Mezőgazdasági szaktanácsadás uniós és hazai rendszere VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma:
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A közigazgatási eljárás II.
A KÖZJOGI SZERZŐDÉSEK.
Európai Uniós ismeretek
Közbeszerzési szabályok változása és
Előadás másolata:

Az agrártámogatások változó intézményrendszere Szilágyi János Ede 2004.04.20.

Bevezető gondolatok Magyarország 2004 májusától az EU tagja, a CAP (CARPE) részese lesz Támogatáspolitikánkat, és ezek végrehajtó intézményeit mostantól az EU határozza meg

Az agrártámogatások intézményének alrendszerei agrárpiaci rendtartás pályázatos támogatások közvetlen kifizetések (normatív támogatások)

Agrárpiaci rendtartás Bevezető: különbségek az ipari és a mg.-i termékek között ---) a mg-i piac sokkal bizonytalanabb, hektikus ingadozású a bizonytalanságra adandó egyik kézenfekvő megoldás: az állami beavatkozás a piaci folyamatokba (szabályozás) fontos: az agrárpiaci rendtartás több mint puszta támogatási alrendszer az EU joganyaga e területen számos ponton közvetlenül lesz alkalmazandó

Agrárpiaci rendtartás A termékek sajátos termelési és piaci viszonyaiból adódó szabályozási rendszer. Az agrárpiaci rendtartás fejlődése 1993: az agrárpiacot egységes egészként kezelő szabályozás 2003: átmeneti időszak; megkezdődik 2004: termékpályák szerint differenciált agrárpiac Termékpálya (pl. Hús, Tej, Szőlő és Bor) A piaci szereplők meghatározott termék alapanyag-előállításától a végtermék előállításáig terjedő kapcsolatrendszere. (Piaci szereplők: Egy adott termékpálya vonatkozásában (1) a termelők, (2) feldolgozók, (3) viszonteladók, (4) és fogyasztók rendszere.)

Agrárpiaci rendtartás A működtetés szempontjából különös jelentőségűek: - árak: mikor avatkozzunk be - piaci ár - alapár v. minimumár - irányár - intervenciós ár - eszközök: mivel avatkozzunk be - fontos: a támogatások csak egy eszköz a sok közül

Agrárpiaci rendtartás Az agrárpiaci rendtartás intézményrendszerének szintjei: miniszteri szint bizottsági szint közigazgatási szint önszerveződési szint

Agrárpiaci rendtartás Az agrárpiaci rendtartás intézményrendszerének szintjei I. Minisztériumi szint: Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, Pénzügyminisztérium, Külügyminisztérium.

Agrárpiaci rendtartás Az agrárpiaci rendtartás intézményrendszerének szintjei II. Bizottsági szint (pl. Szőlő és Bor Termékpálya Bizottság): - fajtái: (1) Termékpálya Bizottságok, (2) Ideiglenes Termékpálya Bizottság. - feladatai: véleményező- javaslattevő szerv az adott termékpálya vonatkozásában, folyamatokat értékel - tagjai: tagjai: (1) minisztériumok, (2) MAK, (3) a termelők/vállakozások legnagyobb termelési értéket képviselő országos gazdi érdekképviselete, (4) MVH/AKII, meghívott

Agrárpiaci rendtartás Az agrárpiaci rendtartás intézményrendszerének szintjei III.: Közigazgatási szint: Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) Agrárgazdasági Kutató és Informatikai Intézet (AKII)

Agrárpiaci rendtartás Az agrárpiaci rendtartás intézményrendszer szintjei IV.: Önszerveződési szint: Terméktanácsok - fogalma: (1) A rendtartási törvény hatálya alá tartozó azonos vagy hasonló terméket termelő, feldolgozó és forgalmazó szervezetek és személyek (2) az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrehozott, (3) bírósági nyilvántartásba vett, és (4) a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) által 2002. december 31-ig elismert, (5) nem nyereségérdekelt szervezete. (A hegyközségekről szóló 1994. évi CII. törvény alapján köztestületként alakult hegyközségek országos szervezetét az általa képviselt termékpálya vonatkozásában - külön miniszteri elismerés nélkül -, terméktanácsnak kell tekinteni). - feladata: (1) termékpálya bizottságokba küldött delegálása, (2) piaci szereplők összehangolása, (3) tagok érdekképviselete Agrár-érdekképviseletek, Agrárkamarák.

Pályázatos támogatások Bevezető gondolatok: támogatások típusai: (1) normatív (2) pályázatos támogatási rendszerünk átalakításának fázisai: csatlakozással megszűnő csatlakozás után átmenetileg fennmaradó megmaradó, tisztán nemzeti támogatások új uniós támogatások agrártámogatások és vidékfejlesztési támogatások összevetése a NUTS rendszer a támogatások pályázatos formájánál bír különös jelentősséggel

Pályázatos támogatások Az EU pénzügyi alapjai I. EMOGA, G II. Strukturlis A.-ok III. Kohéziós A. EMOGA, O HOPE ERFA ESZA Agrárjogi Pályázatok szempontjából jelentős: - EMOGA, O - HOPE - OMOGA, G (vidékfejlesztési támogatások)

Pályázatos támogatások A fejlesztési dokumentumok rendszere: 1. Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) 2. Közösségi Támogatási Keret (KTK) 3. Öt Operatív Program (OP) ilyen: Agrár- és vidékfejlesztés operatív programja (AVOP) 4. Öt Program-kiegészítő Dokumentum 5. Nemzeti Vidékfejlesztési Terv

Pályázatos támogatások folyamata pályázati felhívás, pályázat benyújtása, pályázat értékelése, támogatási döntés meghozatala, szerződéskötés, támogatás kifizetése, projekt ellenőrzése és monitoringja.

AVOP céljai (1) a mezőgazdasági termelés és élelmiszer-feldolgozás versenyképességének javítása (2) a mezőgazdaság környezetbarát fejlesztése, a földhasználat racionalizálása (3) a vidék felzárkóztatásának elősegítése.

A pályázatos támogatások intézményrendszer 1. Szint: KTK Irányító Hatóság (NFT és EU Támogatások Hivatala: NFH) KTK Monitoring Bizottság (monitoring <-> ellenőrzés) KTK Menedzsment Bizottság (OP-k horizontális kérdései) Kifizető Hatóság - PM (SAPARD-nál: MVH), segíti: Magyar Államkincstár Illetékes Hatósá (csak a SAPARD-nál: PM) 2. Szint: AVOP Irányító Hatóság (FVM) AVOP Monitoring Bizottság - tagjai pl: MÁK, MVH, IH, BM, MEDOSZ 3. Szint: Közreműködő szervezetek (MVH és annak megyei kirendeltségei)

Közvetlen kifizetések Bevezető: az EU-n belül a termék alapú támogatásokat fokozatosan felváltják a termelés alapú támogatások ezekkel ugyanis jól lehet fellépni a túltermelés ellen Magyarország és a többi csatlakozó ország nem az Uniós „normális” rendszert veszi át, hanem az összevont támogatási rendszert, melynek alapján Magyarország is adhat pénzeket a termelőinek ilyen módon ideiglenesen (s így többen jutnak forrásokhoz)

A közvetlen kifizetések rendszere alapja: az Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszer (IIER) számos EU-s jogszabály szabályozza működését IIER nyilvántartási pillérei: MePAR (Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer) alapja a használat (s nem a tulajdon); áttöri az ingatlan-nyilvántartás közhitelességének elvét Állatregisztráció (nagy lemaradás) Ügyfél-regisztráció (sok termelő kb. 600 000 kimaradt) A végrehajtásért felel: MVH

Delegálás szabályai Delegált feladat: (1) 1. a kérelem elbírálásával, és 2. az ellenőrzésével kapcsolatos, (2) az MVH hatáskörébe és kizárólagos felelősségi körébe tartozó, (3) külön jogszabályban meghatározott, (4) más szervezet által ellátandó feladat. A delegálás általános szabályai: (1) Alanya (akire feladatot delegálnak): 1. költségvetési szerv 2. hegyközségi köztestület vagy közhasznú társaság. (2) Nem delegálható feladat, ami az EMOGA orientációs szekciójához vagy a HOPE pénzügyi alaphoz kapcsolódik. (3) Mivel a feladatot átvevő szerv a MVH nevében jár el, ezért 3. személlyel szemben a MVH felel. (4) A delegált feladat tovább nem delegálható. (5) A delegálás közvetlen tartalmát rendezik: 1. konkrét delegálási rendelet; 2. írásbeli megállapodás (MVH és a szerv között). (6) A feladatot átvevő szervet ellenőrizheti 1. a MVH és 2. azon szervek is, akik az MVH-t ellenőrizhetik. Ilyen szerv: OBI, OMMI

MVH Agrárpiaci rendtartás Pályázatok Közvetlen kif. MVH megyei kirendeltségek delegálás

A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal feladatai (1) Az egyes közösségi termékpálya rendtartások működtetése. (2) Az EMOGA mindkét szekciójához, a HOPE-höz és a SAPARD előcsatlakozási alaphoz kapcsolódó támogatások bonyolítása. (3) A nemzeti támogatások bonyolítása. (4) Az Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszer (IIER) működtetése.

Az MVH megalakítása 1. Akkreditáció (legutóbbi országjelentés szerint: 50%-os készenlét): - nemzeti - uniós 2. Jogelődjei: - SAPARD Hivatal - Agrárintervenciós Központ (AIK) 3. Tanulságok a SAPARD Hivatal szervezésénél 4. Regionalizmus és MVH: - előbb a régió,k majd a megyék győzelme

Köszönöm a figyelmüket!