Oktatás és Társadalom Doktori Iskola, az Európai Szociológiai Társaság oktatásszociológiai hálózata, és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kutatás és írás © kurtán sándor 2011.
Advertisements

20 éves a Tisza Volán SC Labdarúgó Szakosztálya
Hogyan illeszkedik be Mészöly munkássága a második világháború utáni magyar irodalomba?
MÉHES LÁSZLÓ ÉLETKÉPEK.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Szlovákiai Magyar Adatbank
Zenei könyvtári képzés Magyarországon Múlt és jelen.
KPSZTI MÁRCIUS 18. FARKASNÉ EGYED ZSUZSANNA
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Makovecz Imre ( ) Kossuth-díjas építész, a magyar organikus építészet egyik képviselője. A Magyar Művészeti Akadémia alapítója, örökös.
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
A Geofizikai Tanszék története és jövőképe
Könnyűzenei lexikon: Omega
Erdős Pál „A matematikus egy gép csupán, amely az elfogyasztott kávémennyiséget elméletekké alakítja."
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
Visszaemlékezés Szabó Gábor professzor oktatói, kutatói, intézetigazgatói és közéleti tevékenységére Biró Sándor.
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
A Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Területi Bizottságának Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottsága és a Pécsi Területi Bizottság Nyelv- és Irodalomtudományi.
Tehetséggondozás a pszichológiában TÁMOP / Járai Róbert, PhD PTE BTK Pszichológiai Intézet.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Kora középkori művészet
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Kapcsolat Név: Jancsó Gábor, az MTA Doktora, tudományos tanácsadó
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Esztétikai alapfogalmak 1.
Bevezetés. Eszmetörténet, művelődéstörténet, kultúrtörténet
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
1 Ph. Schmmiter, G.Lehmbruch és a korporatizmus © kurtán sándor 2011 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
Sámánizmus és népvallás 3.
Vezetés és kommunikáció
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Kommunikáció az egyetemen
A nemzeti kisebbség oktatása és elhelyezkedése a társadalomban, különös tekintettel a német kisebbségre Készítette: Maráczi Andrea Pécsi Tudományegyetem.
Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Nevelés- és/vagy művelődéstörténet a tanárképzésben Géczi János Pécsi Tudományegyetem BTK, Neveléstudományi Intézet, Nevelés- és Művelődéstörténet Tanszék.
Online adatbázisok a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában május 28. Téchy Tünde.
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
Az Ister-Granum EGTC Budapest, május A társadalmi tér elmélete 2. Az európai területi együttműködés 3. Az Ister-Granum EGTC az Unióban.
A MŰVÉSZETEK OSZTÁLYOZÁSA GYAKORLATI FELOSZTÁS = MŰVÉSZETI ÁGAK
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Az Orvosi Antropológia oktatása a Pécsi Tudományegyetemen
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
A kortárs művészet kérdései
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
Korai tehetségnevelés
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Az ELTE Informatikai Kar és a FÖMI Távérzékelési Központ kapcsolata : Műhold-felvétel kiértékelő rendszer komponenseinek kifejlesztése (tervezés.
A Külső Tagok Fóruma Tudománytámogatás: Rézler Gyula, az MTA külső tagjának példája Tóth Pál Péter, az MTA doktora, KSH Népességtudományi Kutatóintézet.
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések.
Závada Pál: Természetes fény Magvető, Budapest, 2014 Készítette: Pfeiffer Tamás István.
Szemiot i ka.
Előadás másolata:

Oktatás és Társadalom Doktori Iskola, az Európai Szociológiai Társaság oktatásszociológiai hálózata, és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya „ Egyetemi hallgatók a században " c. konferencia május 23. Pécs, PTE Egyetemi hallgatók intézményes oktatási karrierjeinek családi dokumentumai Géczi János Pécsi Tudományegyetem BTK Tanárképző Intézet, Nevelés- és Művelődéstörténet Tanszék Pannon Egyetem, Bölcsészettudományi Kar, Antropológia és Etika Tanszék

A neveléstörténeti kutatások újabb módszertani fejleményei Történeti szociológia kvantitatív módszerei (Peter Burke) Oral history Írott források tartalomelemzése Képi források föltárása: Ikonológia/ikonográfia

A kép és a szöveg összevetése a kutatás egyik kiindulópontja. (A vizsgálatban a két jelrendszer együttes használata nyújthat csak biztonságot.) Az elméletek nem különítik ugyanakkor el a kulturális reprezentáció szavait/képeit. A két médiumot igyekeznek azonos szempontok alapján egyenrangúasítani. A kommunikáció vizsgálatához szükséges az értelmező közösségek által használt szimbólumok reprezentációs szerepének és jelentésének ismerete. Ez többnyire több rétegű. Az ikonológia/ikonográfia módszere leginkább a hagyományalapú korszakokat (középkor, reneszánsz, újkor) illetve a nem hagyományalapú korszakok hagyományra inkább figyelő magatartás és gondolkodás- mintázatait (pedagogikum) sikeresebben képes föltárni. A szemiotikai rendszerszerűség az alapja az ikonológiai/ikonográfiai módszer valamennyi legújabb (1980-as évektől megjelent) elméletének.

Umberto Eco - a posztszemiotika megjelenése - a strukturalista és a posztstrukturalista örökség meghaladója - a ma leginkább használt elmélet kidolgozója - az ikonológiai értelmezés a szemiotikai elemzés egyik alfaja

Az ikonológia/ikonográfia mint a neveléstörténet kutatásában használt módszer Ariès, Ph. (1987) A gyermek és a család az anciem regime korában. In: Gyermek, család, halál. Gondolat, Budapest, Cunnington, Phillis – Buck, Anne (1978) Children’s costume in England. From the Fourteenth to the end of the Nineteenth Century. Adam & Charles Black, London Schorsch, A. (1979) Images of Childhood. An illustrated social history. Mayflower Books, New York Schmitt, H. – Link, J.-W. – Tosch, F. szerk. (1997) Bilder als Quellen der Erziehungsgeschichte. Klinkhardt, Bad Heilbrun Talkenberger, H. (1997) Historische Erkenntniss durch Bilder? Zur Methode und Praxis der Historischen Bildkunde. In: Schmitt, H. – Link, J.- W. – Tosch, F. szerk. (1997)

Az ikonológia módszerét (is) felhasználó neveléstörténeti munkák vizsgálati irányai Hermeneutika, értelmezés, interpretáció A kép/szöveg társadalmi/hatalmi reprezentációs lehetőségei Újabban: Adott értelmezési közösségen belül a kultúra tárgyainak használati módjai Eszmetörténet A kép/szöveg - összehasonlító kultúrtörténete A kép/szöveg áthagyományozó szerepe a tudásátadásban

A módszer hazai felvetői, elterjesztői Művészettörténet Vayer Lajos Genthon István Gerevich Tibor Társadalomtörténet Klaniczay Gábor Kultúrtörténet Szőnyi György Endre Neveléstörténet ELTE, SzTE, PTE

Falus I. szerk. (1996) Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban Kiadó, Budapest Kelemen E. (1997) Ezeréves a magyar iskola. Beszámoló az iskolatörténeti évforduló rendezvényeiről, eseményeiről. Új Pedagógiai Szemle március Kéri K. (2001) Bevezetés a neveléstörténeti kutatások módszertanába. Műszaki Könyvkiadó, Budapest Németh A. – Szabolcs É. (2001) A neveléstörténeti kutatások főbb nemzetközi tendenciái, új kutatási módszerei és eredménye. In: Báthory Z. – Falus I. (2001) Péter Katalin szerk. (1996) Gyermek a koraújkori Magyarországon. MTA – TTI, Budapest Szabolcs É. (2005) A neveléstörténet kutatási módszereinek gazdagodása. ELTE Pedagógiai Doktori Program előadás in: modszerek modszerek Géczi J. (2005) Neveléstörténet és ikonográfia. MTA – PÉCS és PTE BTK NI, Pécs, december 2. in. Mikonya Gy. (2006) Pedagógiai életképek az 1945 utáni magyar nevelés történetéből. In Szabolcs É. szerk. Pedagógia és politika a XX. század második felében Magyarországon. Eötvös József Könyvkiadó, Bp. 59 – 113.

Peirce A jelentés nem a műben, hanem annak használata során a mű és a befogadó viszonyában képződik. Szőnyi György Endre (2004) Pictura & Scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei. JATEPress, Szeged

Neveléstudomány/neveléstörténet ikonológiai/ikonográfiai honlapok:

Irodalom Barthes, Roland Elements of Semiology. New York: Hill and Wang; Image-Music-Text. Ford. Stephen Heath. New York: Noonday Press; 1991 [1985]. L’aventure sémiologique. Paris: Seuil; A divat mint rendszer [Système de la mode]. Ford. Mihancsik Zsófia. Budapest: Helikon; Világoskamra: jegyzetek a fotográfiáról [La chambre claire]. Ford. Ferch Magda. Budapest: Európa. Bertozzi, Marco ed Aby Warburg e le metamorfosi degli antichi dèi. Ferrara: Franco Cosimo Panini. Bialostocki, Jan Régi és új a művészettörténetben. Budapest: Corvina (Művészet és elmélet); 1997 [1973]. „Ikonográfia.” In Pál ed. 1997, Eco, Umberto A Theory of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press; The Role of the Reader. Explorations in the Semiotics of Texts. Bloomington: Indiana University Press (Advances in Semiotics); Semiotics and the Philosophy of Language. Bloomington: Indiana University Press; The Limits of Interpretation. Bloomington, Ind.: Indiana University Press (Advances in Semiotics); Interpretation and Overinterpretation. Umberto Eco with Richard Rorty, Jonathan Culler, Christine Brooke-Rose. Ed. Stefan Collini. Cambridge & New York: Cambridge University Press; The Search for the Perfect Language. Oxford: Blackwell (The Making of Europe); 1999 [1997]. Kant és a kacsacsőrű emlős. Budapest: Európa.

Gombrich, Ernst H „’Icones Symbolicae’: Philosophies of Symbolism and Their Bearing on Art”. In Gombrich 1978, ; 1960 [1956]. Art and Illusion. London: Phaidon; Symbolic Images (Studies on Renaissance Iconology, ). London: Phaidon; „Image and Code: Scope and Limits of Conventionalism in Pictorial Representation.” In Wendy Steiner ed. Image and Code. Ann Arbor: University of Michigan Press, 11-42; „Illúzió és művészet.” In Gombrich, Gregory 1982, ; 1983 [1974]. A művészet története. Budapest: Gondolat; 1985 [1966]. „Aby Warburg emlékezete” [= „In memoriam Aby Warburg”. Jahrbuch der Hamburger Kunstsammlungen 11]. In Gombrich, Reneszánsz tanulmányok. Budapest: Corvina (Művészet és elmélet), ; 1986 [1970]. Aby Warburg: An Intellectual Biography. Chicago: The University of Chicago Press; 1997 [1948]. „’Icones symbolicae’. A szimbolikus kifejezés filozófiái és ezek hatása a művészetre.” In Pál ed. 1997, Gombrich, Ernst H., Didier Eribon [1991, 1998]. Miről szólnak a képek? Budapest: Balassi. Gombrich, Ernst H., R. L. Gregory ed [1973]. Illúzió a természetben és a művészetben. Budapest: Gondolat. Gombrich, Ernst H., Julian Hochberg, Max Black Art, Perception, and Reality. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Lotman, Jurij Szöveg – modell – típus. Budapest: Gondolat; Analysis of the Poetic Text. Kiad. D. Barton Johnson. Ann Arbor, Mich.: Ardis; 1977a. The Structure of the Artistic Text. Ford., bev. Ronald Vroon. Ann Arbor, Mich.: University of Michigan Press; 1977b. „Problems in the Typology of Cultures.” In D. P. Lucid ed., Soviet Semiotics. Baltimore: Johns Hopkins University Press; Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture. Bev. Umberto Eco. Bloomington: Indiana University Press (reprint 2000). Panofsky, Erwin Studies in Iconology. London: Oxford University Press; Renaissance and Renascences in Western Art. New York: Harper & Row (Icon Editions); „Gótikus építészet és skolasztikus gondolkodás.” In Hankiss Elemér ed., Strukturalizmus. Budapest: Európa (Modern Könyvtár), 1:208-25; Az emberi arányok stílustörténete. Budapest: Magvető (Gyorsuló Idő); A jelentés a vizuális művészetekben. Budapest: Gondolat; 1991 [1927]. Perspective as Symbolic Form. Cambridge, Mass.: Zone Books; 1993 [1955]. Meaning in the Visual Arts. London: Penguin; 1998 [1924]. Idea: Adalékok a régebbi művészetelmélet fogalomtörténetéhez. Budapest: Corvina (Egyetemi Könyvtár). Warburg, Aby Gesammelte Schriften. Ed. Fritz Rougemont, Gertrud Bing. Berlin: Teubner; La rinascita del paganesimo antico. Ed. Gertrud Bing. Firenze: La Nouva Italia; Ausgewählte Schriften und Würdigungen. Ed. Dieter Wuttke. Baden-Baden: Valentin Kroener (Saecula Spiritualia 1); Pogány-antik jóslás Luther korából. Budapest: Helikon; Schlangenritual. Ein Reisebericht. Ed. Ulrich Raulff. Berlin: Wagenbach; 1995a. MNHMOSYNH. Aby Warburg válogatott tanulmányai. Budapest: Balassi; 1995b. Images from the Region of the Pueblo Indians of North America. Ed., tr. Michael P. Steinberg. Ithaca, London: Cornell University Press; 1998a. „Images form the Region of the Pueblo Indians of North America”. Tr. Michael P. Steinberg. In Preziosi 1998, ; 1998b. Il rituale del serpente: una relazione di viaggio. Ed. Ulrich Raulff, tr. Gianni Carchia, Flavio Cuniberto. Milano: Adelphi; 1998c. Ausreiten der Ecken. Die Aby Warburg – Fritz Saxl korrespondenz 1910 bis Ed. Dorothea McEwen. Hamburg: Dölling und Galitz Verlag; Collected Writings. The Renewal of Pagan Antiquity: Contributions to the Cultural History of the European Renaissance. Ed., intr. Kurt W. Forester, tr. David Britt. Los Angeles: Getty Research Institute (Texts and Documents).