A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése Szellőné Fábián Mária
Motiváció fogalma A pszichológia szerint a motiváció dinamikus tényezők összessége, amelyek az egyén viselkedését meghatározzák, részei: - a szükségletek, - az egyén és a környezet kapcsolata, - a belső késztetés (drive), - érzelem és vágy.
A motiváció a gyakorlatban A motiváció az egyik legnagyobb kihívás a menedzsment számára. A minőségmenedzsment sikerének egyik legfontosabb alapja az emberi tényező. Minden ember más és ezért más módon kell motiválni. Maslow-féle motivációs piramis.
Motiváló tényezők A személyzet motivált, ha: munkáját sajátjának érzi, főnöke támogatja, magas követelményeket állítanak elé, tudja hogyan működik a könyvtár, van némi beleszólása a dolgok menetébe, jó csapatban dolgozik, innovatív képességeit használhatja.
Ösztönzés tíz parancsolata 1. Célkitűzésekről, feladatról soha ne beszéljünk feltételes módban. Reális határidőket tűzzünk ki a felelősök meg-jelölésével. Mindig világosan ismertessük a célokat, felada-tokat. A munkatársakhoz intézett kérdések legyenek mindig konkrétak. Ne kezdjük kérdéseinket „miért” vagy „hogyan” kérdőszóval.
Ösztönzés tíz parancsolata 2. A teljesítményt, a minőséget értékeljük és ne a személyiséget. Kerüljük az egyenlősdit. Jól időzítve mondjunk véleményt, tisztességes, javító szándékkal. Növeljük munkatársaink önállóságát, felelőssé-gét, hatáskörét. Derítsük ki, hogy minek a megszerzésére, eléré-sére vágynak munkatársaink, és ezért mit hajlandók nyújtani.
Változások menedzselése „Nincs nehezebben véghezvihető, a siker szempontjából kétségesebb és a kezelés szempontjából veszélyesebb dolog, mint a dolgok új rendjének kezdeményezése.” Machiavelli
Mi a változás? A környezet, illetve az emberi kapcsolatokban jelentkező alternatíva. Folyamat, amelynek során valami vagy valaki megváltozik. Típusai: - folyamatos, fokozatos, - radikális, drámai, - előremutató (proaktív), - követő (reagáló).
Változás-koncepciók Handy-féle koncepció (a változás tanulási folyamat). Kotter-féle koncepció (7 rendszerből álló szervezet). Greiner-féle koncepció (sikeres, dinamikus változás fázisai- 1.a változtatás igénye, 2. a beavatkozás fázisa,a változtatás ügynökeinek kiválasztása 3. a diagnózis felállítása, 4. elkötelezettség, 5. a kipróbálás időszaka, 6. az elfogadás, megerősítés)
Sikeres változtatás menedzsment lépései 1. A jövőkép megfogalmazása Az emberek mozgósítása Katalizálás Irányítás Végrehajtás A részvétel biztosítása
Sikeres változtatás menedzsment lépései 2. Az ellenállás leküzdése A hatalom új szerkezetének kialakítása Képzés, támogatás Folyamatos és aktív kommunikáció
Könyvtári változásokat előidéző tényezők Külső környezeti tényezők (technikai, techno-lógiai, gazdasági, pénzügyi). Belső életet érintő tényezők (gyűjtemény, e-tananyagok megjelenése, digitalizálás, online hozzáférés, gépesítés, munkakörök változása stb.). ICT (automatizálás, elektronikus könyvtár) Szolgáltatások Humánerőforrás