A regionális központok mentorképzési programjának bemutatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

A tanárképzési gyakorlatok fajtái, szerepük
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A projekt bemutatása Feladatok és eredmények Mentor(h)áló Azonosítószáma: TÁMOP /1/B Homor Géza szakmai koordinátor.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Az e-portfólió használati köre
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
“Új Dimenziók” mentorképzési program A program kidolgozói: Artemisszió Alapítvány EcPec Alapítvány Göllesz Viktor Speciális Szakiskola MATISZ MH Líceum.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A regionális központok mentorképzési programjának bemutatása Dr. Kelemen Gyula

Három felsőoktatási intézmény összefogásával valósul meg a program: Katolikus Főiskola (hittan tanárképzés) Veszprémi Egyetem (nyelvtanár képzés) Dunaújvárosi Főiskola (mérnöktanár képzés)

A TÁMOP programon keresztül feladatunk egy pontos – az egyes képzések specifikációit magában foglaló – követelményrendszer és képzési segédanyag kidolgozása a leendő mentorok számára, továbbá egy olyan adatbázis és honlap létrehozása, ahol a mentorok, gyakorlatvezető tanárok, tanárjelölt hallgatók egymásra találnak.

Ennek érdekében A régióközpont szolgáltatási területén a mentorképzés megszervezése, indítása, minőségbiztosítása, a képzett mentorokról regionális nyilvántartás vezetése A mentorképzés tartalmi és módszertani leírása

A mentorképzésben részt venni szándékozó mentor- és koordinátor-jelöltek felkészítésére szolgáló képzés tartalmának, módszertanának és eszköztárának kidolgozása Az egyes tantárgy-pedagógiák kortárs szemlélete, valamint a szaktanári kompetenciák és azok kialakításának módszertana

Honlap létrehozása kapcsolatfelvétel a mérnöktanár jelölttel, a kapcsolat fenntartása egyeztetések, e-mailek, beszélgetések által, a mérnöktanár jelölt igényeinek, helyzetének, elvárásainak megismerése,

problémáinak a meghallgatása, segítség párbeszéd által a közös megoldás(ok) keresésében, eligazodás segítése az összefüggő szakmai gyakorlat során, amennyiben a tanárjelölt maga akarja: elméleti segítségnyújtás (óravázlatok, előadások, oktatási segédanyagok felkínálása),

visszajelzés kérése és a közös út kiértékelése időről időre a mérnöktanár jelölttel, a következő lépések tudatos átgondolása, tervezése.

Oktatási anyagok Kompetencia alapú oktatási anyagok, kiemelve az alábbi területeket: A mentori tevékenység alapjai A tanácsadás módszertana Az egyes tantárgy-pedagógiák kortárs szemlélete, valamint a szaktanári kompetenciák és azok kialakításának módszertana A mentori tevékenység megfigyelése portfólió-vezetéssel

„A” komponens A mentori tevékenység alapjai Az eddigi pedagógusi tapasztalatok összefoglalása Ismerkedés, csoportformálás A professzió-tanulási folyamatok áttekintése Fogalom – definíciók - szerepek – metaforák

A mentor kompetenciái Mentori alapkészségek Pedagógiai folyamatok megfigyelése és elemzése Pedagógiai folyamatok tervezése – megfigyelésük előkészítése Mikro-tanítások és mikro-mentorálások megvalósítása A mentor tevékenysége

A mentori tevékenység etikája Ítélkező – nem-ítélkező magatartás Megfigyelés és visszacsatoló elemzés gyakorlása

„B1” komponens A tanácsadás módszertana Tanácsadás/konzultáció A tanácsadás legfőbb elméleti és gyakorlati kérdései A tanácsadás gyakorlata A tanácsadás alapjai, a segítő beszélgetés elemei Egyéni elakadások, problémák segítése

„B2” komponens Konfliktus- és kríziskezelés Konfliktusok A konfliktusok elméleti kérdései Kooperatív készségek fejlesztése, konfliktusok kezelése Krízisek A krízis jelenségének, dinamikájának, típusainak áttekintése A krízisben levő ember segítése

„B3” komponens Szociális és életviteli kompetencia Kompetencia-háló értelmezése gyakorlatokon keresztül Szolidaritás, szabálykövetés, - alkotás értelmezése, megtapasztalása A döntési képesség fejlesztése, a reális önkép kialakítási folyamatának tudatosítása Szerepek a magánéletben és a munka világában Változás-kezelés

„C” komponens Az egyes tantárgy-pedagógiák kortárs szemlélete, valamint a szaktanári kompetenciák és azok kialakításának módszertana

„C1” komponens Probléma-, feladatközpontú és projektpedagógiai szemlélet Különböző stratégiai módszerek bemutatása Fogalomtérkép megismerése, Csoportos feladat tervezés, és személyre szabott feladat készítés

„ C2” komponens Differenciált munkaformák tevékenység-centrikus és élményszerű alkalmazása Élményszerű személyes tapasztalat nyújtása a tevékenységekre alapozott tanítási-tanulási folyamatból Életszerűség Humor Kreativitás

„C3” komponens Digitális pedagógiai módszer- és eszköztár alkalmazása Betekintést nyernek a digitális pedagógia eszközeibe, működésükbe és azok használatába: Kisfilm megtekintése szerkesztése Előadás tervezése szemléletes ppt-vel

„C4” komponens A pedagógia mérés és értékelés korszerű szemlélete Megismerkednek a szóbeli értékelési szituációs egyes szociálpszichológiai jelenségeinek hatásmechanizmusával. Kiscsoportos beszélgetés váltott csoportban, beszámolók

„C5” komponens Befogadó (inkluzív) pedagógiai szemlélet Betekinthetnek a tehetséggondozás és a felzárkóztatás elméleti és gyakorlati kérdéseibe: Tehetséges fiatalok segítése A kreatív gondolkodás fejlesztése Tolerancia a speciális nevelési szükséglettel bíró tanulók iránt Képességeik alatt teljesítő tanulók felismerése, az elfogadás növelése SNI, Hátrányos Helyzetű tanulók Tanulási technikák fejlesztése

„D1” komponens A mentori tevékenység megfigyelése portfólió-vezetéssel A portfólió tartalma: Óravázlatok Megfigyelési, elemzési, értékelési szempontok A jelöltnek átadott feljegyzések, nyilatkozatok

„D2” komponens A mentori tevékenység gyakorlása a portfólió-vezetéssel Célja: A mentori tevékenység megfigyelésének dokumentálása Előkészítése Tanóra megfigyelése Elemzés értékelés

„D3” komponens A mentori tevékenység gyakorlásához kapcsolódó esetmegbeszélő gyakorlat A mentorok munkájának támogatása A szakmai kommunikáció a tagok által hozott élményekből A pedagógiai-pszichológiai tudatosság erősítése Személyes élmények feldolgozása

A mentor feladata a személyi kompetenciák kialakulásának figyelemmel kísérése is. „A kompetenciát úgy kell tekinteni, mint olyan általános képességet, amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken és a diszpozíciókon alapszik, és amelyet egy adott személy tanulás során fejleszt ki magában.” /Coolahan/

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Kelemen Gyula