Mentorképzés a Debreceni Egyetemen Regionális pedagógusképzési központok együttműködése Pécs 2010. nov.8. Veressné Gönczi Ibolya PhD, habil. RE-PE-T-HA Regionális Pedagógusképző és Továbbképző Hálózat és Adatbázis Az Észak-Alföldi Régióban
szempontok a tartalmakhoz a szakmai félévek programja a mentori gyakorlat I-II. dilemmák
Szempontok a tartalmakhoz a tanárképzés szerkezeti és tartalmi változásai tanári mesterszak összefüggő szakmai gyakorlat a mentor
A gyakorlatvezető mentortanár pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak 3-4. félév A pedagóguspálya, a pedagógusképzés Hazai és nemzetközi tanárképzési koncepciók Korszerű tanulási folyamat, és a pedagógiai problémahelyzetek értékelése A hallgatói korosztállyal való foglalkozás nevelés –és oktatás-lélektani ismeretei A tanárjelöltek lélektani, szociológiai jellemzői A pedagógusi szakképzettség szerinti specializációban az adott szakterület legújabb szaktudományi és szakmódszertani ismeretei Legújabb szaktudományi eredmények és közoktatási alkalmazási lehetőségek I-II. A kiterjesztett pedagógusi szerep iskolai és iskolán kívüli feladatai Iskolai/szakmai menedzsment Az iskola és a különböző szakintézmények kapcsolata A mentorálás elmélete és speciális módszerei (MENTORI GYAKORLAT) A mentori munka tervezése, szervezése A mentori munka megfigyelése, koordinálása A pedagógus kommunikációs készségének fejlesztése Konfliktus - és agresszió- kezelés a tanári/mentori munkában I-II. Kötelezően választható Magatartási, tanulási zavarok Egészségnevelés, gyermekvédelem Tehetséggondozás Digitális pedagógia Gyakorlat Szupervízió I-II. Szakdolgozat
Mentori gyakorlat I. félév pedagógiai folyamattervezés és szervezés helyszín: gyakorlóiskolák (általános isk., gimnázium) témaegységek és szervezeti keretek: a tanárjelöltek szakmai irányítása - kerekasztal kötelező egységekhez kapcsolódó gyakorlatok –fórum a vezetőtanár és a jelölt tevékenységei – hospitálás,konzultáció szabadon választható egységekhez kapcs. feladatok – fórum tanórán kívüli tevékenységhez kapcs. feladatok – ötletbörze zárás, értékelés - reflexiók
Mentori gyakorlat II. félév szakmai önismeret helyszín: gyakorlóiskolák (általános isk., gimnázium) témaegységek és szervezeti keretek: a megbeszélések formái, funkciói – konzultáció tanárjelölt órája és a követő megbeszélés – megfigyelés önálló óra-előkészítés, hospitálás, óraelemzés – konzultáció csoportos óraelemzés – konzultáció portfóliók bemutatása, a gyakorlatok értékelése
Dilemmák vezetőtanár és vagy mentortanár – szerepösszecsúszások kurzusok alóli felmentések szakmódszertani szétaprózottság - költségigény
Köszönöm érdeklődő figyelmüket!