A médiatár jövője a digitalizálás tükrében Az elmúlt 35 év és a jövő
1974. A Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán megalakul a videostúdió, mellette a médiatár. Feladatuk: Videostúdió: oktatási anyagok készítése Médiatár: a-v dokumentumok gyűjtése, feldolgozása, tárolása, szolgáltatása
A médiatár dokumentumai az első 10 évben Videoszalag Videokazetta Hangszalag Hangkazetta Hanglemez Diafilm Keretes dia Hangosított dia Írásvetítő transzparens Egyéni oktatógépi program Kollektív oktatógépi program 16 mm-es film 8 mm-es film
Megszűnt dokumentumtípusok Egyéni oktatógépi program Kollektív oktatógépi program Hangszalag 8 mm-es film 16 mm-es film Diafilm Hangosított dia Keretes dia Írásvetítő transzparens
Egy kis video történet A rögzítés technikája megújul, a video rögzítés kiszorítja a filmszalagot. 1 collos mágnesszalag – Revox videomagnó ¾ és ½ collos videoszalagok – Sony videomagnók
Sony videoszalagok A médiatár első jelentős video állománya
a nyersanyag törölhetősége a video anyagok emulziói porladnak Az új technológia az alkotóknak felszabadulást hoz, az értékek megőrzése azonban ellentmondásos: a nyersanyag törölhetősége a video anyagok emulziói porladnak a tárolás körülményei nem ideálisak a rögzítés technika fejlődésével a régi gépek használhatatlanokká válnak
Váltás a 80-as években U-matic (3/4 coll) videokazetta Ez volt az első olyan video-formátum, mely a mágnesszalagot egy kazettában tárolta.
A 80-as évek közepe A VHS (Video Home System) térhódítása A japán JVC cég fejlesztése, ez a szabvány vált általánossá az otthoni felhasználók között az 1980-as évektől kezdve Játékidő: 30, 60, 90, 180, 195, 240 perc
A 90-es évek eleje A U-matic kazetták emulziós rétege is porlad, nagy mennyiségű felvételt kell átmásolni VHS videokazettára.
A jelen VHS videokazetták DVD video A DVD („Digital Versatile Disc” (digitális sokoldalú lemez) vagy még korábban a „Digital Video Disc” rövidítése) nagy kapacitású optikai tároló, amely leginkább mozgókép és jó minőségű hang, valamint adat tárolására használatos. A DVD–Video lemezek lejátszására alkalmas a számítógépbe épített meghajtó is.
A médiatár állománya ma Video dokumentumok Hang dokumentumok VHS videokazetta Hanglemez DVD Video CD Hangkazetta
Miért digitalizálunk? értékmegőrzés új eszközök – a használat biztosítása gyors hozzáférés egyszerű kezelés kis helyigény
Digitalizálás Hangdokumentumok: Zenetörténeti hanganyagok digitalizálása hangkazettáról, hanglemezről (24 óra, 80 óra, 4 óra) Hozzáférés biztosítása intraneten Hanglemezek digitalizálása igény szerint
Zenetörténeti hanganyagok az intraneten
Digitalizálás Video dokumentumok: oktatófilmek a filmtörténet jelentős alkotásai színházi előadások
Digitalizálás Szolgáltatások: Oktatók – oktatási célra használt – dokumentumainak (hang, video) digitalizálása
Digitalizálás Könyvtárközi kölcsönzés Hanglemez, hangkazetta digitalizálása VHS videofelvétel digitalizálása A digitalizált felvételek hozzáférhetővé tétele a kérő intézmény számára a letöltés idejére Előnye: Az állomány védelme Gyorsabb a dokumentum eljuttatása a postai útnál A helyi felhasználóknak folyamatosan rendelkezésére áll a dokumentum
Statisztika
Statisztika Video digitalizálás tartalom szerint: Színházi előadás: 46 db Film: 30 db Oktatófilm: 14 db Helyismeret: 14 db Opera: 1 db Időtartam: Video: 138 óra Hang: 90 óra
Meddig tudjuk az információt megőrizni? Celluloid film Több mint 100 éves Videoszalag 5 év U-matic videokazetta 10 év VHS videokazetta 20 éve használjuk Mikrobarázdás hanglemez 50 éve használjuk DVD ???? CD
A törvényi háttér 1999. évi LXXVI. törvény → → 2008. évi CXXVI. törvény A szabad felhasználás körében oktatási célra a felhasználás díjtalan Belső intézményi célra is készíthető másolat, ha az jövedelemszerzés vagy jövedelemfokozás célját közvetve sem szolgája, és tudományos kutatáshoz szükséges, saját példányról archiválásként tudományos célra vagy a nyilvános könyvtári ellátás céljára készül
A törvényi háttér Horváth Sándor Domonkos: A digitális tartalmak a szerzői jogi törvény legutóbbi módosításának tükrében = Könyv, könyvtár, könyvtáros, 2009. 4. sz. 20-24. p.
A jövő ???????