Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

NYELVOKTATÁS A FELSŐOKTATÁSBAN
Europass önéletrajz.
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
Friss diplomások a versenyszektorban
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
VILÁGJÁRÓ NAP TANULMÁNYUTAK A SEMMELWEIS EGYETEMEN EOK Budapest, 2012.március 21. Dr. Lőrincz M. Ákos Semmelweis Közösség – Semmelweis Világ TÁMOP-4.1.1/A-10/2/KMR
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE Debrecen, november Az idegennyelv-oktatás szerepe a szervezeti és regionális versenyképességben.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
„Mércénk az ember”. A partneri elégedettségi felmérés célja: hogy lássuk a kiértékelt adatok alapján, mely területeken kell javítanunk az együttműködést.
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
A szaknyelvoktatás helyzete és jövője Hidasi Judit/ BGF
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
PROJEKT-TERV Youth 2 Youth Innovációs Verseny Keretében Megvalósítandó Közösségi Készítette: Harmati Katalin, Lázi Alexandra, Perge Gábor /Sorsfordítók.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Coachinggal a sikeres nyelvtanulásért
KÉRDÉSEK VÁLASZOK. KÉRDÉSEK Minden első vizsgálatos gyermeket a Nevelési Tanácsadóba kell-e küldeni, akkor is, ha például egy tanuló tapasztalhatóan alacsony.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
ATALANTA Oktatási Kft. Nyelvi képzések.
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar Használható nyelvtudás a munkaerő-piacon /oktatói és tanulási feltételek/ Témavezető: Készítette: Dr. Vehrer Adél Khouiled Ildikó egyetemi docens emberi erőforrás tanácsadó MA levelező tagozat Győr 2011

„Annak, aki nem beszél idegen nyelveket, gondolkodása sem lehet hibák nélkül való, hacsak nem lángelme az illető” Victor Hugo, francia regényíró és költő (1802-1885) Az idegen nyelveken történő kommunikáció mindenkit arra bátorít, hogy nyitottabb legyen más emberek, azok kultúrája és gondolkodása iránt.

Témaválasztás és indoklás: Munkám tárgya: Konkrét problémára vonatkozzon. Aktuális és időszerű legyen. Eredmény: Hasznos és hasznosítható!

Probléma felvetése: Évről-évre tapasztalható hallgatói passzivitás és fásultság erősödése. Oktatói vélemény: a nyelvtanulási tudatosság nem az elvárható szinten van. Milyen tényezők befolyásolják a nyelvtanulást? Célorientáltak –e a hallgatók? Magas azon hallgatók száma akik nem kapják kézbe diplomájukat nyelvvizsga hiányában.

Kutatás módszere: Dolgozatomban empirikus kutatás keretében kérdőíves módszert alkalmazva vettem fel az adatokat. Az alapsokaságot a Turizmus –vendéglátás szakos hallgatók adták. {550(kb.) főből 137 kitöltött kérdőívvel 24%-os merítés} 10 zárt- és 7 nyitott kérdéssel. A nyitott kérdéseket kategóriákba foglalva dolgoztam fel.

Eredmények: Nyelvismeret: 137 vizsgált hallgató, átlagosan 2 nyelvet ismernek, tanultak. Nyelvvizsgával 71%-uk rendelkezik. Követelmény két középfokú nyelvvizsga: 35,4% 85%-uk 8-9 éves korban már tanult idegen nyelvet. 74%-uk első idegen nyelv a német 51%-ban az iskola határozta meg a nyelvet. 81%-uk külső segítség, (61% magántanár)

NYELVISMERET 2,17 35,4% 71% Válaszadók: 137 Fő Nyelv   137 Fő Nyelv Nyelvi szint Összesen Nyelvvizsga kezdő alap közép felső B2 C1 angol 14 33 64 6 117 41 4 45 német 13 37 74 5 129 50 olasz 9 19 1 spanyol 8 orosz 3 francia 2 46 95 145 11 297 88 97 Nyelvismeret / fő: 2,17 Kimeneti követelm: 35,4% Nyelvvizsga % 71%

Hipotézis 1: 1.Igaz-e a feltételezésem, hogy a vizsgált hallgatók esetében a tanult első idegen (feltehetően német) nyelv esetén jóval magasabb a középfokú nyelvvizsgával rendelkezők aránya, mint általában a második tanult idegen nyelv (az angol) esetében.

Hipotézis 1 igazolása Számszerileg igazolt 36%-os magasabb német nyelvű nyelvvizsgaarány mint az angol nyelv esetében a 33-%, azonban a tanulásra fordított idő a német nyelv esetében megközelítőleg 10 év, míg az angol nyelv esetében mindössze 4 év.

Hipotézis 2… …és igazolása: A második hipotézisem szerint azok a hallgatók akik a nekik tetsző idegen nyelveket tanulhatták, sikeresebbek a nyelvtanulásuk során, ezért hamarabb jutnak el a középfokú nyelvvizsgáig, illetve rendelkeznek is azzal. …és igazolása: Az állításom igaznak bizonyul, hiszen 48%-os saját nyelvválasztás a 36%-os (első nyelv) nyelvvizsga arány jónak mondható. A szabad nyelvválasztás valószínűleg pozitívan befolyásolja a nyelvtanulás sikerességét!

Hipotézis 3… …és igazolása: 3.Úgy gondolom, hallgatóink nyelvtanulási célja nem lehet kizárólag a „kézbekapott diploma” reménye. …és igazolása: A hallgatók 55%-a külföldi munkavállalást tűzte ki célul magának a diploma megszerzése után, tehát nyelvtanulásukat többségnél nemzetközi munkaerő-piacion való elhelyezkedés mozgatja. 49%-uk állítja azt hogy csak megfelelő tapasztalat birtokában lépné ezt meg.

Eredmények: 80%-uk tudatosan meghatározott céllal tanulja az adott idegen nyelvet. Elsődleges cél 55%-ban a külföldi munkavállalás. 49%-uk állítja azt hogy csak megfelelő tapasztalat birtokában lépné ezt meg. 48%-uk volt már állásinterjún. Ebből 12%-uknál idegen nyelven történt az interjú.(komplex kommunikációs képességet figyelték) 58%-uk változtatna nyelvtanulási stratégiáján. 65%-ban éreznek konkrét munkaerő-piaci nyomást nyelvtudás tekintetében. Nyelvi fontossági sorrend a hallgatóink tükrében

Következtetések -javaslatok: A közoktatásból kikerülő diákok idegen nyelvi szintje nem megfelelő. Nincs arányban a nyelvtanulásra fordított évek számával. A felsőoktatásba bekerülő hallgatók idegen nyelvtanulása nem merülhet ki csupán a nyelvvizsgára felkészítésben. A szaknak megfelelően néhány szakmai tárgy idegen nyelven történő oktatását érdemes kidolgozni . Ezáltal a hallgatók nyelvtanulásuk gátló tényezőjének nevezett túlzott leterheltségüket, egy racionalizált, komplexebb képzéssel kompenzálható.

Következtetések- javaslatok: Figyelembe kell venni a hallgatói igényeket, szükségleteket. Az oktatónak törekednie kell a tanulóval a jó partneri viszony megteremtésére. Érdemes lenne a felsőoktatásban az idegen nyelvek esetében az értékelés formáját is átgondolni. A különböző szintű nyelvi kurzusok 1-5-ig skálán történő osztályzása helyett a Közös Európai Referenciakeretben meghatározott szinteknek megfelelő kompetenciák mérése egy reális képet adna a hallgatók számára.

Következtetések -javaslatok: A gazdaság megtorpanása, a piac beszűkülése  felkészülés a fellendülés időszakára. A felsőoktatási intézménynek hidat kell képeznie a hallgatói igények és a munkaerő-piac elvárásainak összehangolásával . A híd stabilitása és népszerűségének fenntarthatósága így biztosítható. A hídon való átkelés biztosítsa a megfelelő kompetenciák, képességek és az aktuális tudás megszerzésének lehetőségét minden egyes átkelőnek.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!