Barki Katalin projektmenedzser bkati@sek.nyme.hu TÁMOP-3.2.4-08/1-2009-0011 2010.04.15 – 2011.09.30. Tudásbázis és disszemináció a Nyugat-magyarországi régióban az oktatás hatékonyságának javítására Barki Katalin projektmenedzser bkati@sek.nyme.hu
A pályázat célja A NymE közgyűjteményi hálózata a partner könyvtárakkal együttműködve támogassák: a formális oktatáson kívüli önálló ismeretszerzést a digitális írástudás fejlesztését a módszertani paradigmaváltást új tanulási stratégiák kialakítását
A pályázat célja A NymE közgyűjteményi hálózata a partner könyvtárakkal együttműködve támogassák: a kompetencia alapú oktatást az óvodától a felnőttkorig az élethosszig tartó tanulás igényének kifejlesztését a távoli, 24 órában elérhető szolgáltatások fejlesztését
Együttműködők NymE Könyvtári Hálózat
Együttműködők Térségi együttműködés: Berzsenyi Dániel Könyvtár Dr. Bendefy László Városi Könyvtár Galgóczi Erzsébet Városi Könyvtár Szakterületi együttműködés: OFI – OPKM Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete Közoktatás Szivárvány Óvoda Mesevár Óvoda „Aranyhíd” Bercsényi Miklós Ált. I. Brenner János Óvoda, Á. I. és Koll. Gothard Jenő Á. I. Neumann János Á. I. Paragvári Utcai Á. I. Reguly Antal Á.I. Móra Ferenc Á.I. és A.M.I Puskás Tivadar Fém- és Villamosipari Szakképző I. és Koll. Gépipari és Informatikai Műszaki Szakközépisk. és Koll. Kanizsai Dorottya Gimn. Nagy Lajos Gimn.
A pályázat célcsoportjai egyetemi hallgatók és oktatók könyvtárosok, könyvtárostanárok óvónők, pedagógusok általános- és középiskolai diákok a régió lakosai
Megvalósítás Minadaz, amit terveztünk és elvégeztünk a projekt weboldalán nyomon követhető. Képszerkesztés benti gépen – levágni a felesleges keretet.
Magyar Országos Közös Katalógus Katalógusok bővítése Miért jó az egyetemnek? a tudástartalmak széleskörű hozzáférhetősége a dokumentumok bekerülnek az ODR szolgáltatásába Magyar Országos Közös Katalógus A MOKKA fejlesztése előtt csak a NymE Központi Könyvtárának katalógusa továbbított rekordokat a MOKKA adatbázisba, addig a megújuló MOKKA-ODR adatbázisba két belépő tagkönyvtár is. Kép alá egy gondolkodó emberke (Miért jó?) Pirossal körberajzolni a menüben MOKKA-ODR
Magyar Országos Közös Katalógus Ez még az előző képernyőre jöhetne animációval, előző képernyőt takarja
Tudástár az egyetemen Projektek kapcsolódása az NymE-en keletkezett tudástartalmak gyűjtésére feldolgozására szolgáltatására A projektben vállalt tartalom: Szakdolgozatok TDK dolgozatok Tananyagok AV dokumentumok Helyismereti dokumentumok Képkönyvtár
Többnyelvű weblapok Nyitás a világhálóra Kapcsolatok bővülése Kéthetente frissítés Interaktivitás
Könyvtári portálok Egyetemi Közoktatási
Retrospektív konverzió
Olvasásnépszerűsítés
Író-olvasó találkozók Bosnyák Viktória, Berg Judit, Gáspár Ferenc, 3-3 helyszínen
Használóképzési programok Az óvodától a forrásközpontig, a meséskönyvtől az adatbázisig A színes krétától a digitális tábláig Ne csak keress, találj is! Használóképzés filmes eszközökkel Táborok: Vakációzzunk együtt! Iránytű a digitális erődbe! Egyetemre készülök Tini- és gólyagalopp Egy lépés a toleranciáért! Virtuális könyvtári séta
Virtuális könyvtári séta
Nem formális oktatás Rendhagyó szakórák Az élet dolgai – szabadegyetem Az olvasás-szövegértési kompetencia és könyvtárhasználat Iskolai könyvtárosok régiós konferenciája Projektzáró
Szaktudás fejlesztése Akkreditált képzések indítása Irodalmi adatbázisok Digitalizálás, digitális dokumentumok közzététele az interneten Az Excel és a PowerPoint alkalmazási lehetőségei a pedagógus munkájában A könyvtárpedagógia módszertana Open Public Library
Indikátorok - célértékek Retrospektív konverzió 27500 rekord Használóképzés 4656 fő Nem formális oktatás 1588 fő Szaktudás megújítása 115 fő Akkreditált képzés 7 db
SWOT analízis Erősségek Lehetőségek a könyvtárak megjelenése a pályázati tevékenységben forrás biztosítása együttműködés erősítése kapcsolatrendszer bővülése a könyvtárosok elkötelezettsége a megvalósításban az országos közös katalógusba való kapcsolódás kiszélesedése adatbázisok építésének felgyorsítása rendezvények számának jelentős növekedése (nem formális) oktatási funkció erősödése a használóképzés módszertanának megújítása az elkészült produktumok újabb pályázat kiírása a könyvtárosok kreativitásának kibontakoztatása a könyvtárosok önbizalmának növekedése a szakmai tudás megújításának igénye az elindított munkafolyamatok tovább vitele (retrospektív, oktatás stb.) a könyvtárak, könyvtártípusok közötti együttműködés sokrétűbbé tétele a felsőoktatás – közoktatás kapcsolatának erősítése az olvasói és használói létszám növekedése a nem hagyományos használóképzés és olvasásfejlesztő programok további színesítése, gazdagítása a könyvtár presztízsének emelése sajtónyilvánosság, mint PR fenntartása
SWOT analízis Gyengeségek Veszélyek a többcsatornás kommunikáció (közvetlen kapcsolat igénye) pénzügyi elszámolások lassúsága a pályázati kiírás nem tartalmazott egzakt összegeket (pl. konverzió díja, személyi megbízás óradíja, oktatók óradíja, sajtó bevonása a pályázatba stb. (-tól, -ig összegek ) a fenntartás időszakában forrás-elvonások (pénz, létszámleépítés) a kultúra, benne a könyvtár háttérbe szorulása a könyvtárhasználók alulmotiváltsága – a motiváltság fenntartásának bizonytalansága az internet szerepének túlhangsúlyozása különös tekintettel a tudományos munkára a könyvtárosok elkötelezettségének csökkenése nem lesz forrás újabb pályázat kiírására
Köszönet az Európai Uniós pályázati lehetőség kivívóinak az Európai Unió és a magyar állam támogatásának a projektekben résztvevőknek a megvalósítóknak és a külső szolgáltatóknak
A hangulatról Ha ez a vonat már el is ment, reméljük lesz egy következő, amire lesz lehetőségünk felszállni
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! Ha ez a vonat már el is ment, reméljük lesz egy következő, amire lesz lehetőségünk felszállni