7.29. Kontroling gyakorlata a szállodában „Kontrolling” Kontroling elmélet „Elméleti kontrolling” 2. Szállodai kontroling elmélete „Kontroling relevancia” 3. Kontroling a gyakorlatban „Üzemeltetési kontroling” 4. Kontrolling a speciális területei „Kontroling normatívák” 5. Kontrolling speciális területeken „Minőség” 6. Inspiráció „CBL” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Kimutatások” 8. Ellenőrző kérdések „Önértékelés”
Kontroling elmélet „Elméleti kontrolling” 1.1.Kontroling célja Vezetés koordináló, reagáló, adaptációs készségét fenntartani a célok elérése érdekében Szervezet gazdálkodási kockázatát csökkenteni 1.2. A szállodai kontrolling feladata Koordinálja információkat, ellenőrzést, tervezést a környezet változásainak figyelembe vételével
2. Szállodai kontroling elmélete „Kontroling relevancia” 2.1. A kontrolling tevékenység síkjai 2.1.1. Tulajdonosi sík 2.1.2. Vezető sík 2.1.3. Dolgozói sík 2.2. Szállodai kontrolling tevékenységei 2.2.1. Normatívák kialakítása 2.2.2. Mérések 2.2.3. Elemzés 2.3. Kontrolling helye a szervezetben Irányító és irányított alrendszerek Irányító, de információ összegző és döntés előkészítő
3. Kontroling a gyakorlatban „Üzemeltetési kontroling” 3.1. Szállodai kontrolling relevancia 3.1.1. Alaptevékenységek 3.1.2. Általános tevékenységek 3.1.3. Kiemelt területek Minőség Biztonságvédelem Tervezés 3.1.4. Kiemelt munkafolyamatok A tevékenységek közvetlen költségei, az összes üzemeltetési költség 60%-át elérik. A stratégiai tervezés középtávú célkitűzéseket jelenti. A jövőkép alkotás szabadság foka magasabb, mint az éves tervekké. A futurisztikus jövőképalkotás bátrabban határozza meg a pozíciókat, mint az előrevetítés a trendalkotás.
3. Kontroling a gyakorlatban „Üzemeltetési kontroling” 3.2. Szobakiadási tevékenység kiemelt kontroling területei 3.2.1. Bevétel 3.2.1.1. Fizetési garancia Bevételgazdálkodás, Fizetési garancia, Fizetőképesség 3.2.1.2. Kedvezmények, grátiszok Egyedi kedvezmények 3.2.1.3. Levonások, sztornók, javítások 3.2.2. Vendéganyagok Vendéganyagok, No-show politika , Szobatakarítási jelentések 3.3.3. Reggeli Reggeli , Napi vezetői jelentések
3. Kontroling a gyakorlatban „Üzemeltetési kontroling” 3.4. Kontrolling a vendéglátásban 3.4.1. Bevételek Számlázás, Levonások, Reprezentáció 3.4.2. Árukezelés Megrendelés, Könyvelés 3.4.3. Leltár Készletek , Leltározási sajátosság 3.4.4. Anyagfelhasználás 3.4.5. Napi vezetői jelentések 3.5. Szállodai kontrolling a specializáció területén Hasonló mint vendéglátás
4. Kontrolling a speciális területei „Kontroling normatívák” 4.1. Pénzgazdálkodás 4.1.1.Bank Banki beszolgáltatás , Banki tételek a jóváírások és terhelések 4.1.2. Szállítók Szállítói utalások, Hitelkártyák kezelésének szabályai Valutaváltás 4.1.3. Vevők Hitelezési politika 4.2. Szállodai kontrolling tevékenység a munkaügyi területen 4.2.1. Létszám 4.2.2. Bér 4.2.3. Alvállalkozók
5. Kontrolling speciális területeken „Minőség” 5.1.Számítástechnika 5.2. Biztosítás 5.3. Beruházás 5.4. Szállodai kontrolling tevékenység a minőségbiztosítás területen 5.4.1. Minőség 5.4.2. Vendégpanaszok kezelése 5.4.3. Vendégkérdőív
6. Inspiráció „CBL” 6.1. Formalizált kontroling előnyei Rendszeres, rögzített eljárások, rendszeresség, kötelezettség Kötelességtudat 6.2. Monetáris és naturális normatívák Eltérő normatívák előnyei és hátrányai a gyakorlatban
7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Kimutatások” 7.1. Gazdálkodás esszenciája és kimutatások Virtuális szállodák összevetései
8. Ellenőrző kérdések „Önértékelés” 1.Ismertesse a szállodai kontroling általános célját, feladatait és helyét a szervezetben 2.Ismertesse a szállodai kontroling síkjait és tevékenységeit 3.Indokolja a kontroling gyakorlati alkalmazásának területeit relevancia alapján 4.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a szállás területén 5.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a vendéglátásban 6.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a pénzügy területén 7.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a munkaügy és kockázat kezelés területén 8.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a minőség, a vendégpanasz és vendég kérdőívek területén
„szállás tevékenység kontroling feladatai” (bevétel, vendégadat, reggeli) Bevétel: Fizetési garancia, kedvezmény adása, levonás és sztornó igazolása Vendégadat: számla, aláírás, no-show, HK jelentések eltérései Reggeli: adag és ár egyeztetés, eltérés indoklás, napi vezető jelentések aláírásának ellenőrzése „minőség kontroling feladatai” A feladat releváns tényező a vendéggel érintkező munkafolyamatok és formalizált ellenőrzések miatt. Eszközök megléte, állapota tekintetében lista kerül összeállításra., melynek formalizált ellenőrzése rendszeres. Az ígéretekben és kiajánlásokban és a valóságban meglévő választékok rendszeres összevetése a szálloda minden területén. A vendég elvárások alapján kialakított és munkafolyamat rendszeres felülvizsgálata a minőségbiztosítás egyik alappillére. A feltárt eltérések elemzése és megszüntetésükre irányuló akció tervek elkészítése lehetőséget azonnali beavatkozásokra vagy ha szüksége eszközpótlásokra.
Kérdés Köszönöm
Szállodai kontrolling célja vezetés reagáló koordináló adaptációs készségeit fenntartani célok elérése érdekében Szervezet gazdálkodási kockázatát csökkenteni
Szállodai kontrolling alapjai Belső ellenőrzési alapelvei Eszközök védelme Hatékony működés elősegítése Pontos és megbízható adatnyilvántartás Üzletpolitikai törekvések végrehajtásának segítése
Szállodai kontrolling feladata környezeti változások cél orientáció környezeti változások Koordinálja információt ellenőrzést tervezést
Szállodai kontrolling síkjai tulajdonosok egyszerű érthető éves beszámoló vezetés részletes kidolgozott V I R egyedi és egységre vonatkozó adatok dolgozók
Szállodai kontrolling tevékenységei normatívák kidolgozása mérés elemzés monetáris naturális jövedelmezőség költségszintek megtérülések likviditás kintlévőség fajlagos energia egy szobára jutó mosatás egy vendégre jutó víz használat normatívától + - eltérés egység szintjén rendszeresen eltérés oka egyszeri trend javaslatok szinten tartásra Normatíva releváns és mérhető legyen
Általános tevékenységek Szállodai kontrolling relevanciája munkafolyamat szabályozása mint normatíva Alaptevékenység szállás vendéglátás munkaügy pénzgazdálkodás információs technológia Általános tevékenységek Speciális tevékenység minőség – kockázat - tervezés áru, pénz, vendég rendelés, átvétel, felhasználás, elszámolás kötelezettség vállalás Kiemelt munkafolyamatok
Szállodai kontrolling a szobakiadás területén szállás bevétel Fizetési garancia kp, kártya, utalás Kedvezmények - grátiszok ki, kinek, engedély Levonások – sztornók, javítások aláírás, magyarázat adatok Vendéganyagok vendég aláírás, számla No - show politika, követés Szoba takarítási jelentések HK - FO egyezés reggeli Reggeli elszámolások egyeztetés, indoklás Napi vezetői jelentések rutin, aláírás, elemzés
Szállodai vendéglátás kontroling bevétel Számlázás rendelés, számlázás Bár számlázás rendelés, ellenőrzés Levonások - sztornók aláírás, magyarázat Grátiszok - reprezentációk aláírás, indoklás árú Megrendelés – árú átvétel funkciók szétválása Könyvelés ár, utalási határidő leltár Készlet egyeztetés, indoklás Leltár leltárak elemzése kimutatások, vételezés raktárak zárása selejtezés, veszteség Anyagfelhasználás Napi vezetői jelentések
Szállodai kontrolling a pénzgazdálkodásban Cash Szállodai kontrolling a pénzgazdálkodásban Pénzgazdálkodás bank Bevételek pénztár - ellátmány Banki beszolgáltatás bevétel - bank Banki tételek függő tételek ellenőrzése szállítók Szállítói utalások kp vásárlás - bér kifizetés Hitelkártyák fizetésnél jogosultság Valutaváltás árfolyam kiírás vevők Hitelezési politika Hitelképesség - előleg Átutalásos számlák követése Határidő - felszólítások
Szállodai kontrolling munkaügy és kockázat Létszám szerződés - jog - zárt rendszer Bér pontosság–ellenőrzés-egyezés Alvállalkozók szerződés - jog - bejelentés Kockázat Számítástechnika felelős személy - hibák Felügyelet zártság - tűz - jelszavak - csatlakozások - Fizikai biztonság Mentések jogosultság - rendszer Biztosítás vagyon - felelősségi kötelezettség vállalás - folyamat - kifizetés Beruházás
Szállodai kontrolling minőség (vendég panasz és kérdőív) Minőség ígért színvonal Eszköz lista több száz tétel Választék ellenőrzés Folyamat eltérés – akcióterv Vendégpanasz Válaszolni Évi 1–40, 35% szoba, 25 számla, 20 személyzet, 10 szolgáltatás, 5 egyéb, 5 környezet, EU fogyasztó védelem Értékelni Vendég kérdőív Összegezni Innováció – fejlesztés Valamire sokszor tény Figyelembe venni