Városi tömegközlekedés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
Mobilitás-utazási módok
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FUVARDÍJ POLITIKÁJA
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
0 Budapest, április 24. A dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Előadó: Zsákay László György turisztikai irodavezető Barta.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Megy a gőzös, megy a gőzös….
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
Fényképes típusismertető Készítette: Ferencz Tamás
Település Településrendszer Településállomány. Nagyvárosok a magyar településrendszerben Készítette: Széplaki Dóra Debrecen, 2013.április 16.
Széchenyi István Egyetem
A városi tömegközlekedés III.
Különleges közlekedési eszközök
Közforgalmú közlekedés technikai elemei
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Budapest turisztikai marketingje
Induktív típusú zárlati áramkorlátozók elmélete és alkalmazása
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
FUTÁR projekt – célok és eszközök
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
1 Lakossági fórum A Lónya-Barabás határátkelő-helyekhez vezető utak korszerűsítési munkái II. ütem építése március 5.
Budapest közlekedésének fejlesztése: aktuális feladatok Vitézy Dávid munkacsoport-vezető Közlekedésfejlesztés munkacsoport szeptember 20.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Intelligens közúti kereszteződés
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
13.Szóbeli tétel Radányi Máté.
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A városi tömegközlekedés
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 11. előadás.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A 37-es és a 37A jelzésű villamos vonalán – menet az Élessarok felé – a Hidegkuti Nándor Stadion megállóhelynél található szánszerkezettel… a.) a megállóhelytől.
Előadás másolata:

Városi tömegközlekedés A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei

- Hagyományos közlekedési eszközök A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei - Hagyományos közlekedési eszközök - Különleges közlekedési eszközök

- Hagyományos közlekedési eszközök A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei - Hagyományos közlekedési eszközök - autóbusz - trolibusz - villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - metró - Különleges közlekedési eszközök

- Hagyományos közlekedési eszközök A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei - Hagyományos közlekedési eszközök - autóbusz - trolibusz - villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - metró - Különleges közlekedési eszközök - technikai jellegű (különleges eszközök) - szervezési jellegű (hagyományos eszközök)

A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány

- közúttal együtt (rendszerint a közút közepén) - zárt pályán A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Közúton * - Kötött pályán - közúttal együtt (rendszerint a közút közepén) - zárt pályán * trolibusz: közúton felsővezetékkel

- megállók - az utascsere módja A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Elhelyezkedés szerint - közúti pálya használata esetén - útpálya szélén - útpálya közepén - zárt pálya esetén - jármű jobb oldalán - jármű bal oldalán - mindkét oldalon

- megállók - az utascsere módja A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Kialakítás szerint - alacsony járda szintű - magas peronos

- Közúttal közös irányítás - Közúthoz hangolt irányítás A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Közúttal közös irányítás - Közúthoz hangolt irányítás - Közúttól független irányítás - Automatikus irányítás

- állóhelyek/ülőhelyek - Kényelem A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Befogadóképesség - állóhelyek/ülőhelyek - Kényelem - ülések távolsága, mérete, elhelyezkedése - kapaszkodók száma, elhelyezése - kilátás, ablakok mérete - szellőzés - Utascsere - ajtók száma, mérete - padlómagasság, lépcsők

- teljesítmény dotáció - sebesség, gyorsulás - környezetvédelem A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Manőverező képesség - Hajtásrendszer - teljesítmény dotáció - sebesség, gyorsulás - környezetvédelem - téli üzem - Megbízhatóság, üzembiztonság

- Keresztmetszeti teljesítőképesség = átbocsátóképesség A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Keresztmetszeti teljesítőképesség = átbocsátóképesség - Dinamikus teljesítőképesség = szállítóképesség

Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró

- települési úthálózaton, esetleg buszsávon A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - települési úthálózaton, esetleg buszsávon - megállóhelyek útpálya szélén, öbölben, negatív öbölben (300-400 m) - irányítás a közúttal együtt történik - jármű - általában diesel meghajtású, esetleg gázüzemű, villany - nagy befogadóképesség, gyors utascsere - sebesség alacsony 10-24 km/h - teljesítőképesség kicsi 200-7200 férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség 2000-172800 férőhely*km/óra*óra/irány

csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - nincs külön pálya csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés - csak üzemi létesítmények - hátrány - forgalmi zavarok hatása nagy - légszennyezés - téli üzem

Megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobb, ezért A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró Megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobb, ezért - sebesség magasabb 20-32 km/h - teljesítőképesség kicsi 200-7200 férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség 4000-230400 férőhely*km/óra*óra/irány

- települési úthálózaton, esetleg buszsávon A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - települési úthálózaton, esetleg buszsávon - megállóhelyek útpálya szélén, öbölben, negatív öbölben (300-400 m), végállomás hurok!!! - irányítás a közúttal együtt történik - jármű - villamos meghajtás kettős munkavezetékről 600 V - sebesség alacsony 8-18 km/h - teljesítőképesség kicsi 200-7200 férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség 1600-129600 férőhely*km/óra*óra/irány

- forgalmi zavarok hatása nagy - jó útpálya - kötött pálya A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - levegőszennyezés - téli üzem - hegymenet - hátrány - forgalmi zavarok hatása nagy - jó útpálya - kötött pálya - nagy kezdeti beruházás - sok felsővezeték

- kötött pályán közlekedik (közúton, elválasztva, független pályán) A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - kötött pályán közlekedik (közúton, elválasztva, független pályán) - megállóhelyek középső, kétoldali járdasziget (400-500 m) - irányítás a közúthoz hangolva - jármű - villamos meghajtás 600 V - sebesség alacsony 10-22 km/h - teljesítőképesség közepes 400-24400 férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség 4000-536800 férőhely*km/óra*óra/irány

- vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat - levegőszennyezés - hátrány - zaj - nagy beruházásigény - kötött pálya - karbantartásigény

Megegyezik a közúti villamossal, csak A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró Megegyezik a közúti villamossal, csak - a pálya kialakítás általában független, térszínen, alatt, felett - irányítás független, esetleg térközbiztosítás - sebesség 18-30 km/h - teljesítőképesség közepes 400-24400 férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség 7200-732000 férőhely*km/óra*óra/irány - hátrány - még drágább, mint a közúti villamos

- kéreg alatti kötött pálya A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - kéreg alatti kötött pálya - megállóhelyek kétoldali peron (800-1000 m) - irányítás automatikus térközbiztosítás - jármű - kis űrszelvényű Ganz típusú 600 V - sebesség 18-30 km/h - teljesítőképesség közepes 1400-11300 férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség 25200-339000 férőhely*km/óra*óra/irány

- könnyebb megközelíthetőség, mint a metrónál - hátrány A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - független pálya - környezet zavarás - könnyebb megközelíthetőség, mint a metrónál - hátrány - nagy beruházásigény - kötött pálya - szerelvény korlát - megállóhossz

- kötött pálya (nagyvasúthoz hasonló) - megállóhelyek kétoldali peron A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - városi gyorsvasút - metró - kötött pálya (nagyvasúthoz hasonló) - megállóhelyek kétoldali peron - irányítás automatikus térközbiztosítás - jármű - 3-6 kocsis szerelvények 1000 V - sebesség 20-32 km/h; 34-45 km/h - teljesítőképesség 700-26100 férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség 18900-1004850 férőhely*km/óra*óra/irány

- nagy teljesítőképesség - sűrű követés - hátrány A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - városi gyorsvasút - metró - előny: - nagy teljesítőképesség - sűrű követés - hátrány - nagy beruházásigény - kötött pálya - zaj

Megegyezik a HÉV-vel, csak - pályája általában független, zárt pálya A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró Megegyezik a HÉV-vel, csak - pályája általában független, zárt pálya

- független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatt A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatt - megállóhelyek középső vagy kétoldali peron (800-1000 m) - irányítás automatikus térközbiztosítás - jármű - 4-6 kocsis szerelvények 850 V - sebesség 20-35 km/h - teljesítőképesség 7200-43200 férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség 144000-1512000 férőhely*km/óra*óra/irány

- nagy teljesítőképesség, nagy tömegek - környezetvédelem A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - nagy teljesítőképesség, nagy tömegek - környezetvédelem - helyfoglalás a felszínen - hátrány - nagy beruházásigény, legdrágább - kötött pálya - magas üzemi költségek

Választás kritériumai - üzemvitel/gazdaságosság - közlekedéspolitika A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Választás kritériumai - üzemvitel/gazdaságosság - közlekedéspolitika - hálózat felépítése, hálózat arculata

Üzemvitel/gazdaságosság A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Üzemvitel/gazdaságosság

- kis, közepes város:autóbusz A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Közlekedéspolitika - kis, közepes város:autóbusz - megyei jogú város: autóbusz, szükség esetén trolibusz, villamos - Budapest: minden tömegközlekedési eszköz, törekedve a megfelelő modal split kialakítására

Hálózat felépítése, hálózat arculata A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Hálózat felépítése, hálózat arculata Cél: - egységes hálózati arculat kialakítása