Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Stacionárius és instacionárius áramlás
Advertisements

A hőterjedés differenciál egyenlete
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
E-learning tananyagok módszertani buktatói
GÉP - MUNKA – ENERGIA - TELJESÍTMÉNY
GÉP - MUNKA – ENERGIA - TELJESÍTMÉNY
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
GÉPKIVÁLASZTÁS.
Volumetrikus szivattyúk
Volumetrikus szivattyúk
Áramlástani szivattyúk 2.
A munkasebesség egyenlőtlensége
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-ÁTTÉTEL
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Az impulzus tétel alkalmazása (megoldási módszer)
Energiaellátás: Tárolás
Energiaellátás: Előállítás
Az impulzus tétel Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK
A Borda-Carnot veszteség
Az impulzus tétel alkalmazása (Allievi elmélete)
Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet)
Készítette: Glisics Sándor
NC - CNC.
Járművillamosság-elektronika
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos.
Szinkrongépek Generátorok, motorok.
NC - CNC.
Széchenyi István Egyetem
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Elektrotechnika 11. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 13. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
Gázturbinák Hő- és Áramlástan Gépei Író Béla SZE-MTK
Fúvók-Kompresszorok Hő- és Áramlástan Gépei Író Béla SZE-MTK
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Hőerőművek körfolyamatainak hatásfokjavítása
Volumetrikus szivattyúk
Ideális kontinuumok kinematikája
A nedves levegő és állapotváltozásai
Kalorikus gépek elméleti körfolyamatai
Az entalpia és a gőzök állapotváltozásai
Veszteséges áramlás (Navier-Stokes egyenlet)
Az elemi folyadékrész mozgása
A Bernoulli-egyenlet alkalmazása (Laval fúvóka)
A munkasebesség egyenlőtlensége
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Általános Géptan (AG0001_1)
HAJTÁSOK-ÁTTÉTEL.
HATÁSFOK - TERHELÉS.
Munkapont - Szabályozás
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Hő- és Áramlástan Gépei
A villamos jel analízis módszer alkalmazása forgó gépek energetikai és diagnosztikai vizsgálata céljából Gyökér Gyula okl. vill. mérnök.
Munkapont - Szabályozás
Aszinkron gépek.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Szinkron gépek 516. ISZI Villamos munkaközösség Dombóvár, 2008.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Hő- és Áramlástan Gépei
Kalorikus gépek elméleti körfolyamatai
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-ÁTTÉTEL
Áramlás szabad felszínű csatornában Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék.
Járművillamosság-elektronika
Az impulzus tétel alkalmazása (Allievi elmélete)
HATÁSFOK - TERHELÉS.
A Borda-Carnot veszteség
Készítette Ács Viktor Villamosmérnök hallgató
Hővezetés falakban Író Béla Hő- és Áramlástan II.
GÉPKIVÁLASZTÁS.
Előadás másolata:

Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi

Belső égésű motorok jelleggörbéje A terhelés jelleggörbéje indításnál (nincs munkapont a motor jelleggörbéjén!) Motor + sebességváltó jelleggörbéje (i>1; pl. ötödik sebességi fokozat) M Motor + sebességváltó jelleggörbéje (i>1; első sebességi fokozat) A motor jelleggörbéje Munkapont indításkor Munkapont egyenletes üzemben Mmax Mgy Mo Me n Mi=0 A terhelés jelleggörbéje egyenletes sebességnél

Dugattyús belső égésű motorok Legfontosabb előnyök: Közel lineáris összefüggés a fordulatszám és a nyomaték között a maximális nyomatékig. Egyszerű szabályozhatóság. Hátrányok Labilis munkapont. Indítási nyomaték zérus. Folyamatos szabályozás szükségessége.

A villamosmotor Kedvező tulajdonságok: magas hatásfok és kedvező hatásfokgörbe, kedvező jelleggörbe, egyszerű szerkezet, melynek karbantartási igénye csekély, csendes, rázkódásmentes üzem, a teljesítményhez mérten csekély méretek, szennyezés mentes üzem.

Váltóáramú motorok Három fázisú villamos motorok Indukciós (aszinkron) motor Rövidre zárt forgórészű aszinkron motor Egy fázisú villamos motorok Egy fázisú indukciós motor Egy fázisú kommutátoros motorok

Aszinkron motor M Mb=Mi Mo n nonü Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe M Aszinkron motor üzemi jelleggörbéje Mb=Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n nonü

Aszinkron motor (fékezés) Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe M Üzemi jelleggörbe Ellenáramú fékezés jelleggörbéje; csekély fékező nyomaték Mb=Mi Ellenáramú fékezés jelleggörbéje; indító ellenállás(ok) bekapcsolásával nagy fékező nyomaték Ellenáramú fékezés jelleggörbéje; indító és további ellenállás(ok) bekapcsolásával nagy fékező nyomaték Mo -no n no Áram visszatérítéses lassítás jelleggörbéje -Mb

Legfontosabb előnyök: Aszinkron motor Legfontosabb előnyök: Az üzemi tartományban közel állandó fordulatszám Stabil munkapont az üzemi tartományban Nagy indítási nyomaték Kisebb indítási áramlökés Áram visszatérítéses fékezés Irányváltási lehetőség Hátrányok A billenő nyomaték felett nem terhelhető Korlátozott lassító fékezés

A rövidre zárt forgórészű aszinkron motor Rövidre zárt forgórészű szinkron motor üzemi jelleggörbéje Mb Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n nonü no

Rövidre zárt forgórészű indukciós motor Legfontosabb előnyök: Egyszerű felépítés, a forgórészen nincsenek áramkivezetések, nincsenek indító ellenállások Stabil munkapont az üzemi tartományban Nagy indítási nyomaték Áram visszatérítéses fékezés Irányváltási lehetőség Hátrányok A billenő nyomaték felett nem terhelhető Mérsékelt teljesítmény Nagyobb indítási áramlökés

Egyfázisú indukciós motor Egy fázisú indukciós motor üzemi jelleggörbéje Mb Terhelés jelleggörbéje Mo Mi=0 n nonü no

Egyfázisú indukciós motor Legfontosabb előnyök: Egyszerű felépítés Stabil munkapont az üzemi tartományban Tetszőleges irányban indítható (segédfázis) Hátrányok A billenő nyomaték felett nem terhelhető Mérsékelt teljesítmény Nincs indítónyomaték

Egy fázisú kommutátoros motorok Kompenzáló tekercs Állórész (gerjesztő tekercs) U Ri Forgórész (armatúra)

Egyfázisú kommutátoros motorok Egy fázisú kommutátoros motor üzemi jelleggörbéje (minden tekintetben hasonló az egyenáramú főáramkörű motorhoz) Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n

Egy fázisú kommutátoros motorok Legfontosabb előnyök: Stabil munkapont minden körülmények között Nagy indítási nyomaték és túlterhelhetőség Kisebb indítási áramlökés Teljesítménytartó jelleg Irányváltási lehetőség Hátrányok Megfutamodási veszély alacsony terhelésnél Csak a szinkron fordulatszám közelében szikramentes az üzemelés

Egyenáramú villamosmotorok Mellékáramkörű motor Főáramkörű motor Vegyes kapcsolású motor

Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor Állórész (gerjesztő tekercs) Forgórész (armatúra) Im Ia U Rm Ri

Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor Mellékáramkörű egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje (nüáll.) Mi Terhelés jelleggörbéje Mo Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe n no

Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor (indítás) Üzemi jelleggörbéje (minden fokozat kikapcsolva) Terhelés jelleggörbéje Mi nü ~nm Mo Indító ellenállásokkal (Ri) módosított jelleggörbe (minden fokozat bekapcsolva) n no

Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor (sebességszabályozás) Üzemi jelleggörbéje (minden fokozat kikapcsolva) Mezőgyengítéssel (Rm) módosított jelleggörbe Mi Különböző előtét-ellenállásokkal elérhető jelleggörbék (Ri) Mo Mezőgyengítéssel (Rm) növelhető a fordulatszám n no Szabályozási tartomány

Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor Legfontosabb előnyök: Stabil munkapont minden körülmények között Közel állandó üzemi fordulatszám A fordulatszám jó szabályozhatósága (gépi jelleggörbe) Irányváltási lehetőség Áram visszatérítéses fékezés Hatékony lassító fékezés az indító ellenállások segítségével Hátrányok Magas indítási veszteségek Magas indítási áramlökés (túlzottan gyors indításnál)

Főáramkörű egyenáramú villamosmotor Állórész (gerjesztő tekercs) Forgórész (armatúra) I=Im=Ia U Ri

Főáramkörű egyenáramú villamosmotor Indító ellenállásokkal (Ri) módosított jelleggörbe Főáramkörű egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n nü

Főáramkörű egyenáramú villamosmotor (indítás) Nyomatékváltozás az indításkor Főáramkörű egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje Mi Terhelés jelleggörbéje Mo Indító ellenállásokkal (Ri) módosított jelleggörbe n nü

Főáramkörű egyenáramú villamosmotor Legfontosabb előnyök: Stabil munkapont minden körülmények között Nagy indítási nyomaték és túlterhelhetőség Kisebb indítási áramlökés Teljesítménytartó jelleg A fordulatszám jó szabályozhatósága (gépi jelleggörbe) Irányváltási lehetőség Mérsékeltebb indítási veszteségek Hátrányok Megfutamodási veszély alacsony terhelésnél Csekélyebb hatékonyságú lassító fékezés

Kevert kapcsolású egyenáramú villamosmotor Állórész (gerjesztő tekercs) Forgórész (armatúra) I=If+Ia U Rf Ri

Kevert kapcsolású egyenáramú villamosmotor Indító ellenállásokkal (Ri) módosított jelleggörbe Kevert kapcsolású egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n no nü

Kevert kapcsolású egyenáramú villamosmotor Legfontosabb előnyök: Stabil munkapont minden körülmények között Teljesítménytartó jelleg Nagy indítási nyomaték és túlterhelhetőség Kisebb indítási áramlökés A fordulatszám jó szabályozhatósága (gépi jelleggörbe) Áram visszatérítéses fékezés Irányváltási lehetőség Mérsékeltebb indítási veszteségek Hátrányok Csekélyebb hatékonyságú lassító fékezés

Ellenőrző kérdések (1) Milyen előnyös tulajdonságaik vannak a villamos motoroknak általánosságban? Mi a jellemző a mellékáramkörű egyenáramú villamos motor jelleggörbéjére? Indítható-e terhelés alatt a mellékáramkörű egyenáramú villamos motor? Milyen módon szabályozható a mellékáramkörű egyenáramú villamos motor? Mit kell érteni áram visszatérítéses fékezés alatt egy villamos motor esetében? Milyen jelleggörbe esetén lehetséges? Mit kell érteni lassító fékezés alatt egy villamosmotor esetében? Milyen előnyös tulajdonságai vannak a mellékáramkörű egyenáramú villamos motornak?

Ellenőrző kérdések (2) Mi a legfontosabb hátránya a főáramkörű egyenáramú villamos motornak? Milyen sajátossága van a kevert kapcsolású egyenáramú villamos motor jelleggörbéjének? Rajzolja fel a három fázisú aszinkron motor indítási és üzemi jelleggörbéjét! Mit értenek a villamosmotorok esetében billenő nyomatéknak? Milyen villamos motorokkal kapcsolatban beszélnek billenő nyomatékról? Miért előnyös a rövidre zárt forgórészű váltóáramú villamos motorok alkalmazása? Milyen jellegzetessége van az egyfázisú váltóáramú villamos motornak? Milyen hátrányos tulajdonsága van az egyfázisú váltóáramú kommutátoros villamos motornak?

Ellenőrző kérdések (3) Mi a legfontosabb sajátossága a belsőégésű motorok jelleggörbéjének? Hogyan változik meg a belsőégésű motor-sebességváltó egység jelleggörbéje, ha a motor felől nézve lassító áttétel van bekapcsolva? Miért előnyös a sebességváltó alkalmazása a belsőégésű motorok estében?