Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Belső égésű motorok jelleggörbéje A terhelés jelleggörbéje indításnál (nincs munkapont a motor jelleggörbéjén!) Motor + sebességváltó jelleggörbéje (i>1; pl. ötödik sebességi fokozat) M Motor + sebességváltó jelleggörbéje (i>1; első sebességi fokozat) A motor jelleggörbéje Munkapont indításkor Munkapont egyenletes üzemben Mmax Mgy Mo Me n Mi=0 A terhelés jelleggörbéje egyenletes sebességnél
Dugattyús belső égésű motorok Legfontosabb előnyök: Közel lineáris összefüggés a fordulatszám és a nyomaték között a maximális nyomatékig. Egyszerű szabályozhatóság. Hátrányok Labilis munkapont. Indítási nyomaték zérus. Folyamatos szabályozás szükségessége.
A villamosmotor Kedvező tulajdonságok: magas hatásfok és kedvező hatásfokgörbe, kedvező jelleggörbe, egyszerű szerkezet, melynek karbantartási igénye csekély, csendes, rázkódásmentes üzem, a teljesítményhez mérten csekély méretek, szennyezés mentes üzem.
Váltóáramú motorok Három fázisú villamos motorok Indukciós (aszinkron) motor Rövidre zárt forgórészű aszinkron motor Egy fázisú villamos motorok Egy fázisú indukciós motor Egy fázisú kommutátoros motorok
Aszinkron motor M Mb=Mi Mo n nonü Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe M Aszinkron motor üzemi jelleggörbéje Mb=Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n nonü
Aszinkron motor (fékezés) Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe M Üzemi jelleggörbe Ellenáramú fékezés jelleggörbéje; csekély fékező nyomaték Mb=Mi Ellenáramú fékezés jelleggörbéje; indító ellenállás(ok) bekapcsolásával nagy fékező nyomaték Ellenáramú fékezés jelleggörbéje; indító és további ellenállás(ok) bekapcsolásával nagy fékező nyomaték Mo -no n no Áram visszatérítéses lassítás jelleggörbéje -Mb
Legfontosabb előnyök: Aszinkron motor Legfontosabb előnyök: Az üzemi tartományban közel állandó fordulatszám Stabil munkapont az üzemi tartományban Nagy indítási nyomaték Kisebb indítási áramlökés Áram visszatérítéses fékezés Irányváltási lehetőség Hátrányok A billenő nyomaték felett nem terhelhető Korlátozott lassító fékezés
A rövidre zárt forgórészű aszinkron motor Rövidre zárt forgórészű szinkron motor üzemi jelleggörbéje Mb Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n nonü no
Rövidre zárt forgórészű indukciós motor Legfontosabb előnyök: Egyszerű felépítés, a forgórészen nincsenek áramkivezetések, nincsenek indító ellenállások Stabil munkapont az üzemi tartományban Nagy indítási nyomaték Áram visszatérítéses fékezés Irányváltási lehetőség Hátrányok A billenő nyomaték felett nem terhelhető Mérsékelt teljesítmény Nagyobb indítási áramlökés
Egyfázisú indukciós motor Egy fázisú indukciós motor üzemi jelleggörbéje Mb Terhelés jelleggörbéje Mo Mi=0 n nonü no
Egyfázisú indukciós motor Legfontosabb előnyök: Egyszerű felépítés Stabil munkapont az üzemi tartományban Tetszőleges irányban indítható (segédfázis) Hátrányok A billenő nyomaték felett nem terhelhető Mérsékelt teljesítmény Nincs indítónyomaték
Egy fázisú kommutátoros motorok Kompenzáló tekercs Állórész (gerjesztő tekercs) U Ri Forgórész (armatúra)
Egyfázisú kommutátoros motorok Egy fázisú kommutátoros motor üzemi jelleggörbéje (minden tekintetben hasonló az egyenáramú főáramkörű motorhoz) Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n
Egy fázisú kommutátoros motorok Legfontosabb előnyök: Stabil munkapont minden körülmények között Nagy indítási nyomaték és túlterhelhetőség Kisebb indítási áramlökés Teljesítménytartó jelleg Irányváltási lehetőség Hátrányok Megfutamodási veszély alacsony terhelésnél Csak a szinkron fordulatszám közelében szikramentes az üzemelés
Egyenáramú villamosmotorok Mellékáramkörű motor Főáramkörű motor Vegyes kapcsolású motor
Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor Állórész (gerjesztő tekercs) Forgórész (armatúra) Im Ia U Rm Ri
Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor Mellékáramkörű egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje (nüáll.) Mi Terhelés jelleggörbéje Mo Indító ellenállásokkal módosított jelleggörbe n no
Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor (indítás) Üzemi jelleggörbéje (minden fokozat kikapcsolva) Terhelés jelleggörbéje Mi nü ~nm Mo Indító ellenállásokkal (Ri) módosított jelleggörbe (minden fokozat bekapcsolva) n no
Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor (sebességszabályozás) Üzemi jelleggörbéje (minden fokozat kikapcsolva) Mezőgyengítéssel (Rm) módosított jelleggörbe Mi Különböző előtét-ellenállásokkal elérhető jelleggörbék (Ri) Mo Mezőgyengítéssel (Rm) növelhető a fordulatszám n no Szabályozási tartomány
Mellékáramkörű egyenáramú villamosmotor Legfontosabb előnyök: Stabil munkapont minden körülmények között Közel állandó üzemi fordulatszám A fordulatszám jó szabályozhatósága (gépi jelleggörbe) Irányváltási lehetőség Áram visszatérítéses fékezés Hatékony lassító fékezés az indító ellenállások segítségével Hátrányok Magas indítási veszteségek Magas indítási áramlökés (túlzottan gyors indításnál)
Főáramkörű egyenáramú villamosmotor Állórész (gerjesztő tekercs) Forgórész (armatúra) I=Im=Ia U Ri
Főáramkörű egyenáramú villamosmotor Indító ellenállásokkal (Ri) módosított jelleggörbe Főáramkörű egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n nü
Főáramkörű egyenáramú villamosmotor (indítás) Nyomatékváltozás az indításkor Főáramkörű egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje Mi Terhelés jelleggörbéje Mo Indító ellenállásokkal (Ri) módosított jelleggörbe n nü
Főáramkörű egyenáramú villamosmotor Legfontosabb előnyök: Stabil munkapont minden körülmények között Nagy indítási nyomaték és túlterhelhetőség Kisebb indítási áramlökés Teljesítménytartó jelleg A fordulatszám jó szabályozhatósága (gépi jelleggörbe) Irányváltási lehetőség Mérsékeltebb indítási veszteségek Hátrányok Megfutamodási veszély alacsony terhelésnél Csekélyebb hatékonyságú lassító fékezés
Kevert kapcsolású egyenáramú villamosmotor Állórész (gerjesztő tekercs) Forgórész (armatúra) I=If+Ia U Rf Ri
Kevert kapcsolású egyenáramú villamosmotor Indító ellenállásokkal (Ri) módosított jelleggörbe Kevert kapcsolású egyenáramú motor üzemi jelleggörbéje Mi Terhelés jelleggörbéje Mo n no nü
Kevert kapcsolású egyenáramú villamosmotor Legfontosabb előnyök: Stabil munkapont minden körülmények között Teljesítménytartó jelleg Nagy indítási nyomaték és túlterhelhetőség Kisebb indítási áramlökés A fordulatszám jó szabályozhatósága (gépi jelleggörbe) Áram visszatérítéses fékezés Irányváltási lehetőség Mérsékeltebb indítási veszteségek Hátrányok Csekélyebb hatékonyságú lassító fékezés
Ellenőrző kérdések (1) Milyen előnyös tulajdonságaik vannak a villamos motoroknak általánosságban? Mi a jellemző a mellékáramkörű egyenáramú villamos motor jelleggörbéjére? Indítható-e terhelés alatt a mellékáramkörű egyenáramú villamos motor? Milyen módon szabályozható a mellékáramkörű egyenáramú villamos motor? Mit kell érteni áram visszatérítéses fékezés alatt egy villamos motor esetében? Milyen jelleggörbe esetén lehetséges? Mit kell érteni lassító fékezés alatt egy villamosmotor esetében? Milyen előnyös tulajdonságai vannak a mellékáramkörű egyenáramú villamos motornak?
Ellenőrző kérdések (2) Mi a legfontosabb hátránya a főáramkörű egyenáramú villamos motornak? Milyen sajátossága van a kevert kapcsolású egyenáramú villamos motor jelleggörbéjének? Rajzolja fel a három fázisú aszinkron motor indítási és üzemi jelleggörbéjét! Mit értenek a villamosmotorok esetében billenő nyomatéknak? Milyen villamos motorokkal kapcsolatban beszélnek billenő nyomatékról? Miért előnyös a rövidre zárt forgórészű váltóáramú villamos motorok alkalmazása? Milyen jellegzetessége van az egyfázisú váltóáramú villamos motornak? Milyen hátrányos tulajdonsága van az egyfázisú váltóáramú kommutátoros villamos motornak?
Ellenőrző kérdések (3) Mi a legfontosabb sajátossága a belsőégésű motorok jelleggörbéjének? Hogyan változik meg a belsőégésű motor-sebességváltó egység jelleggörbéje, ha a motor felől nézve lassító áttétel van bekapcsolva? Miért előnyös a sebességváltó alkalmazása a belsőégésű motorok estében?