Villamos és hibrid kishaszonjárművek hajtás problémái Varga Zoltán PhD, okleveles gépészmérnök, Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék, vargaz@sze.hu
Mi a hibrid? Természetesen e hibrid járművekről lesz szó a kerékpártól a tgk-ig
Miért kell hibrid? Átmenet a villamos hajtás felé A belsőégésű motor használatát időben kiterjeszti Időt és pénzt ad a tisztán villamos hajtás fejlesztésre
Miért nem kell hibrid? Gazdaságossága kérdéses A ráfordítás nagyon magas A közlekedést terheli Nagy tömegben nem terjed A belsőégésű motor használatát időben kiterjeszti
Kell-e ekkora autó…teljesítmény?
Megéri-e egyáltalán a hibrid autó?
Villamos és belsőégésű motor
Megéri-e egyáltalán a hibrid autó?
Energiaköltségek születéstől a halálig
Dust to dust costs The Fuel Economy Component Lifetime Repair and Maintenance Accident RepairDesign and Development Manufacturing Administrative Support Transportation to Retail Dealership Expenses Recyclables Non-Recyclables Reusable Social Energy Expenditures
Szimuláció alapján
Hibridek Mikro- start stop Mild-fékezési energia visszanyerés Soros - villamos sebességváltó Párhuzamos-hagyományos és villamoshajtás Full – nagy teljesítményű villamos hajtás Range extender- alárendelt (?) belsőégésű motor Kétfokozatú - (?) hibrid-soros és párhuzamos Háromfokozatú hibrid: three mode h
Hibrid hajtások létjogosultsága A belsőégésű motort az optimum közelében járathatjuk Egyes helyeken nem kell a belsőégésű motort használni
Ha a motorral akkut töltünk
Mekkora teljesítményű legyen a range extender? 20-40 kW az eddigieknél A járműmotorok teljesítménye szgk-nál 40…150 kW/t A hibridek tömege nagyobb, mit kezdjünk 15 kW/t teljesítménnyel egy kb. 2x annyiba kerülő autóval? Várunk 2 órát, hogy mehessünk negyed órát?
The three-cylinder 1.2 litre Range Extender engine is optimised between two power generation points, giving 15 kW of electrical power at 1,500 rpm and 35 kW at 3,500 rpm via the integrated electrical generator. Its low mass of 56 kg makes it ideal for the series hybrid drivetrain configurations for which it is designed. The engine uses an optimised two-valve port-fuel injection combustion system to reduce cost and mass and, in line with Lotus Engineering’s extensive research into renewable fuels, can be operated on alcohol-based fuels or gasoline
FiatEV re
Tüzelőanyagcella hibrid
FEV
FEV
Two mode hybrid
Two mode hybrid
Two mode hybrid
Two mode hybrid
Three mode hybrid
Three mode hybrid
Three mode hybrid
Three mode hybrid
Three mode hybrid
Villamos hajtás lehetőség
Villamos hajtás lehetőség
This chart, and the ones that follow, show the efficiency of six kinds of power trains—conventional and hybrid spark ignition, conventional and hybrid diesel, fuel cell, and battery-electric—and six fuels—natural gas, Fisher-Tropsch diesel, an F-T diesel-gas mix, methanol, and both steam-reformed and electrolized hydrogen—in a dozen different combinations.