Hagyományos karbantartási stratégiák elemzése és értékelése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
EuroScale Mobiltechnika Kft
Váltóállítás egyedi inverterrel
Szigorlati mintafeladat megoldása (folytatás)
AGMI Anyagvizsgáló és Minőségellenőrző Rt. Anyagvizsgálati Üzletág
Tárgyi eszközök Készült években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP / azonosítószámú.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Humánkineziológia szak
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
Minőségmenedzsment 9.előadás
Energiaellátás: Tárolás
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Erőművek megbízhatósága
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Fenntartás, karbantartás
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Járműfenntartás I. I. előadás
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Jármű meghibásodások elemzése
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Karbantartás szervezése
Gépjavítás és felújítás szervezése
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
szakmérnök hallgatók számára
Minőségbiztosítás a szerelésben
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Nyomástartó elemek meghibásodási rátája hőcserélők 30% csővezetékek 20% nyomástartó edények 15% tárolótartályok, kolonnák 14% egyéb berendezések 21%
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Az egyenáramú szaggató
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
IV. Terjeszkedés 2..
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Rekonstrukció Alapfogalmak. A felújítást - rekonstrukciót kiváltó okok Elhasználódás Meghibásodások Szállított közeg minősége Elavulás Költség csökkentés.
Minőségköltségek.
Napelemes rendszerek üzemeltetési tapasztalatai PV Napenergia Kft
Kockázat és megbízhatóság Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés Dr. Kövesi János.
Karbantartás.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Kockázat és megbízhatóság
Járműfenntartás I. I. előadás
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

Hagyományos karbantartási stratégiák elemzése és értékelése Közúti és Vasúti járművek tanszék

Az üzemfenntartás célja: a gyártás folytonosságának fenntartása, a berendezések üzemképességének megőrzése, a károk és a termelés kiesések megelőzése,

Az üzemfenntartás fogalma: Az üzemfenntartás azon műszaki , gazdasági, szervezési intézkedések összessége, amely egy rendszer előírt üzemképességének megőrzésére vagy visszaállítására illetve a hiba okok felderítésére irányul.

Az üzemfenntartás négy célja: A gépekben és berendezésekben megtestesülő értékek megőrzése. (maximális élettartam biztosítása) A váratlan üzemzavarok és termelés kiesés megelőzése. Környezetvédelem és a minőség javítása. A gépek és berendezések „üzemeltetési élete” során a költségek minimalizálása.

A fejlett országokban a foglalkoztattak 5-10% ezen a területen dolgozik, és erre a területre fordítják az összbevétel közel 10%-át. A fenntartás költségek csökkentése a számítástechnika, a méréstechnika és a korszerű diagnosztikai eljárások bevezetésével érhető el anélkül, hogy termeléskiesés, vagy váratlan gépmeghibásodás következne be.

Az üzemfenntartás blokksémája Karbantartás Főtevékenységek Javítás Felújítás Üzemfenntartás Selejtezés Melléktevékenységek Bontás Beszerzése

Karbantartás: A fenntartásnak az a részfeladata, amely magába foglalja mindazokat a ciklikusan megismétlődő műveleteket, amelyeket el kell végezni a gépek megbízhatóságának és rendeltetésszerű használatának megőrzése érdekében. Legfontosabb jellemzői: tervszerű megelőző (preventív) műveletsor elvégzése előírt megbízhatóság teljesítése.

Javítás: a természetes elhasználódás, sérülés vagy tervezési és gyártási hibák következtében szükségessé váló, nem egyértelműen meghatározott technológia alapján végzett műszaki beavatkozás, a gép és berendezés üzemképességének helyreállításának érdekében.

Felújítás: a nagy értékű, vagy nehezen pótolható gépek és berendezések élettartamának meghosszabbítása olyan mérvű szerkezet- és alkatrész cserével, amelyek a gépek és berendezések műszaki megbízhatóságát közel eredeti szintre állítják vissza, vagyis működés szempontjából közel egyenértékű lesz az újakéval. (nagyjavítás). Legfontosabb jellemzői: teljes szétszerelés, minden alkatrész hiba-felvételezése és teljes összeszerelés új, felújított és visszaépíthető alkatrészből rekonstrukciós tevékenység, amely jelentős értéknöveléssel jár. (30%-os műszaki állapot => 85-90%-os műszaki állapot)

Selejtezés: Olyan komplex-műszaki- gazdasági tevékenység, melynek során az elhasználódott berendezést vagy gépet műszaki- gazdasági-szempontok miatt az üzemből kivonják. Műszaki selejt: Amikor a gép vagy berendezés gyakran meghibásodik, pontatlan és gazdaságtalanul üzemel. Közgazdasági selejt: Amikor az amortizációs kulcs leírása szerint az eszköz nettó értéke „0”, amelyet eszmei értéken tartanak nyílván.

Bontás: Selejtezett, vagy egyéb okból, üzemeltetésből végleg kivont gépek és berendezések szakszerű szétszerelése a használható, vagy felújítható alkatrészek kinyerése, valamint az anyagok újrahasznosítása céljából. Beszerzés(pótlás): Műszaki és gazdasági szempontok alapján beszerzésre kerülő új, korszerűbb gépeket és berendezéseket értjük.

Karbantartási rendszerek fejlődése

Fenntartási rendszerek

Üzemfenntartási módszerek Fenntartás szükségszerinti javítással (tűzoltó módszer), Fenntartás tervszerű megelőző karbantartással, Műszaki állapotvizsgálat alapján végzett fenntartás

A járműelhasználódások okai Természetes elhasználódás. Gondatlan kezelésből származó nagyobb mértékű elhasználódás. Anyag-,vagy gyártási hibából származó elhasználódás. A fenntartási munkák szervezésénél elsősorban a természetes elhasználódást veszik figyelembe!!!

Kádgörbék

Fenntartás szükségszerinti javítással A meghibásodás bekövetkezése után végezzük. A berendezések kényszerleállásig üzemelnek. A meghibásodások váratlanul következnek be. Előnye, hogy az egyes alkatrészek az elhasználódás határáig kihasználhatók. Hátrány, hogy a javítási leállás előre nem ütemezhető, ezért az üzemből való hosszabb kiesés a jellemző. A váratlanul bekövetkező meghibásodások időben való fel nem ismerése további meghibásodásokat eredményez. Egyszerű, kis bonyolultságú gépeknél alkalmazzák.

A karbantartás keretében az ápolási, kenési A karbantartás keretében az ápolási, kenési műveleteket ebben az esetben is rendszeresen el kell végezni.

Tervszerű megelőző karbantartás Előre meghatározott időnként kerül sor a gép karbantartására, valamint kis-, közép- és nagyjavítására. A javítások között szerkezeti és pontossági vizsgálatok vannak. A ciklus hosszát az üzemelési idő és az igénybevétel határozza meg. A javítási időt pedig a gép bonyolultsága határozza meg. A javítások mértékétől függően- sor kerül gépalkatrészek, egységek cseréjére, függetlenül attól, hogy a gépegység még használható lenne, vagy nem. A rendszer jósága alapvetően a ciklusidő meghatározásának pontosságától függ. A gépek és berendezések konstrukciós tulajdonságainak pontos ismeretét tételezi fel.

A karbantartás esedékessége megadható: - időben, - km.-ben, - üzemanyag fogyasztásban, - teljesítményben, A TMK mellett is előfordulhatnak váratlan meghibásodások. A tervszerű karbantartás és a váratlan meghibásodások aránya a munkaszervezés és a munkafegyelem arányát mutatja. A gépek állandó működőképes állapotát rendszeresen ismétlődő tervszerű vizsgálatokkal és javításokkal érik el (ciklusrend). Karbantartáskor a járművek ápolását, gondozását vizsgálatát, a szükséges beállításokat, valamint a kisebb javításokat végzik el. Felújításkor korszerűsítést is végezhetnek.

Merev TMK rendszer, rugalmas TMK rendszer

A javítási költségek összehasonlítása „tűzoltó” és a TMK rendszerben Váratlan meghibásodás esetén: az alkatrész ára (anyagköltség), javítási munkaköltség, javítás alatti munkakiesés, járulékos meghibásodás, esetleges mentési költségek, esteleges műszaki-hibás balesetekből eredő károk, TMK esetén:

A New Holland T8000 traktorok

Karbantartási intervallum (üzemóra) Karbantartási művelet Ellenőrzés Zsírzás Csere Tisztítás Leeresztés Ha a figyelmeztetés megjelenik Légszűrő betét   X 10 vagy naponta Motorolaj szint Sebességváltó olaj szint Motor hűtőfolyadék szint 50 Tüzelőanyag előszűrő víz leeresztés SuperSteer mellső híd csapok 100 Mellső 3-pont (ha van) 300 Akkumulátor elektrolit szint (5) Motor feltöltőlevegő vezetékek Motorolaj és szűrő Kerékcsavarok meghúzása Mellső pótsúly és hátsó keréksúly csavarok meghúzása Mellső híd és hátsó 3-pont (1) Tüzelőanyagtart. víz leeresztés

300 Mellső híd differenciálmű és oldallehajtás olajszint (2) X   Sebességváltó olajnyomás Megfordítható 1000-es TLT tengelycsonk (4) 600 Motor hűtőfolyadék fagyállóság ellenőrzése Motor hűtőfolyadék szűrő Motor hűtőcsövek és bilincsek Motor tüzelőanyag szűrők Cerélhető TLT belső bordáshüvely 1200 vagy évente Differenciálmű és oldallehajtás olaj Motor elsődleges és másodlagos levegőszűrő Motor levegő előtisztító 1500 Sebességváltó olaj, szűrő, szellőző 2100 Tüzelőanyag porlasztók (3) Motor hűtőfolyadék és szűrő Motor szelephézag beállítás 3000 Motor lendkerék csillapító (3) Szükség szerint Kabin levegőszűrő és keringető szűrő Kabinszűrő porszelep Motor elsődleges levegőszűrő Hűtőmaszk, motor hűtő, klíma kondenzátor/ tüzelőanyag hűtő, olajhűtő, töltőlevegő hűtő Ventilátor hajtószíj Gumiabroncs nyomás Vészfék/rögzítőfék Kihelyezett hidraulika szelep résoljagyűjtő edények Megjegyzések: 1 - Nehéz, vagy nedves körülményekben 10 üzemóránként vagy naponta 2 - Az első karbantartás az első 50 üzemóra után esedékes 3 - Szakszerviz végezheti csak 4 - 300 TLT üzemóránként vagy évente 5 - feletti környezeti hőmérsékletnél 100 üzemóránként v. hetente

Fedélzeti számítógép Üzemi jellemzők Beállítások Adatok kijelzése Adatok tárolása

Normálhektár átszámítási tényező területi kategóriában Sor-szám A művelet megnevezése Normálhektár átszámítási tényező mérték-egysége számértéke I. II. III. IV. területi kategóriában Traktoros talajművelés 1. Szántás 20 cm-ig nha/ha 1,00 1,16 1,38 1,72 2. Szántás 21-26 cm-ig 1,50 1,74 2,07 2,58 3. Szántás 27-32 cm-ig 1,90 2,20 2,62 3,27 4. Szántás 33-45 cm-ig 3,05 3,54 4,21 5,25 6. Szántás 46-60 cm-ig 6,05 7,02 8,35 7. Szántást helyettesítő alapművelés nehéz tárcsával vagy nehéz kultivátorral 8. Szántás sortávú szőlőben 0,75 0,87 1,04 1,29 9. Mélylazítás 80 cm-ig 4,00 4,64 5,52 6,88 10. Tarlóhántás tárcsás talajművelővel 0,55 0,64 0,76 0,95 11. Szántáselmunkálás 0,45 0,52 0,62 0,77 12. Tömörítés simahengerrel, simítózás, önálló fogasolás 0,35 0,41 0,48 0,60 13 Tömörítés gyűrűshengerrel 14. Sorközművelő kultivátorozás (szőlőben is) 0,40 0,46 0,69 15. Magágykészítés kombinátorral 16. Vegyszeres kijuttatás és talajba- keverés magágykészítéssel egy menetben 0,70 0,83 1,03 Traktoros talaj-felszíni munkák 17. Gabonavetés 0,30 18. Kukoricavetés 19. Cukorrépavetés 20. Zöldség és aprómag vetés 21. Palántázás 2,60 3,02 3,59 4,47 22. Műtrágya szórás 0,25 0,28 0,31 0,36 23. Szervestrágya szórás (szarvasból) 1,11 1,25 1,43 24. Felületpermetezés és porozás szántóföldön 0,20 0,22 0,29 25. Soros, illetve sávos vegyszeres gyomirtás szántóföldön 0,44 0,50 0,57 26. Permetezés gyümölcsösben 27. Vegyszeres gyomirtás gyümölcsösben 28 Permetezés szőlőben 0,61 0,79 29. Vegyszeres gyomirtás szőlőben 0,56 30. Kaszálás alternáló kaszával 1,05 1,17 1,31 31. Rendsodrás

TERHELÉSARÁNYOS ÜZEMÓRASZÁMLÁLÓ ELVE Billentyűzet Korrigált üzemóra Kijelző PC BE Terhelési tényezők

Műszaki állapotvizsgálat alapján végzett fenntartás A legkorszerűbb üzemfenntartási stratégia a gépek és berendezések állandó vagy időközönkénti megfigyelése, állapot- felügyelete. (információ gyűjtés). Előnye, hogy sok esetben szétszerelés nélkül megállapíthatók az egyes alkatrészek, részegységek elhasználódási jellemzői. A jármű műszaki állapotának rendszeres figyelése és az elhasználódás törvényszerűségeinek ismeretében előre meghatározható a szükségessé váló javítás mértéke és időpontja.

A rendszeres műszaki állapotvizsgálat eredményeként, A rendszeres műszaki állapotvizsgálat eredményeként, csökkenthető a váratlan meghibásodások száma, növelhető a nagyjavítások közötti ciklus idő, illetve csökkenthető a nagyjavítások száma. Optimális raktárkészlet biztosítható. A javítások jobban szervezhetők. Az állapotot jellemző adatok esetleg vészjel (alarm), figyelmeztető jel képzésére is fel lehet használni. A gépleállás és alkatrészcsere valóban csak indokolt esetben. A diagnosztika feladata az állapot megfigyelés.

Autonóm karbantartási rendszer Olyan járműveknél szokás alkalmazni, ahol a diagnosztika költségesen oldható meg. Számítógépes nyilvántartásban rögzítik a jármű műszaki állapotára utaló adatokat, + állapotvizsgálat. - jármű nyilvántartási szám, - jármű életkora, - elvégzett beavatkozások ideje, mélysége. - beépített alkatrészek, fődarabok műszaki állapota, a beépítés időpontja, - járműnél jelentkező váratlan meghibásodás időpontja, oka, a hibaelhárítás módja, - az egyes beavatkozások közötti üzemidő, km futás, elfogyasztott üzemanyag mennyiség.

A jármű műszaki állapotának változása

SAP Az SAP a világ vezető integrált vállalatirányítási rendszere. Integrált vállalatirányítási rendszer alatt egy adott vállalat minden vállalati folyamatát lefedő programcsomagot értünk. Az SAP ágazatspecifikus megoldásait több mint 120 országban hozzávetőleg 32 000 vállalat használja, kis- és középvállakozások, nagyvállalatok egyaránt.

Műszaki diagnosztika alkalmazása gépjárműfenntartásban A járművezetők számára a biztonságot, a minőséget, az üzemanyag takarékosságát és a megbízhatóságot részben az elektronika adja. A korszerű járművek bonyolult szerkezetek, melyek tele vannak tűzdelve elektronikával és mégis karbantartás igényesek. A gépjármű diagnosztikát sok esetben alkalmazhatjuk hibakeresésre. A hibakeresés folyamán meghatározott utakat meghatározott lépésekkel kell bejárni, és a "csomópontokban” a szakembernek döntéseket kell hozni. Ez a probléma pontos ismeretét igényli.

Mivel a hibakeresési algoritmusok már nagyon bonyolultak ezért az irányított hibakeresést a gyári szakértő rendszerteszter végzi el. A rendszerteszter a soros oldali információk alapján az adott esetre felállítja a diagnosztikai algoritmust, vizsgálatot végez, tanácsol és a műveletsort közli a szerelővel. Intelligens diagnosztikai központ és távdiagnosztika. A zárt számítógépes vizsgálati rendszer vezérelt mérési és kiértékelési programmal rendelkezik. (zöldkártya vizsgálat, klímaszerviz, futóműmérés stb..

A műszaki diagnosztika fontos eszköze a gépjárműfenntartásnak A műszaki diagnosztika fontos eszköze a gépjárműfenntartásnak. A karbantartási, a javítási és a felújítási műveleteknél hibafeltárásra és a helyes beállítások elvégzésére alkalmasak. Az ellenőrzési műveletek alkalmazhatók: üzemi hibák feltárására, pillanatnyi műszaki állapot meghatározására, a gépkocsi helyes beállítási értékeinek rendszeres ellenőrzésére. Az állapotvizsgálatok során meghatározható az alkatrészek elhasználódása a forgalmi üzembiztonsági követelmények szempontjából.

A gépjárművek vizsgálatánál alkalmazhatunk műszer nélküli- hagyományos eszközökkel végzett- és műszeres diagnosztikai vizsgálatokat. A vizsgálati műveletekhez szorosan kapcsolódnak a beállítási, a beszabályozási és hibaelhárítási munkák! A járműállomány rohamos növekedésével együtt járó fokozott közlekedésbiztonsági követelmények és a jelentős karbantartási munkaigény kielégítésére a hagyományos ellenőrzési eljárások nem felelnek meg. A hagyományos hibafeltárási eljárások hátránya, hogy bizonyos esetekben a szerkezeti részeket meg kellett bontani, rendszerint jelentős rongálódást okozva.

A diagnosztikai tevékenység alatt értjük: a szerkezeti részek rejtett hibáinak- megbontás nélküli- kimutatását készülékekkel és műszerekkel, a gépjármű közlekedésbiztonságra ható műszaki jellemzők értékelését, A gépjármű műszaki állapotának meghatározását.

A diagnosztikai vizsgálatok csoportósítása Általános diagnosztika: teljes gépkjárműre irányuló vizsgálat, amikor műszakilag elfogadott módszerekkel, technológiai eszközökkel és műszerekkel ellenőrzik a gépkjármű valamennyi, az üzemeltetés szempontjából lényeges paramétereit. Egyedi diagnosztika: differenciált vizsgálati módszer, amikor az ellenőrzés csak a rendellenességet okozó egységre vagy gazdaságtalan üzemeltetés esetén a beszabályozási, javítási igények megállapítására irányul.

A diagnosztikai vizsgálatok előnyei: lehetőséget biztosít olyan mérések elvégzésére, amelyeket a régi feltárással elvégezni nem lehet, a műszeres feltárás a karbantartó munkát termelékenyebbé teszi, a karbantartási tevékenység minőségét javítja, a jármű közlekedés biztonságát növeli, a gazdaságos üzemeltetést és a környezetvédelmet elősegítik.

Járművek felújítási és pótlási stratégiái Az üzemelő jármű fajlagos költség függvénye

Optimum után a jármű tovább üzemel

Optimum után a járművön felújítást végeznek el

Optimum után járműbeszerzés történik