SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Programozási feladatok
Advertisements

Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
A számítógép műszaki, fizikai része
Kliens-szerver architektúra
A számítógép felépítése
Hardver alapok I. 10. osztály.
A számítógép felépítése
I. Informatikai alapismeretek Dabas, november 18.
Hálózati architektúrák
HÁLÓZATOK.
Az integrált áramkörök (IC-k) tervezése
Számítógépek felépítése 3. előadás CPU, utasítás ciklus, címzés
A számítógép alapegységei
13.a CAD-CAM informatikus
Nagy Gábor MF01-M2.
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
BE KI Perifériák Számítógép.
A Neumann-elvű számítógép jellemzői:
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
Szoftver bonyolultsági mértékek alkalmazási területei Király Roland 2011.
Központi feldolgozó egység (CPU)
Utasítás végrehajtás lépései
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
PIC processzor és környezete
Mesterséges intelligencia
Egy egyszerű gép vázlata
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
Alapfogalmak I. Adat: fogalmak, tények, jelenségek olyan formalizált ábrázolása, amely emberi vagy gépi értelmezésre, feldolgozásra, közlésre alkalmas.
Számítógépes üzemmódok
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
A számítógép alapegységei. A számítógép a belsőleg tárolt program segítségével automatikusan hajtja végre a programokat. A memória utasítások és adatok.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
Hálózati architektúrák
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK - 5
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK - 4
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK - 15 Németh Gábor. 2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 2 NEURÁLIS HÁLÓZATOK Három fő hajtóerő: 1.Az információ-technológia.
A számítógép teljesítménye
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Neumann János és elvei.
VÉGES AUTOMATA ALAPÚ TERVEZÉSI MODELL
Kötvényárazási hibák intelligens javítóalgoritmusának tervezése és fejlesztése GELLÉN ÁGNES IUFQ58.
Automatikus modellalkotás PDDL tanulás. Problémák PDDL leírásokkal Statikus, a környezet (domain) változását nem képes figyelembe venni Új igények is.
Anytime algoritmusok az információ-átvitelben Írta Benedecsik Csaba Konzulens Dr. Várkonyiné Kóczy Annamária.
Processzor, alaplap, memória
Összetevő- és telepítési diagram
1 Sramó András Adatbázis-technológia VII. előadás Adatbázis-technológia 7. előadás Elosztott adatbázisok.
Ismerkedjünk tovább a számítógéppel
Programozás, programtervezés
Írja fel a tizes számrendszerbeli
Intelligens Mérnöki Rendszerek Laboratórium Alkalmazott Matematikai Intézet, Neumann János Informatikai Kar, Óbudai Egyetem Mielőtt a virtuális térbe lépnénk.
1 Számítógépek felépítése 13. előadás Dr. Istenes Zoltán ELTE-TTK.
Nyílt rendszerek összekapcsolása
Piramis klaszter rendszer
A számítógép felépítése
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. Számítógép- architektúrák dr. Kovács György DE AVK GAIT.
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
SZÁMÍTÓGÉP-ARCHITEKTÚRÁK – 15 NEURÁLIS HÁLÓZATOK Németh Gábor.
kialakulása, fejlődése, generációk
A NEUMANN-ELVŰ SZÁMÍTÓGÉP. A számítógép:  Információk tárolására, feldolgozására szolgáló eszköz.
Programstruktúrák. Program A program utasítások olyan sorozata, amely a számítógépen önállóan képes megoldani egy feladatot. A program háttértáron futtatható.
Programozási alapok.
Informatika (Bevezetés az informatikába)
Neumann elvek és a Neumann elvű számítógép felépítése
Bevezetés a programozásba Algoritmikus gondolkodás
Hálózati architektúrák
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
A mesterséges neuronhálók alapjai
A számítógép működésének alapjai
Előadás másolata:

SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK Németh Gábor

Németh Gábor: Számítógép architektúrák BEVEZETÉS A hardver tervező elemi áramkörökkel és azok összekapcsolásával foglalkozik. A szoftver tervező egy magasszintű parancsnyelven keresztül kommunikál. Egy virtuális számítógépet lát. Architektúra: A = <M, R> (M: funkciókat biztosító modulok halmaza, R: modulok közötti relációk halmaza, pl. az egyik modul egy szolgáltatást kér egy másik modultól.) 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

INFORMÁCIÓ-FELDOLGOZÁSI MODELLEK Vezérlésáramlásos modell Adatáramlásos modell Igényvezérelt modell Információvezérelt modell Minden információ-feldolgozási modellhez tartozik egy architektúra. A különböző architektúrák más-más feladatosztályok feldolgozására optimálisak. 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

VEZÉRLÉSÁRAMLÁSOS MODELL - 1 Ez a klasszikus Neumann modell. A programozó írja elő, hogy MIT, HOL és MIKOR kell végrehajtani (folyamatábra, klasszikus nyelvek). Egyprocesszoros rendszerek és szekvenciális algoritmusok esetén kiváló. Multiprocesszoros rendszerek esetén elvileg lehetetlen általános esetben meghatározni az optimális feladat hozzárendelést. 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

VEZÉRLÉSÁRAMLÁSOS MODELL - 2 • A vezérlésáramlásos szervezés általános esetben nem teszi lehetővé a párhuzamosíthatóság felderítését. csak szekvenciális párhuzamosítható 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

VEZÉRLÉSÁRAMLÁSOS MODELL - 3 PÉLDA: z := [(a + b) * (c - d)] + [e / (f + g)] (a + b), (c - d) és (f + g) tetszőleges sorrendben hajtható végre, a programozó egy sorrendet rögzít. Hasonló a helyzet [(a …] és [e …] kiszámításánál. Egy lehetséges végrehajtása: 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

ADATÁRAMLÁSOS MODELL - 1 Az utasítás akkor hajtódik végre, amikor a végrehajtásához szükséges összes operandus rendelkezésre áll. Kellő számú feldolgozó egység esetén sok művelet hajtódhat "egyszerre" végre. A program egy precedencia gráf leírása: MIT és HOL kell végrehajtani. 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

ADATÁRAMLÁSOS MODELL - 2 PÉLDA: z := [(a + b) * (c - d)] + [e / (f + g)] Végrehajtása: Probléma: nehézkes a rekurzió kezelése. UTASÍTÁSSZINTŰ STATIKUS ADATÁRAMLÁSOS ARCHITEKTÚRA: 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

IGÉNYVEZÉRELT MODELL - 1 Egy számítógépekből és intelligens kapcsolókból álló hálózat egyik csomópontján beadunk egy végrehajtandó feladatot. A processzor a feladatot egyszerűbb részfeladatokra bontja és ezek végrehajtását kéri szomszédos csomópontoktól. A csomópont vár az általa kiadott részfeladatok eredményére és azokat feldolgozva felküldi az őt kérő csomópontnak. 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

IGÉNYVEZÉRELT MODELL - 2 A processzoroknak és kapcsolóknak csak közvetlen szomszédaikat kell ismerniük. A program csak a MIT kérdéssel foglalkozik. PÉLDA: z := [(a + b) * (c - d)] + [e / (f + g)] Végrehajtása: 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

IGÉNYVEZÉRELT MODELL - 3 Intelligens kapcsolók és processzorok esetén a rendszer automatikusan alkalmazkodik a tényleges konfigurációhoz, melyet a felhasználónak nem kell ismernie (és elég nagy rendszer esetén elvileg sem képes ismerni). INTELLIGENS HÁLÓZAT A konfiguráció dinamikusan változhat: 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

INFORMÁCIÓVEZÉRELT MODELL Az adatokat és az utasításokat felhasználásuk során sem különböztetjük meg. MESTERSÉGES INTELLIGENCIA ASSZOCIATÍV SZÁMÍTÓGÉP NEURÁLIS HÁLÓZAT Sokkal több nyitott kérdés, mint megoldás. 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

ASSZOCIATÍV SZÁMÍTÓGÉP Tartalom szerint címezhető memórián alapul. Nem válik szét az információ tárolása és feldolgozása. Nagymértékben párhuzamos működés. Komoly szoftver problémák. PÉLDA: tanulás 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák

Németh Gábor: Számítógép architektúrák NEURÁLIS HÁLÓZAT A biológiai neuron, illetve neurális hálózat (agy) közelítő megvalósításán alapul. Számos nyitott kérdés: adott feladatosztályhoz milyen struktúra, milyen neuronokkal, milyen paraméterekkel kívánatos? PÉLDA: Felügyelet nélküli tanulás az objektumok közötti implicit relációk alapján (szemantikus térkép). 2002 Németh Gábor: Számítógép architektúrák