SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK PR, a bizalomépítés művészete „ Dolgozz jól és beszélj róla!” Konczosné dr. Szombathelyi Márta
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 1 Tananyagbeosztás ^1.Public Relations, a szervezeti kommunikáció része ^2.PR-elméletek ^3.A PR szakma története ^4.A PR tevékenység tervezése, folyamata, értékelése ^5.A PR tevékenység eszközei ^6. A PR tevékenység részterületei ^7.Belső kommunikáció (Internal PR) és külső PR tevékenység (CSR) ^8.Hírnév, imázs ^9.Sajtókapcsolatok (Media Relations) ^10.Public Affairs, Goverment affairs és a lobbi ^11.A PR szerepe a válságkezelésben (kríziskommunikáció) ^12. Eseményszervezés, támogatás (szponzoráció,adományozás) ^13.A PR szakma etikai előírásai és jogi szabályozása ^14. A házi dolgozatok értékelése
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 2 11.A PR szerepe a válságkezelésben (kríziskommunikáció) ^Fogalomértelmezések ^A válságok csoportosítása vA válság súlyossága, jellege, kontrollálhatóság szerint vKemény és puha válságok ^Válsággörbe és a válság szakaszai ^Válságkezelés vVálságterv vVálságkommunikáció vA médiával való kapcsolattartás válság esetén ^Katasztrófakommunikáció
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 3 Fogalomértelmezések/1. ^Rokon fogalmak vGond, probléma, veszély, konfliktus, krízis, katasztrófa, ^Válság vAz egyén, a csoport, a szervezte életében megnyilvánuló súlyos zavar, nehéz helyzet, amelynek kimenetele jó vagy rossz egyaránt lehet ^Kapcsolódó fogalmak vVálságtünet, válsággóc, válsághelyzet, válságmenedzsment, kockázatmenedzsment, válságkommunikáció stb. ^A válság veszélyeztethet vEmberi életet vSzociális jólétet vGazdasági stabilitást vA környezet egyensúlyát vKulturális integritást
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 4 Fogalomértelmezések/2. ^A válságot lehet kezelni, ha elfogadunk 3 szabályt: vA válság elkerülhetetlen vA válságra fel lehet készülni vA válságmenedzselés minden vezető tevékenységének szerves része ^Katasztrófa vHirtelen alakul ki vVégzetes vTömegesen érinti a lakosságot (tulajdon, egészség, élet) vTetemes anyagi kárral párosul, vagy következményeik helyreállítása igényel jelentős anyagi áldozatot vKülönleges intézkedések szükségesek vA legnagyobb média publicitást kapja
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 5 A katasztrófa típusai ^Természeti vFöldrengés, árvíz, járvány, viharkár, jégeső, földcsuszamlás, tömeges étel-, levegő-, víz-, termőföldszennyezés ^Technikai/technológiai vIpari vagy közlekedési baleset, tűzeset, robbanás, radioaktív sugárzás ^Társadalmi vTerrorizmus, háború ^Totális vValamennyi együtt
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 6 A válságok típusai ^A válság súlyossága szerint vProblematikus, kritikus, válságos, katasztrofális ^A válság érintettjei szerint vEgyéni, közösséget érintő, országos, regionális, globális ^A válság eredete szerint vTechnológiai, rosszindulat okozta, konfrontációból adódó, vállalatvezetési hiba okozta, előre nem látható esemény ^A válságot elszenvedő szervezet szempontjából vBelső és külső válság ^A válság menedzselhetősége szerint vKemény és puha válság ^A válság időtartama szerint vGyors, elhúzódó, ciklikus
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 7 A válságok típusai Kemény válságok ^Természeti katasztrófák ^Bankcsődök ^Közúti szerencsétlenségek ^Emberrablások ^Termékhamisítások ^Vegyi szennyeződések ^Tüzek, robbanások, épületek összeomlása (erős hatású, hirtelen kialakuló, komoly veszély) Puha válságok ^Munkabeszüntetések ^Sikkasztások ^Zsarolási kísérletek ^Megvesztegetések ^Pereskedések (lassan, hosszú időn keresztül, nem haláleset, nehéz kezelni)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR MARKETING ÉS MENEDZSMENT TANSZÉK 8 Reagálás a válságra ^A PR iroda irányít ^„Jobb a nyilvános temetés, mint szekrényben rejtegetni a csontvázakat” ^Egyeztetett nyilatkozat ^A válságkezelés alapelvei (Grunig) vKapcsolattartás elve vFelelősség elve vKözzététel elve vSzimmetrikus kommunikáció elve ^A sajtó kezelése vIrányított forma w Saját médiaeszközök, tömegkommunikáció vNem irányított forma w A sajtó érdeklődése