E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 4. óra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

Elektronikus beszerzés
A marketing fejlődése és szerepe
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
Elektronikus kereskedelem
Villamosenergia-piac
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
EBusiness feladatok GINFO III őszi félév. Feladatok témakörei •A hirdetési piac elemzése: USA, EU, Magyarország; keresőmarketing •Iparág-specifikus.
ÉRTÉKTEREMTÉS ELEKTRONIKUS PIACTÉRI MEGOLDÁSOKKAL
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Önkormányzati informatika ASP alapokon
E – Logisztika 1. szeminárium
Kereskedelem Szakmacsoport
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Fogalma, összefüggések
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Copyright © Billbarter Hungaria Zrt. WEBKONFERENCIA
Az értékesítési rendszer 9. szeminárium
Tantárgyi ismertető és Termékszerkezet elemzési példák
MOK Megatrend Oktatási Központ
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Értékesítési csatornák
2011. március 20. Disztribúciós hálózat Zsibrita Mátyás –
Alapfogalmak.
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
Logisztika 6.előadás.
Az elektronikus üzletmenet
E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 3. óra
Az e-kereskedelem (e-business)
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
infor:COM - Fitté tesszük!
III. A logisztika jövője
Elektronikus kereskedelem
Marketing alapismeret
A marketing piac tartalma
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
Magyar Turisztikai Tartalomtár. Célok 1. olyan teljes körű turisztikai adatbázis és a belőle táplálkozó portálrendszer megteremtése, amely tartalmazza.
Beszerzési megtakarítások mérése
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az elektronikus kereskedelem formái. B2B (business to business) A B2B piacoknak három típusát különböztethetjük meg: a vevők által létrehozott, az eladók.
8. Az eladásösztönzés.
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
1 A B2B eCommerce A B2B eCommerce Duma László Ebusiness Kutatóközpont.
Vállalati modellek 2007.
1. 2 a gyártók & fogyasztók igényeinek összehangolása a hatékonyság növelése az elérhetőség javítása szakértői szolgáltatás biztosítása vásárlói igények.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
9. tétel.
Operatív menedzsment és versenyképesség
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Előadás másolata:

E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 4. óra Elekes Attila

Óra Tartalma Elektronikus piacterek piacterek fogalma, jellemzői piacterek fajtái B2B piactér modellek konkrét hazai esettanulmányok a piacterek előnyeiről 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Piacterek Definíciója „A piac interakciók és kapcsolatok hálózata, ahol információ, termékek szolgáltatások és pénz cserél gazdát. Ha a piactér elektronikus, akkor az üzleti központ nem egy fizikai épület, hanem egy hálózat-alapú tér, ahol az üzleti interakciók zajlanak." (Kápolnai et. al.) 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Piacterek Definíciója „Az elektronikus piacterek Web-alapú technológiát használnak, hogy kicseréljenek és irányítsanak üzleti dokumentumokat több üzletfél önálló rendszere között, amivel azok képesek lesznek árukat és szolgáltatásokat elektronikus módon venni és eladni." 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Zárt Piacterek Point-to-point modell a vállalatok kapcsolataikat egymással külön-külön építik ki Klasszikus formája: EDI (Electronic Data Interchange) zárt, bérelt vonali csatorna használata napjainkban webEDI – internet felhasználása 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

E-Piacterek Nyílt elektronikus központ vállalatok sok esetben szabályozzák a résztvevők személyét Szolgáltatásokat és termékeket kínáló szállító és vevő közötti kapcsolat megteremtése Ügyletmenet bonyolítás lehetősége tárgyalás összehangolják üzleti folyamataikat tranzakciók lebonyolításának segítése 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

B2B üzleti kapcsolatok fejlődése B2B piacok hálózata Egymással integrált horizontális és vertikális piacterek B S M B2B piacok Sokszereplős kereskedelem, első B2B piacterek megjelenése B S M Termékismertetés Információ az Interneten, tranzakció off-line. Kezdeti eCommerce Értékesítés az eladó website-járól B S EDI Kapcsolatok drága, zárt, pont-pont kapcsolat S B S = Supplier/Eladó B = Buyer/Vevő M = Marketplace 1996 1997 1998 1999 2000 2001 jelen 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Piaci Költségek Alakulása Csökkenő tranzakciós költségek: kommunikációs költségek tranzakció megkötéséhez kapcsolódó személyi jellegű költségek keresési, összehasonlítási és kiválasztási költségek Stagnáló tranzakciós költségek: termék szállításához, csomagolásához Növekvő tranzakciós költségek: adatbányászati, adatarchiválási díjak, Internet-kapcsolat és működtetés díja az elveszett és hibás tranzakció költsége 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

B2B Értéklánc Számítógépes adatcsere / elektronikus felületek ÉRTÉKESÍTÉS BESZERZÉS POTENCIÁLIS BESZÁLLÍTÓK KIVÁLASZTÁSA SZERZŐDÉS- KÖTÉS A GYŐZTESEKKEL KATALÓGUSBÓL TÖRTÉNŐ KIVÁLASZTÁS MEGRENDELÉS ÁRU ÁTVÉTEL SZÁMLÁZÁS RÉSZVÉTEL BESZÁLLÍTÓI KIVÁLASZTÁSON RÉSZVÉTEL TÁRGYALÁSOKON KATALÓGUSOK ELKÉSZÍTÉSE, MENEDZSMENTJE RENDELÉSEK FOGADÁSA, MENEDZSMENTJE RENDELÉSEK TELJESÍTÉS Számítógépes adatcsere / elektronikus felületek FIZETÉS 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Hagyományos Beszerzés Source: ariba.com, February 2001. 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Piacterek Csoportosítása Csoportosítási lehetőség szereplők koncentrációja forgalmazott termékek a létrehozók ill. működtetők szerint kereskedési módszer szerint (például: periodikus vagy eseti beszerzés) 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Szereplők Koncentrációja Szerint Sok Vevő Kevés Vevő Sok Eladó Semleges Vevő centrikus Kevés Eladó Eladó centrikus Koncentrált 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Semleges Piactér Vevői és szállítói oldalon is sok résztvevő (magas koncentráció) Legtöbb esetben iparágtól független, harmadik fél indítja és működteti a piacteret Két fél közötti tranzakciók hatékonyabbá tétele és támogatása a fő cél például: vegyipar, egészségügy, MRO (karbantartási, fenntartási, működési költési területek - Maintenance Repair Operational) 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Vevő Centrikus Piactér Vevők száma alacsony, az eladók száma magas Legtöbb esetben az iparágban érdekelt nagy szereplő alakítja ki például: autóipar 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Eladó Centrikus Piactér Vevők száma magas, az eladók száma alacsony Legtöbb esetben az iparágban érdekelt nagy termelő alakítja ki például: LCD monitorok piaca, félvezetők 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Koncentrált Piactér Vevői és szállítói oldalon is kevés résztvevő Általában nem független fél hozza létre (részrehajló piacterek) A fő cél a piacon tevékenykedők közötti tranzakciók támogatása, hatékonyság növelése például: hadiipar 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Forgalmazott Termékek Szerint Direkt: vállalati alaptevékenység során felhasználásra kerülő termékek Indirekt: üzletmenethez kapcsolódó termékek Horizontális és vertikális piacterek 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Horizontális Piacterek Iparágtól független, minden iparágban jelen levő termékekkel való kereskedés MRO (karbantartási, fenntartási, működési termékek) Sikeresség kulcsa: kritikus tömeg Például: www.vatera.hu www.marketline.hu www.wb.hu/hun/ 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Vertikális Piacterek Iparághoz köthető Elérhető termékek Például: alaptevékenységhez szükséges alapanyagok, alkatrészek, árucikkek iparági specifikus szolgáltatások Például: www.agrarkapu.hu/piac.php www.sunbooks.hu www.truckscout24.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Kereskedési Módszer Szerint Döntés gyakorisága Termék jellege Rendszeres Alkalmi Direkt Katalógus szolgáltatók Tőzsdék Indirekt MRO szolgáltatók Yield menedzserek 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Katalógus Szolgáltatók Elektronizált árukatalógusok Egy közös felületen több eladó által kínált termékek aggregálása Vevői előnyök: összehasonlítás, keresés, szállító kör növelése Szállítói előnyök: vevői kör növelése Általában stabil árak jellemzik Működtetői bevétel: tranzakciós díj bizonyos százaléka termékkatalógus elhelyezésének díja hirdetési bevételek 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Tőzsdék / Börzék Nagy likviditású, standardizálható termékek koncentrált piaca meghatározott iparág számára Elsősorban alkalmi vétel, rövid távú szükségletek kielégítése, felesleges kapacitások értékesítése Árakat a kereslet-kínálat alakítja Anonim piac Bevétel: tranzakciós és tagsági díjak 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

MRO Szolgáltatók Működési alapanyagokra koncentrál Kis értékű árucikkek gyakori beszerzése A vásárlók számára beszállítók széles körének kínálatából összeállított (ún. MRO multivendor) katalógusok Külső logisztikai szolgáltatóval stratégiai szövetség 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Yield (Hozam) Menedzserek Egyszeri, alkalmi jellegű beszerzési döntésekre alapított piacok hoznak Általános és nagy volumenben kereskedett működési forrásokra (például: gyártási kapacitás, munkaerő, reklámozás) Változékony ár és kereslet 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Esettanulmány I. Hazai távközlési szereplő nyomdaipari beszerzések racionalizálása aukció útját történő versenyeztetés régi beszállítók és új szereplők 79,3%-os árcsökkenés (kezdeti árhoz képest) aukcióról: 106 darab licit 1 órás időtartam (eredetileg 15 perc) 5 résztvevő Forrás: www.marketline.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Esettanulmány II. Energiapiaci szereplő szárazelem beszerzés aukció útját történő versenyeztetés régi beszállítók és új szereplők aukcióról: nyitó ár: 17.816.000 forint záró ár: 9.000.000 forint több mint 1 órás időtartam (eredetileg 20 perc) 6 résztvevő Forrás: www.marketline.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Esettanulmány III. Matáv – stratégiai távközlési eszközei előzetes tender – 17 potenciális szállító aukcióról: több mint 70 perces időtartam (eredetileg 20 perc) 229 ajánlat intenzív verseny, hiszen az ár mellett a műszaki megfelelőség is számított teljes megtakarítás 506.000 € Forrás: www.marketline.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Esettanulmány III. Forrás: www.marketline.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila

Felhasznált Irodalom Nemeslaki - Duma - Szántai: e-Business üzleti modellek (ADECOM Rt., Budapest, 2004) Marketline.hu (www.marketline.hu) Wikipedia (www.wikipedia.com) 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila