E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 4. óra Elekes Attila
Óra Tartalma Elektronikus piacterek piacterek fogalma, jellemzői piacterek fajtái B2B piactér modellek konkrét hazai esettanulmányok a piacterek előnyeiről 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Piacterek Definíciója „A piac interakciók és kapcsolatok hálózata, ahol információ, termékek szolgáltatások és pénz cserél gazdát. Ha a piactér elektronikus, akkor az üzleti központ nem egy fizikai épület, hanem egy hálózat-alapú tér, ahol az üzleti interakciók zajlanak." (Kápolnai et. al.) 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Piacterek Definíciója „Az elektronikus piacterek Web-alapú technológiát használnak, hogy kicseréljenek és irányítsanak üzleti dokumentumokat több üzletfél önálló rendszere között, amivel azok képesek lesznek árukat és szolgáltatásokat elektronikus módon venni és eladni." 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Zárt Piacterek Point-to-point modell a vállalatok kapcsolataikat egymással külön-külön építik ki Klasszikus formája: EDI (Electronic Data Interchange) zárt, bérelt vonali csatorna használata napjainkban webEDI – internet felhasználása 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
E-Piacterek Nyílt elektronikus központ vállalatok sok esetben szabályozzák a résztvevők személyét Szolgáltatásokat és termékeket kínáló szállító és vevő közötti kapcsolat megteremtése Ügyletmenet bonyolítás lehetősége tárgyalás összehangolják üzleti folyamataikat tranzakciók lebonyolításának segítése 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
B2B üzleti kapcsolatok fejlődése B2B piacok hálózata Egymással integrált horizontális és vertikális piacterek B S M B2B piacok Sokszereplős kereskedelem, első B2B piacterek megjelenése B S M Termékismertetés Információ az Interneten, tranzakció off-line. Kezdeti eCommerce Értékesítés az eladó website-járól B S EDI Kapcsolatok drága, zárt, pont-pont kapcsolat S B S = Supplier/Eladó B = Buyer/Vevő M = Marketplace 1996 1997 1998 1999 2000 2001 jelen 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Piaci Költségek Alakulása Csökkenő tranzakciós költségek: kommunikációs költségek tranzakció megkötéséhez kapcsolódó személyi jellegű költségek keresési, összehasonlítási és kiválasztási költségek Stagnáló tranzakciós költségek: termék szállításához, csomagolásához Növekvő tranzakciós költségek: adatbányászati, adatarchiválási díjak, Internet-kapcsolat és működtetés díja az elveszett és hibás tranzakció költsége 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
B2B Értéklánc Számítógépes adatcsere / elektronikus felületek ÉRTÉKESÍTÉS BESZERZÉS POTENCIÁLIS BESZÁLLÍTÓK KIVÁLASZTÁSA SZERZŐDÉS- KÖTÉS A GYŐZTESEKKEL KATALÓGUSBÓL TÖRTÉNŐ KIVÁLASZTÁS MEGRENDELÉS ÁRU ÁTVÉTEL SZÁMLÁZÁS RÉSZVÉTEL BESZÁLLÍTÓI KIVÁLASZTÁSON RÉSZVÉTEL TÁRGYALÁSOKON KATALÓGUSOK ELKÉSZÍTÉSE, MENEDZSMENTJE RENDELÉSEK FOGADÁSA, MENEDZSMENTJE RENDELÉSEK TELJESÍTÉS Számítógépes adatcsere / elektronikus felületek FIZETÉS 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Hagyományos Beszerzés Source: ariba.com, February 2001. 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Piacterek Csoportosítása Csoportosítási lehetőség szereplők koncentrációja forgalmazott termékek a létrehozók ill. működtetők szerint kereskedési módszer szerint (például: periodikus vagy eseti beszerzés) 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Szereplők Koncentrációja Szerint Sok Vevő Kevés Vevő Sok Eladó Semleges Vevő centrikus Kevés Eladó Eladó centrikus Koncentrált 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Semleges Piactér Vevői és szállítói oldalon is sok résztvevő (magas koncentráció) Legtöbb esetben iparágtól független, harmadik fél indítja és működteti a piacteret Két fél közötti tranzakciók hatékonyabbá tétele és támogatása a fő cél például: vegyipar, egészségügy, MRO (karbantartási, fenntartási, működési költési területek - Maintenance Repair Operational) 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Vevő Centrikus Piactér Vevők száma alacsony, az eladók száma magas Legtöbb esetben az iparágban érdekelt nagy szereplő alakítja ki például: autóipar 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Eladó Centrikus Piactér Vevők száma magas, az eladók száma alacsony Legtöbb esetben az iparágban érdekelt nagy termelő alakítja ki például: LCD monitorok piaca, félvezetők 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Koncentrált Piactér Vevői és szállítói oldalon is kevés résztvevő Általában nem független fél hozza létre (részrehajló piacterek) A fő cél a piacon tevékenykedők közötti tranzakciók támogatása, hatékonyság növelése például: hadiipar 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Forgalmazott Termékek Szerint Direkt: vállalati alaptevékenység során felhasználásra kerülő termékek Indirekt: üzletmenethez kapcsolódó termékek Horizontális és vertikális piacterek 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Horizontális Piacterek Iparágtól független, minden iparágban jelen levő termékekkel való kereskedés MRO (karbantartási, fenntartási, működési termékek) Sikeresség kulcsa: kritikus tömeg Például: www.vatera.hu www.marketline.hu www.wb.hu/hun/ 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Vertikális Piacterek Iparághoz köthető Elérhető termékek Például: alaptevékenységhez szükséges alapanyagok, alkatrészek, árucikkek iparági specifikus szolgáltatások Például: www.agrarkapu.hu/piac.php www.sunbooks.hu www.truckscout24.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Példa 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Kereskedési Módszer Szerint Döntés gyakorisága Termék jellege Rendszeres Alkalmi Direkt Katalógus szolgáltatók Tőzsdék Indirekt MRO szolgáltatók Yield menedzserek 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Katalógus Szolgáltatók Elektronizált árukatalógusok Egy közös felületen több eladó által kínált termékek aggregálása Vevői előnyök: összehasonlítás, keresés, szállító kör növelése Szállítói előnyök: vevői kör növelése Általában stabil árak jellemzik Működtetői bevétel: tranzakciós díj bizonyos százaléka termékkatalógus elhelyezésének díja hirdetési bevételek 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Tőzsdék / Börzék Nagy likviditású, standardizálható termékek koncentrált piaca meghatározott iparág számára Elsősorban alkalmi vétel, rövid távú szükségletek kielégítése, felesleges kapacitások értékesítése Árakat a kereslet-kínálat alakítja Anonim piac Bevétel: tranzakciós és tagsági díjak 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
MRO Szolgáltatók Működési alapanyagokra koncentrál Kis értékű árucikkek gyakori beszerzése A vásárlók számára beszállítók széles körének kínálatából összeállított (ún. MRO multivendor) katalógusok Külső logisztikai szolgáltatóval stratégiai szövetség 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Yield (Hozam) Menedzserek Egyszeri, alkalmi jellegű beszerzési döntésekre alapított piacok hoznak Általános és nagy volumenben kereskedett működési forrásokra (például: gyártási kapacitás, munkaerő, reklámozás) Változékony ár és kereslet 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Esettanulmány I. Hazai távközlési szereplő nyomdaipari beszerzések racionalizálása aukció útját történő versenyeztetés régi beszállítók és új szereplők 79,3%-os árcsökkenés (kezdeti árhoz képest) aukcióról: 106 darab licit 1 órás időtartam (eredetileg 15 perc) 5 résztvevő Forrás: www.marketline.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Esettanulmány II. Energiapiaci szereplő szárazelem beszerzés aukció útját történő versenyeztetés régi beszállítók és új szereplők aukcióról: nyitó ár: 17.816.000 forint záró ár: 9.000.000 forint több mint 1 órás időtartam (eredetileg 20 perc) 6 résztvevő Forrás: www.marketline.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Esettanulmány III. Matáv – stratégiai távközlési eszközei előzetes tender – 17 potenciális szállító aukcióról: több mint 70 perces időtartam (eredetileg 20 perc) 229 ajánlat intenzív verseny, hiszen az ár mellett a műszaki megfelelőség is számított teljes megtakarítás 506.000 € Forrás: www.marketline.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Esettanulmány III. Forrás: www.marketline.hu 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila
Felhasznált Irodalom Nemeslaki - Duma - Szántai: e-Business üzleti modellek (ADECOM Rt., Budapest, 2004) Marketline.hu (www.marketline.hu) Wikipedia (www.wikipedia.com) 2017.04.04. BCE - E-Business - Elekes Attila