Az ifjúsági szubkultúrák szerepe a nevelési folyamatban Mészáros György tanársegéd, ELTE PPK, EKF TKTK VII. Országos Neveléstudományi Konferencia
Retorika - episztemológia meggyőzni retorika – szöveg (textualitás) - narratíva a ppt ellentmondásossága dekonstrukciós – újmarxista episztemológia reflektivitás
Értékek, személyes történet miért a téma? személyes-politikai indokok ellenállás kulturális kérdésekre nyitottság baloldaliság, transzcendencia, feminizmus-queer elméletek
Elméletek posztmodern kontextus, globalizáció (imperializmus) fiatalságkép kultúra (cultural studies), szubkultúrák (?) hegemónia Freire, McLaren, Giroux: kritikai pedagógia, a csöndre ítéltek hangja
„Kérdések” az empíria szerepe... a fiatalok hangja közelről az iskolai nevelés kulturális világa (szub)kulturális – iskolai tapasztalat a fiatalok értelmezései, ellenállásai ...újabb kérdések...
Metodológia pedagógiai etnográfia részvétel, jelenlét, történet autoetnográfia pedagógiai: értelmezésében, kérdéseiben, de a jelenlét, a kutatói pozíció is! kutatásetikai kérdések
Módszerek 30 fős osztály (17 éves tanulók), lakótelepi gimnázium, fél év, részvétel a mindennapokban (órák, szünetek, iskolán kívül) terepjegyzetek, terepnapló 23 interjú (diákok, tanárok) tartalomelemzés blog – kommentárok feldolgozás: NVivo szoftver
Egy történet szilánkjai
Beavatás fokozatos bevonódás kocsmázás, bulizás, megosztás „átülni”: diákoldal dolgozatírás, felelés tanárok zavaró jelenlét építő – romboló szerepem
Az iskolai lét diákértelmezése buli unalom túlélés elnyomás kikezdés ellenállás
Fufesz egy gyökér, fütykös, kukesz, mukesz, dirr, durr, Köcsög, töcsöm, pöcsöm, fasz kópé Egy bankkártyás, hátulgombolós, muszáj dzsekis riherongy kurva, Aki szeret hátulról kapni és nagyon élvezi, Utolsó kis seggkukker.
Tanári értelmezések „lumpen proletárok” „nem képesek...” „életem 3 legjobb osztályának egyike” „rémosztály” nem vetődik föl a kulturális kérdés a szabadidő külön világ
Kulturális hegemónia középosztálybeli elitkultúra a tőke szerepe szakadék az ifjúsági kultúra és az iskolában közvetített kultúra között etikai nyitottság, de műveltségközpontúság patriarchális és heteronormatív gondolkodásmód
Szabadidő, szubkultúrák, identitás általában nem világosan körvonalazódó szubkulturális odatartozások szabadidős formálódás (!) színes, kreatív világ iskola: unalom, passzivitás, túlélés, szünetbeli és órai buli feszültségoldó technikák csoport-szembenállások
Amikor az első koncerten voltam, néztem, hogy ezek [ti Amikor az első koncerten voltam, néztem, hogy ezek [ti. a rockerek] kurva jó fejek. És ahhoz képest, hogy nem mentem le halálfejes pólóban, meg berúgva teljesen, ahhoz képest nem éreztem magam kívülállónak, sokan voltak így amúgy. Ez egyfajta mutogatás. Én ilyen zenét hallgatok, és itt a pólómon a zenekar neve. Valaki meg divatot csinál ebből. Nem is ismeri a zenekart, és felvesz olyan pólót, amin rajta van a neve. Szerintem a koncert a lényeg. Hogy élvezze, hogy megőrüljön. Amikor hallgatom a zenét, amikor valami újat hallok, akkor kiráz a hideg.
Ifjúsági kultúra, szubkultúrák szerepe? nincs szerepük de lehetne, kiaknázatlan lehetőség építő kulturális párbeszéd lehetősége határátlépések, határon állások a diákok hangja „hackeli” az iskolát (szub)kulturális értékek! a társadalmi igazságosságért
Köszönöm figyelmüket! gyuri7420@gmail.com