Ókori Egyiptom művészete Művészeti alkotások képelemzése Ókori Egyiptom művészete
Az ókori egyiptom földje
A piramisok az emberiség első nagyszabású építkezései. Gízai piramis együttes – kül. Kheopsz fáraó piramisa, óbirodalom, Kr.e. 2600-2500 k. A piramisok az emberiség első nagyszabású építkezései. A piramis az egyiptomi temetkezési szokások szerves része: nem csak a halott király emléke, hanem az egész temetői körzettel együtt családjának, magas rangú alattvalóinak és szolgáinak túlvilági élettere.
Írnok (festett mészkő), óbirodalom, Kr.e. III.ée. (Párizs, Louvre) A keresztbe tett lábbal és térdén papirusztekercset tartva ábrázolt Írnok. A póz az Egyiptomban magas rangot betöltő írnokok tipikus testtartását mutatja. A paróka alakja a kormeghatározás fontos segédeszköze. Ez az Óbirodalom korára jellemző forma az 5. dinasztia idején volt használatos. Írnok (festett mészkő), óbirodalom, Kr.e. III.ée. (Párizs, Louvre)
Falusi bíró, óbirodalom, Kr.e. III.ée. (Kairó, Egyiptomi Múzeum) A régvolt tisztségviselő Kaaper pocakos figurája, közismert nevén a Falusi bíró. Az ásatáson dolgozó munkások nevezték el így, mivel annyira hasonlított falujuk bírájára. A szem hegyikristályból és fekete obszidián rézkeretezéssel készült.
A Új-Birodalom korszakában feloldódott a szobrászat törvényeinek szigora. A királynő fejét a kiváltságát jelképező kék korona díszíti. Nofretete fejszobra, Kr.e. 1360 k. (Berlin, Staatliche Museen – Charlottenburg)
A reprodukción jól megfigyelhetőek az egyiptomi dombormű sajátosságai: a kőlap eredeti síkja, a „háttér”, melybe belevésik az alakokat. (Mélydombormű.) Echnaton fáraó családjával (kődombormű), Aton kultusz, Kr.e. 1360 k. (Berlin, Staatliche Museen)
E korszak síkművészetében még mindig kötelező érvényű volt a legnagyobb felületek törvénye szerinti ábrázolás. Halastó, thébai sír (falfestmény), Kr.e. 1400 k. (London, British Múzeum)