Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A tanuló pályaválasztását leginkább két tényező befolyásolja: a pályára való alkalmasság a pálya által támasztott követel- mények
Célja : Segítse a tanulók sikeres, képességeiknek megfelelő pályaválasztását. Figyelmet fordítson a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek életútjának kezdeti lépéseire.
Összetevői: Önismeret Foglalkozási ágak és a hozzávezető utak ismerete Lehetőség és a valóság összehangolása
Színtere legfőképp az iskola Az egész folyamatban az osztályfőnök kulcsszerepet játszik
A pályaorientációs csoport tevékenysége Tagjai: Osztályfőnök Szaktanárok Iskolatitkár
Az osztályfőnök feladatai A tanulók pályaérdeklődésének irányítása A tanulók megismerése Kompetenciák fejlesztése Önismeret, önértékelés fejlesztése Az iskolarendszer feltételeinek ismertetése Kapcsolattartás Támogató rendszerek megismerése
Szaktanárok feladatai Ismeretek nyújtása Kompetenciák fejlesztése Előkészítők tartása
Színterek Az iskolán belül : Az iskolán kívül: osztályfőnöki órák tanórák szakkörök Az iskolán kívül: „Nyílt napok” a középiskolákban Pályaválasztási Börze
Partner kapcsolatok A család Védőnő és orvos CKÖ közösségi magatartás alapjainak elsajátítása reális énkép kialakítása Szülői értekezleten, fogadóórán való részvétel Védőnő és orvos betegségek kiszűrése CKÖ
Osztály Időpont Nevelési színterek, alkalmak Tevékenység Módszer Felelős 5. osztály Év eleje szeptember Osztályfőnöki órák Tanulók megismerése önismeret, fejlesztése, tanulói képességek, érdeklődési kör, tanulási szokások, napirend megismerése Beszélgetés, megfigyelés, adatgyűjtés teszt, szociometria, önismereti tréning, önismereti teszt, játékok Osztályfőnök, szaktanárok Év közben folyamatosan Tanórák Szülői értekezlet, fogadóóra, családlátogatás Orvosi vizsgálat Tanulmányi eredmények nyomon követése, tanulói képességek, érdeklődési kör Családi háttér, szociális helyzet megismerése Betegségek kiszűrése Megfigyelés, beszélgetés, teljesítménymérés, felmérés Beszélgetés a szülővel, tanulóval Szaktanárok, osztályfőnök Osztályfőnök Védőnő, háziorvos
Osztály Időpont Nevelési színterek, alkalmak Tevékenység Módszer Felelős 8. osztály Év eleje: szeptember Osztályfőnöki órák Önismeret fejlesztése, reális énkép kialakítása Önismereti tesztek, játékok, beszélgetések Osztályfőnök Első félév: október, november, december Osztályfőnöki óra, szülői értekezlet Tanórák „Nyílt Napok” a középiskolákban Orvosi vizsgálat Pályaválasztási tájékoztató, elképzelések Tanulmányi eredmények nyomon-követése tanulói képességek, érdeklődési kör Bemutatkozó iskolák fogadása Pályázatok figyelése (Arany János Program, tájékozódás, lehetőségek begyűjtése, feltérképezése) Pályaválasztási börze „Nyílt napok” középiskolák látogatása Felvételi előkészítő Tájékoztatás, lehetőségek bemutatása, középiskolák lehetőségeinek felkutatása Beszélgetés Megfigyelés, beszélgetés, teljesítménymérés, felmérés Jó képességű gyerekek irányítása, internet Tájékozódás újságból, internetről, teszt, középiskolák tájékoztatásának figyelése Internet Oszt. főnök Szaktanárok osztályfőnök Oszt. főnök, szülők, tanulók Szaktanár Védőnő, háziorvos
Második félév Február, március, április Osztályfőnöki órák, szülői értekezlet Középiskolák Pályaválasztási tájékoztató Felvételi írása (központi felvételi, egyéni felvételi) Felvételi lapok helyes kitöltése, felvételi időpontok alkalmassági vizsgák időpontjainak ellenőrzése Felvételi értesítők értékelése, kiosztása, tapasztalatok rögzítése Beszélgetések Beszélgetés Tapasztalatok összevetése, rögzítése Osztályfőnök, tanulók Oszt. főnök, szülők, tanulók, iskolatitkár
vége