Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás
K IT
Kollaboratív e-tanulás n nemcsak tartalom, az eszköz is fontos n a kooperatív/kollaboratív pedagógia nem új és már bizonyított az utóbbi évtizedek alatt n kortársi, tanulói együttműködés, társas tanulás n aktív, cselekvő részvétel n mini „szakértők” n a tudás közös felépítése n projekt alapú tanulás n Új kommunikációs formák, színterek n Chat, fórum, n videokonferencia, videochat, n mobiltechnológia, Internet telefon n Sulinet Digitális Tudásbázis
Kollaboratív eszközök Nem a tananyag, hanem az eszköz a kooperatív Cél: –Nemcsak a kommunikáció –Közös munka, kooperatív környezet Kollaborációs/kooperatív szoftver eszközök – , chat, fórum, közös mappa –phpBB ( –BSCW ( –Synergeia ( –FLE3 ( –Sulinet Digitális Tudásbázis
Basic Support for Collaborative Work (
Synergeia
A kutatási program neve SCALE - mérleg Az angol elnevezésből jött létre: Internet-based Intelligent Tool to Support Collaborative Argumentation-based LEarning in secondary schools. Magyarul: internet alapú intelligens eszköz fejlesztése az együttműködésen és vitán alapuló középiskolai tanulás segítésére. SCALE projekt
ThinkQuest Oracle Help Us Help Alapítvány nemzetközi oktatási akcióprogramja Nemzetközi verseny, ahol diákcsapatok kollaboratív projekt- munkában, tanulva hoznak létre oktatási oldalakat Nevezés: (enroll)
„ Vízjelek” Projekt
ITCOLE projekt Európai Bizottság IST keretprogram – School of Tomorrow ITCOLE Innovative Technology for Collaborative Learning and Knowledge Building ( Résztvevő országok: Portugália, Dánia, Hollandia, Magyarország Országonként 10 iskola, iskolánként 2-3 tanár vesz részt Cél: a számítógéppel segített kollaboratív tanulás módszereinek megismerése, kipróbálása –Kutatás – kérdőíves felmérések –Internetes kommunikációs platform (FLE3) –Szakmai munka
Ady Endre Középiskola (Szekszárd), Alternatív Közgazdasági Gimnázium (Budapest), Borbély Lajos Szki (Salgótarján), Fazekas Mihály Főv. Gyak. Isk. (Budapest), Kontyfa Középiskola, Ált. Isk. és Óvoda (Budapest), Kooperatív Művészeti Alapiskola (Jászfényszarú), Kossuth Zsuzsanna Műszaki Szki és Gimn. (Hódmezővásárhely), Kölcsey Ferenc Gimnázium (Zalaegerszeg), Közgazdasági Politechnikum (Budapest), Móricz Zsigmond Általános Iskola (Pátroha), Surányi Endre Szakképző Iskola (Kazincbarcika)
Vízjelek projekt Vízminőség vizsgálata gyorstesztekkel –pH, nitrát, nitrit, keménység, foszfát –Az élőhely bemutatása –Fotók készítése (esetleg videó) Irodalmi, művészeti vagy történelmi vonatkozások –Alkotások bemutatása –Történetek, emlékek A végzett munka bemutatása angolul vagy németül –Az elvégzett munka rövid bemutatása prezentáció vagy weboldal formájában Iskolánként 2-3 tanár és fős diákcsoportok Természet- tudomány Idegen nyelv irodalom történelem
Future Learning Environment ( fle3.uiah.fi /)
Kooperatív Művészeti Alapiskola, Jászfényszarú
Egy kooperatív munkában mindenki tanul valamit. A tanár is!