KORSZERŰ PEDAGÓGIAI PARADIGMÁK TÁMOGATÁSA SZÁMÍTÓGÉPES ESZKÖZÖKKEL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Advertisements

Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
2.3 alszekció: Korszerű kommunikációs és információs eszközök alkalmazása az oktatásban Kárpáti Andrea, ELTE TTK
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Paradigmaváltás az oktatásban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
IKT projektek a közoktatásban
A multidiszciplináris e-learning
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
E-learning és a multimédia
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Expressz Programiroda.
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Hunya Márta módszertani szakértő
Az IKT kompetenciaterület specialitásai
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
Hipermédia tanulási források az interneten
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Előadó: Komjáthy Zoltán Oktatási Hivatal
e-Learning a tanárképzésben
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
E-learning Kovácspál Eszter.
Felsőoktatási portálok lehetőségei a hatékony tudásépítésben
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az IKT-metria mérőeszköz
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
A tanulói laptop program megvalósítása a Kecskédi Általános Iskolában.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A digitális pedagógiai módszertan fejlesztése a Körzeti Általános Iskolában TIOP / Digitális pedagógiai innováció útján Projektzáró.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
E-Learning, E-Kereskedelem, és E-Gazdaság fejlődései
Információs és Kommunikációs Technológiák
Nagy Regina Az információkat tartalmazó interaktív eszközökre, mint félkész termékekre kell tekintenünk, amiből a felhasználó saját.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
A digitális kompetencia fejlesztése
Előadás másolata:

KORSZERŰ PEDAGÓGIAI PARADIGMÁK TÁMOGATÁSA SZÁMÍTÓGÉPES ESZKÖZÖKKEL

Hipertanulás – e-learning Utópiák és víziók 1930-as évek: V. Bush: Memex, 1968-69-es tanulmányok, Tim-Berners Lee (1989) „... ha a hálózat eszméje az oktatásban azoknak a reményteli elvárásoknak megfelelően alakul, amit sokan táplálnak, és ha az alkotó szellemek erre fogékonyak lesznek, akkor az új technológia áldásai az emberiség számára minden várakozást felül fognak múlni.” (Licklider és Taylor, 1968) Válság - az iskola rossz, nem hatékony, hatástalan (Komenczi, 2002) Reformpedagógiai törekvések A számítógépes technológia lehetőségei Digitális (számítógépes) írástudás (Seymour Papert, 1993) Médiakompetencia, információs társadalom kompetencia

Tanulási környezet Komenczi, 2002 Konstruktív pedagógia mint az e-learning paradigma alapja

Komplementer ellentétpárok Komenczi, 2002

Az e-learning technológiai elemei intelligens számítógépes környezet hálózati kommunikációs infrastruktúra hipermediális prezentációs technika mesterséges intelligencia (Perelmann, 1992)

IKT és a konstrukcionizmus A szociális környezet fontos a tanulás folyamatában a tanuló tudása, fogalmi keretrendszere a társakkal való interakció nyomán épül, bővül (Papert (1990), Stager (2001)) Internet-alapú kommunikáció Szinkrón: chat, IP-telefónia Aszinkron: e-mail, fórum , podcasting Web 2.0 – a felhasználó, mint tartalomfejlesztő (blogok, wiki rendszerek, tartalommegosztó alkalmazások)

Pedagógiai innováció OECD CERI „IKT és a tanulás minősége” kutatás 25 ország részvételével, 1999-2002 az IKT katalizátora a pedagógiai innovációnak az IKT csak olyan iskolai környezetben tud elterjedni, ahol amúgy is folyik pedagógiai innováció, a tanárok és a diákok nyitottak az új pedagógiai módszerek iránt Az oktatási újítások elterjedési modellje (Rogers, 1995) itt is működött újítók (Innovators) - 2,5%, korai alkalmazók (Early Adopters) - 13,5%, korai többség (Early Majority) - 34%, késői alkalmazók (Late Adopters) és Visszamaradók (Laggards) – 50%. „az iskolai felszereltségnek Magyarországon igen nagy szerepe volt, az eddigi pedagógiai reformoknál lényegesen kiterjedtebb innovációs folyamat beindításában. Azt is hangsúlyoztuk azonban, hogy a pedagógusok képzése alapvető, az infrastruktúra csak lehetőség a megújulásban.” (Kárpáti, 2003)

Az IKT hatása a pedagógiai gyakorlatra The ICT Impact Report - a review of studies of ICT impact on schools in Europe, European Schoolnet, December 2006 17 tanulmány, kutatási jelentés alapján Néhány megállapítás az OECD tagországokban összefüggés van az IKT-val töltött tanulási idő és a PISA teszteken elért matematika eredmények között A tanárok 86%-a szerint a tanulók motiváltabbak, ha IKT-eszközöket használnak (Empirica, 2006). Az IKT-eszközök használata az általános iskolásokat motiválja jobban az IKT nagymértékben segíti a differenciálást elsősorban általános iskolában a nagyobb számú, testre szabható program miatt A diákok szívesebben végzik el a feladataikat számítógéppel Az iskolai IKT használat csökkenti a digitális szakadékot a különböző szociális hátterű tanulók között (vö. Kárpáti, 2006) A tanulás egyéni útjainak az IKT több teret enged és könnyebbé teszi a tanítás/tanulás szervezését Számos országban elterjedtek az ún. digitális portfóliók az értékelésben A tanulásmenedzsment rendszerek (LMS) és a virtuális tanulás környezetek (VLE) nem terjedtek el széles körben a pedagógiai gyakorlatban A tanárok nem használják ki teljes mértékben az IKT lehetőségeit a tudás közös építésében, a csopormunkában, aktív együttműködésekben, projektekben Néhány országban az oktatási rendszer, a kimeneti követelmények és a merev értékelési struktúrák miatt az IKT még nem napi gyakorlat

SZÁMÍTÓGÉPPEL TÁMOGATOTT TANULÁSI ÉS TANÍTÁSI RENDSZEREK

Információs társadalom az EU-ban „e-Európa - információs társadalom mindenkinek”, 1999 e-learning program és akcióterv, 2000, 2001 Oktatás és képzés 2010 stratégia, Lisszabon, 2000 Digitális kompetencia, mint kulcskompetencia e-Európa 2002 akcióterv, 2000 digitális írástudás OM Közoktatási informatikai stratégia, 2004 Európai e-learning stratégia 2004-2006 Magyarország Számítástechnika, informatika KIT, IKT IKT kompetencia, digitális kompetencia IST – az információs társadalom technológiái (NAT 2007) CECIL projekt OM, OKM >>> NFT, ÚMFT

E-learning A tanulás/tanítás folyamatának IKT-eszközökkel támogatott formái az információs társadalomban CBT DL e-learning WBT Számítógép-alapú helyett sokszor számítógéppel segített (pl. CAT, CSCL) A technológia, a pedagógia és a tudományos, művészeti ismeretek párhuzamosan bővülnek, fejlődnek

Tanulási környezetek Konstruktivista pedagógiai alapok A hagyományos és az e-learning módszerek együttes alkalmazása (eklektika) Új megközelítés: tanár, tanuló, tananyag, módszertan, tanulás, értékelés E-learning rendszerek Tanulásmenedzsment (LMS): A folyamat egészét kiszolgáló rendszerek: Moodle, SAP LSO (Educatio LMS) Részfolyamatokat lefedő, céleszközök: FLE3, Synergeia, iClass, LeMill Tartalommenedzsment (LCMS): SDT, LRE, Ariadne Web 2.0 alapú technológia, kommunikáció blog, wiki, tartalommegosztás folkszonómia

E-learning tananyag több kvázi-szabvány (pl. SCORM), egy elterjedt szabvány (LOM) hiányzó definíciók: learning object (LO), learning asset, RLO stb. újrafelhasználhatóság szerzői jogi kérdések (Creative Commons, DRM) épülő európai tananyagtár – Learning Resource Exchange (lre.eun.org) jelenleg 40 ezer tananyagegység és 100 ezer elem Calibrate, MELT és Aspect projektek

Sulinet Digitális Tudásbázis Több mint 1 millió tananyagelem Előadás támogatása webes lejátszó és lapszerkezet mentési lehetőség előadás-szerkesztő offline tananyaglejátszó publikus privát terület Tanórai munkaformák támogatása kutatási feladat (egyéni, páros stb.) kísérletek támogatása Kollaboratív feladatok (fórum, chat) Fogalmak fogalomjelölések fogalmi térképek fogalomkereső