Nemzeti Fejlesztési Terv Programban Tananyagfejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Terv Programban Nagy Zoltán Apertus Közalapítvány
Korábbi tananyagfejlesztések tapasztalatai Apertus Közalapítvány (T011, T012,T013,T021,T041,T042) Sulinet Programiroda (L468, L484, ITP) .
Mit tartottunk szem előtt Tananyagfejlesztés tárgya lehetőség szerint az adott területen a lehető legnagyobb összefüggő egység legyen Korlátlan időre szerezzünk jogot a tananyagok interneten történő közzétételére, átalakítására továbbfelhasználására. Egységes szabványrendszer szerint történjen a fejlesztés (SDT) amelyet megfelelő eszközökkel támogassunk. A megvalósítás jól szervezett zárt munkafolyamat keretében történjen A munkafolyamat keretében minden átadott elem, egység ellenőrzésre kerüljön.
Digitális tananyagfejlesztés az NFT Programban 3.1.1 3.2.1 Hazai és külföldi jó gyakorlatok adaptálása X X X IKT alap és középfokon X IKT alapú közismereti és idegen-nyelvi tartalomfejlesztés X 17 szakmacsoport alapozó érettségi tárgyai X 2 kiemelt szakmacsoport közös moduljai X Interaktív szakképzési szimulációs adatbázis X IKT alapú moduláris szakképzési pedagógus továbbképző rendszer X Szakképzési tananyagok felsőoktatási bevezetése, tanárképzés, tanártovábbképzés X
Felsőoktatási tanárképzési és tanártovábbképzési tananyag Gépészet Kereskedelem marketing 17 szakmacsoport előkészítő érettségi tantárgyainak vizsgakövetelményeit lefedő digitális tananyag 2000 szimulációval kiegészítve Hazai és külföldi jó gyakorlatok adaptálása IKT alap és középfokon
Digitális tananyagfejlesztés az NFT Programban 3.1.1 3.2.1 Hazai és külföldi jó gyakorlatok adaptálása X X X IKT alap és középfokon X IKT alapú közismereti és idegen-nyelvi tartalomfejlesztés X 17 szakmacsoport alapozó érettségi tárgyai X 2 kiemelt szakmacsoport közös moduljai X Interaktív szakképzési szimulációs adatbázis X IKT alapú moduláris szakképzési pedagógus továbbképző rendszer X Szakképzési tananyagok felsőoktatási bevezetése, tanárképzés, tanártovábbképzés X
OKTATÁSI PORTÁLOK, ADATBÁZISOK Felhasználók OKTATÁSI PORTÁLOK, ADATBÁZISOK pl. www.apertus.hu
Apertus Közalapítvány Felsőoktatási tanárképzési és tanártovábbképzési tananyag Gépészet Kereskedelem marketing 17 szakmacsoport előkészítő érettségi tantárgyainak vizsgakövetelményeit lefedő digitális tananyag
Gépészet és Kereskedelem marketing 17 szakmacsoport 2005. május - 2006. február 17 szakmacsoport előkészítő érettségi tantárgyainak vizsgakövetelményeit lefedő digitális tananyag 5500 foglalkozás több mint 150 000 tananyagelem Gépészet és Kereskedelem marketing 2006. március - 2006. augusztus 2 kiemelt szakmacsoport szakmáinak közös moduljai 1300 foglalkozás több mint 35 000 tananyagelem Felsőoktatási bevezetés 2006. szeptember – 2 szakmacsoport 1 félév, 24 tanóra 32 tanóra 2 szakmacsoport 1 félév, 90 tanóra 120 tanóra
Gépészet és Kereskedelem marketing 17 szakmacsoport 2005. május - 2006. február 17 szakmacsoport előkészítő érettségi tantárgyainak vizsgakövetelményeit lefedő digitális tananyag 5500 foglalkozás több mint 150 000 tananyagelem Gépészet és Kereskedelem marketing 2006. március - 2006. augusztus 2 kiemelt szakmacsoport szakmáinak közös moduljai 1300 foglalkozás több mint 35 000 tananyagelem Felsőoktatási bevezetés 2006. szeptember – 2 szakmacsoport 1 félév, 24 tanóra 32 tanóra 2 szakmacsoport 1 félév, 90 tanóra 120 tanóra
Könnyűipar Faipar Nyomdaipar Közgazdaság Ügyvitel Kereskedelem-marketing Vendéglátás, idegenforgalmi Mezőgazdaság Rendészet Gépészet Építészet Közlekedés Elektronika-elektrotechnika Informatika Vegyipar Környezetvédelmi-vízgazdálkodás Élelmiszeripar
Gépészet és Kereskedelem marketing 17 szakmacsoport 2005. május - 2006. február 17 szakmacsoport előkészítő érettségi tantárgyainak vizsgakövetelményeit lefedő digitális tananyag 5500 foglalkozás több mint 150 000 tananyagelem Gépészet és Kereskedelem marketing 2006. március - 2006. augusztus 2 kiemelt szakmacsoport szakmáinak közös moduljai 1300 foglalkozás több mint 35 000 tananyagelem Felsőoktatási bevezetés 2006. szeptember – 2 szakmacsoport 1 félév, 24 tanóra 32 tanóra 2 szakmacsoport 1 félév, 90 tanóra 120 tanóra
Szerszámkészítő szakképesítés Géplakatos szakképesítés
SZ1 SZ2 SZ3 SZ4 SZ5 SZ6 SZ7 SZ8 SZ9 M1 M2 M3 M4 M5 M6 M7 M8 M9
Foglalkozás: ~ 1 250 Szöveg: ~ 15 000 Fogalom: ~ 6 000 Kép: ~ 7 000 Hang: ~ 600 Mozgókép: ~ 700 Animáció: ~ 1 800 Hivatkozás: ~ 1 200 Tesztfeladat: ~ 16 000
szakmai követelménymoduljai A 31 521 10 0000 00 00 azonosító számú, Géplakatos megnevezésű szakképesítés szakmai követelménymoduljai 0111-06 Általános gépészeti technológiai feladatok I. (szerelő) 0110-06 Általános gépészeti munka-, baleset-, tűz- és környezetvédelmi feladatok 0345-06 Gépbeállítási feladatok 0220-06 Gépészeti kötési feladatok 0221-06 Gépelemek szerelése 0225-06 Általános anyagvizsgálatok és geometriai mérések 0346-06 Géplakatos feladatok
szakmai követelménymoduljai A 31 521 10 0000 00 00 azonosító számú, Géplakatos megnevezésű szakképesítés szakmai követelménymoduljai 0111-06 Általános gépészeti technológiai feladatok I. (szerelő) 0110-06 Általános gépészeti munka-, baleset-, tűz- és környezetvédelmi feladatok 0345-06 Gépbeállítási feladatok 0220-06 Gépészeti kötési feladatok 0221-06 Gépelemek szerelése 0225-06 Általános anyagvizsgálatok és geometriai mérések 0346-06 Géplakatos feladatok
0225-06 Általános anyagvizsgálatok és geometriai mérések 1 C Az ipar területén használatos nemfémes anyagok, felhasználási területeik, eredetük, tulajdonságaik, jellemző alapozó ismeret Anyagismeret 2 C Az iparban használatos fémes anyagok fizikai, kémiai, mechanikai, technológiai tulajdonságai 3 B Szabványos ipari vasötvözetek 4 C Szabványos könnyűfémötvözetek 5 C Szabványos színesfémötvözetek 6 C Anyagvizsgálatok M03 Anyagvizsgálati módszerek 7 B Műszaki mérés eszközeinek ismerete M02, M26 Mechanikai mérések, A méréstechnika alapjai, Mérés, ellenőrzés 8 A Mechanikai hosszmérések M02, M01, M26 9 C Mérés optikai mérőeszközökkel 10 A Mérés idomszerekkel 11 C Felületi érdesség mérése 12 A Alakhűség és helyzetpontosság ellenőrzése 13 C Mérőlapok, termékkísérő lapok, bárcák, feliratozás stb. Műszaki ábrázolás
0225-06 Általános anyagvizsgálatok és geometriai mérések 1 C Az ipar területén használatos nemfémes anyagok, felhasználási területeik, eredetük, tulajdonságaik, jellemző alapozó ismeret Anyagismeret 2 C Az iparban használatos fémes anyagok fizikai, kémiai, mechanikai, technológiai tulajdonságai 3 B Szabványos ipari vasötvözetek 4 C Szabványos könnyűfémötvözetek 5 C Szabványos színesfémötvözetek 6 C Anyagvizsgálatok M03 Anyagvizsgálati módszerek 7 B Műszaki mérés eszközeinek ismerete M02, M26 Mechanikai mérések, A méréstechnika alapjai, Mérés, ellenőrzés 8 A Mechanikai hosszmérések M02, M01, M26 9 C Mérés optikai mérőeszközökkel 10 A Mérés idomszerekkel 11 C Felületi érdesség mérése 12 A Alakhűség és helyzetpontosság ellenőrzése 13 C Mérőlapok, termékkísérő lapok, bárcák, feliratozás stb. Műszaki ábrázolás
0225-06 Általános anyagvizsgálatok és geometriai mérések 1 C Az ipar területén használatos nemfémes anyagok, felhasználási területeik, eredetük, tulajdonságaik, jellemző alapozó ismeret Anyagismeret 2 C Az iparban használatos fémes anyagok fizikai, kémiai, mechanikai, technológiai tulajdonságai 3 B Szabványos ipari vasötvözetek 4 C Szabványos könnyűfémötvözetek 5 C Szabványos színesfémötvözetek 6 C Anyagvizsgálatok M03 Anyagvizsgálati módszerek 7 B Műszaki mérés eszközeinek ismerete M02, M26 Mechanikai mérések, A méréstechnika alapjai, Mérés, ellenőrzés 8 A Mechanikai hosszmérések M02, M01, M26 9 C Mérés optikai mérőeszközökkel 10 A Mérés idomszerekkel 11 C Felületi érdesség mérése 12 A Alakhűség és helyzetpontosság ellenőrzése 13 C Mérőlapok, termékkísérő lapok, bárcák, feliratozás stb. Műszaki ábrázolás
A 31 521 10 0100 31 01 azonosító számú, Gépbeállító megnevezésű szakképesítésszakmai követelménymoduljai 0111-06 Általános gépészeti technológiai feladatok I. (szerelő) 0110-06 Általános gépészeti munka-, baleset-, tűz- és környezetvédelmi feladatok 0345-06 Gépbeállítási feladatok 0347-06 Gépbeállító általános gépészeti feladatok 0359-06 Kiegészítő modul a gépbeállítók számára
A 31 521 10 0100 31 01 azonosító számú, Gépbeállító megnevezésű szakképesítésszakmai követelménymoduljai 0111-06 Általános gépészeti technológiai feladatok I. (szerelő) 0110-06 Általános gépészeti munka-, baleset-, tűz- és környezetvédelmi feladatok 0345-06 Gépbeállítási feladatok 0347-06 Gépbeállító általános gépészeti feladatok 0359-06 Kiegészítő modul a gépbeállítók számára
0347-06 Gépbeállító általános gépészeti feladatok 1 D Ábrázolási módok alapozó ismeret Műszaki ábrázolás 2 B Műszaki rajzok olvasása, értelmezése, készítése 3 C Oldható kötések M63, M64, M65 Csavarozás, Alakzáró kötések, Erőzáró kötések 4 C Nemoldható kötések M57, M58, M62 Ragasztás, Forrasztás, Szegecselés 5 A Szabványok használata műszaki ábrázolás, anyagismeret, gépelemek 6 A Szerelés szerszámai M28 Szerelés és karbantartás 7 B Műszaki mérés eszközeinek ismerete M01, M02, M03 A méréstechnika alapjai, Mechanikai mérések, Anyagvizsgálati módszerek 8 A Mechanikai hosszmérések M26 Mérés, ellenőrzés 9 A Mérés idomszerekkel 10 C Felületi érdesség mérése 11 A Alakhűség és helyzetpontosság ellenőrzése
0347-06 Gépbeállító általános gépészeti feladatok 1 D Ábrázolási módok alapozó ismeret Műszaki ábrázolás 2 B Műszaki rajzok olvasása, értelmezése, készítése 3 C Oldható kötések M63, M64, M65 Csavarozás, Alakzáró kötések, Erőzáró kötések 4 C Nemoldható kötések M57, M58, M62 Ragasztás, Forrasztás, Szegecselés 5 A Szabványok használata műszaki ábrázolás, anyagismeret, gépelemek 6 A Szerelés szerszámai M28 Szerelés és karbantartás 7 B Műszaki mérés eszközeinek ismerete M01, M02, M03 A méréstechnika alapjai, Mechanikai mérések, Anyagvizsgálati módszerek 8 A Mechanikai hosszmérések M26 Mérés, ellenőrzés 9 A Mérés idomszerekkel 10 C Felületi érdesség mérése 11 A Alakhűség és helyzetpontosság ellenőrzése
0347-06 Gépbeállító általános gépészeti feladatok 1 D Ábrázolási módok alapozó ismeret Műszaki ábrázolás 2 B Műszaki rajzok olvasása, értelmezése, készítése 3 C Oldható kötések M63, M64, M65 Csavarozás, Alakzáró kötések, Erőzáró kötések 4 C Nemoldható kötések M57, M58, M62 Ragasztás, Forrasztás, Szegecselés 5 A Szabványok használata műszaki ábrázolás, anyagismeret, gépelemek 6 A Szerelés szerszámai M28 Szerelés és karbantartás 7 B Műszaki mérés eszközeinek ismerete M01, M02, M03 A méréstechnika alapjai, Mechanikai mérések, Anyagvizsgálati módszerek 8 A Mechanikai hosszmérések M26 Mérés, ellenőrzés 9 A Mérés idomszerekkel 10 C Felületi érdesség mérése 11 A Alakhűség és helyzetpontosság ellenőrzése
http://sdt.sulinet.hu
Apertus Közalapítvány Felsőoktatási tanárképzési és tanártovábbképzési tananyag Gépészet Kereskedelem marketing 17 szakmacsoport előkészítő érettségi tantárgyainak vizsgakövetelményeit lefedő digitális tananyag
A projektek utógondozása, fejlesztése
Ismétlődő publikálások javítások
Gépészet és Kereskedelem marketing 17 szakmacsoport 2005. május - 2006. február 17 szakmacsoport előkészítő érettségi tantárgyainak vizsgakövetelményeit lefedő digitális tananyag 5500 foglalkozás több mint 150 000 tananyagelem Gépészet és Kereskedelem marketing 2006. március - 2006. augusztus 2 kiemelt szakmacsoport szakmáinak közös moduljai 1300 foglalkozás több mint 35 000 tananyagelem Felsőoktatási bevezetés 2006. szeptember – 2 szakmacsoport 1 félév, 24 tanóra 32 tanóra 2 szakmacsoport 1 félév, 90 tanóra 120 tanóra
Tananyagtervek Tananyagelemek Megjelenítés
NFT 3.5.2 Intézményhálózat kialakítása iskolarendszerű képzésből kimaradók, hátrányos helyzetű felnőttek digitális oktatásának és szakmai képzésének támogatására és foglalkoztatásuk elősegítésére
Képzések iránti kereslet Az iskolarendszerű képzés Képzések iránti kereslet Munkaerőpiac Képzésekre jelentkezők Iskola- rendszerű képzés Betöltött munkahely Betölthető munkahelyek Iskolarendszerből kiszorultak, munkanélküliek Munkaerő kereslet, betöltetlen állások
Képzések iránti kereslet Az iskolarendszerű képzés Képzések iránti kereslet Munkaerőpiac Iskola- rendszerű képzés Betölthető munkahelyek Munkaerő kereslet, betöltetlen állások 3.5.2 Iskolarendszerből kiszorultak, munkanélküliek
A projekt intézkedései Kapcsolódási pontok Apertus KA - NFT 3.2.1 intézkedésben elkészülő és már elkészült szakképzési digitális tananyagok kis ráfordítással alakíthatók a program céljaira Szakmai orientációs ismeretek a meglévő tartalmak felhasználásával, a hiányzó elemek pótlásával, átalakítással elkészíthetők A szakmai előkészítő tárgyakon a digitális középiskola oktatási metodikájának és módszertanának megfelelő átalakításokat kell átvezetni
Köszönöm