Stackelberg, Cournot, Bertrand

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

5. hét: Solow-modell Csortos Orsolya
Állóeszköz-gazdálkodás
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Tökéletes verseny és monopólium
A verseny - a piac alkotója
Versenyszabályozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A piac Szakiskola.
Fogalma, összefüggések
Piaci korlátok.
A megbízó-ügynök modell (1)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Industrial Organization - alapvető modellek
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Intervallum.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Játékelmélet Nash, dominancia.
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Március órától út 114-ben (óra helyett)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Operációkutatás eredete
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Tiszta monopólium.
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Termelési tényezők piaca
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Kereslet-rugalmassági számítások
ÁRBEVÉTEL ÉS PROFIT, FEDEZETI PONT ÉS ÜZEMSZÜNETI PONT
A gazdasági élet problémái
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A gazdasági élet problémái
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Készletgazdálkodás és logisztika
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
Mikro- és makroökonómia Monopolisztikus verseny, Oligopóliumok Szalai László
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Piaci erő az áramtermelő piacon Eredmények az egyensúlyi modellezés területéről Paizs László MTA KRTK KTI Verseny és Szabályozás konferencia Budapest,
Mikroökonómia előadás Oligopólium és monopolisztikus verseny P. A. Samuelson – W. D. Nordhaus: Közgazdaságtan; KJK Kerszöv Budapest Hirshleifer,
Bevezetés a játékelméletbe
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Játékelméleti megközelítés Oligopol piacok
9. tétel.
Zh Október 13-án csoportbeosztás szerint óra ideje alatt (pontos beosztás Neptunos üzenetben) Zh megírása nem kötelező. Igazolvány, számológép, toll kell.
KÖZGAZDASÁGTAN: Mikro- és makroökonómia BMEGT30A001
A piac és a piacgazdaság
Árverseny, Árvezérlés, Kartell
Munkagazdaságtani feladatok
A vállalat kínálata és a piac jellege
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok 3
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Előadás másolata:

Stackelberg, Cournot, Bertrand Oligopólium Stackelberg, Cournot, Bertrand

Oligopólium, Duopólium Néhány versenytárs a piacon, de nem annyira sok, hogy a piac tekintetében elenyésző legyen Két vállalat adja a piac teljes termelését Cél: hogyan viselkednek a vállalatok, mi határozza meg a döntéseiket

Modellek Cournot-egyensúly Stackelberg-magatartás Bertrand-egyensúly Antoine Augustin Cournot 1801-1877 francia közgazdász, matematikus, filozófus Előre kell látni a kibocsátási döntést Szimultán mennyiségi Stackelberg-magatartás Heinrich Freiherr von Stackelberg 1905-1946 német közgazdász (játékelmélet, termeléselmélet) A vállalatok vezető-követő szerepet játszanak a döntések során Bertrand-egyensúly Joseph Louis François Bertrand 1822-1900 francia matematikus A duopolista vállalatok árat határoznak meg a mennyiségi döntést a piacra bízzák.

Duopólium modellek Forrás: Kertesi

75 300 100 y2 y1 t+n t+1 t

Bertrand Szimultán ármegállapítás a vállalatok az árakkal versenyeznek Cournot modellje, de nem mennyiségek hanem az ár kerül meghatározásra a piac meghatározza az eladott mennyiséget Nincs erőfölény egyszerre döntenek az árakról (fapadosok piaca) Nincs okuk a profitmax döntés megváltoztatására versenyzői egyensúly

Bertrand Alapmodell: Legalább két cég homogén termékekkel Nincs kooperálás A cégek határköltsége megegyezik és konstans Lineáris kereslet A cégek árversenyeznek, együttes döntés Információ adott, nincs egyéb Tr költség Piac adja meg az árhoz a keresett (termelt) mennyiséget Racionális fogyasztók, mindig az olcsóbbat veszik meg

Bertrand Az első cég döntése a második cég árdöntésétől függ. Ha sikerül alulárazni, akkor a teljes piac az első cégé, így maximális a profitja. A legjobb reakciófv fp1(p2) , bármely olyan árra, amely a 2. vállalat adhat. Amikor P2 kisebb MC, akkor az 1. p1=MC. Amikor P2 nagyobb MC de kisebb a monopolista árnál, akkor pont alatta áraz. Amikor monopolista ár feletti a P2, akkor p1=p(m)

Bertrand A megegyező határköltség miatt tengelyesen szimmetrikus (45 fokos egyenesre) fp2(p1) reakciófüggvény, így az együttes reakciófüggvény az alábbiak szerint alakul:  Nash egyensúly

Bertrand  Nash egyensúly

Bertrand Az „N” pont lesz az optimum, hiszen MC-n kell árazni Ettől nem térhetnek el, nincs összejátszásra lehetőség Nem adhatnak meg magasabb árat, mert a reakciófüggvényekből adódóan, a másik cég elcsábítja a vevőket: a teljes keresletet birtokolja Nash egyensúly

Összehasonlítás (lineáris kereslet; MC=0) Magatartás Δy(1)/ Δy(2) y(1) Δy(2)/ Δy(1) y(2) Y P Versenyzői -1 a/2b a/b Cournot a/3b 2a/3b a/3 Kartell y(1)/y(2) a/4b y(2)/y(1) a/2 Stackelberg -1/2 3a/4b a/4 Bertrand -