Borland C/C++ mintapéldák tömbökre

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 Megfigyelhető, hogy amikor több elem közötti összehasonlítás történik, akkor szükség van egyszerre több értékre is, főleg akkor, ha ezek az értékek jóval.
Advertisements

Gyakorló feladatsor eljárásokra Készítette: Rummel Szabolcs Elérhetősé:
Tömbök C#-ban.
LEgyméretű tömbök, vektorok Alkalmazott Informatikai Tanszék SZÁMÍTÁSTECHNIKA I. dr.Dudás László 17./0. lVektorok definiálása lVektorok definiálása kezdőértékekkel.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke A programozás alapjai 1. (VIEEA100) 9. előadás.
Programozási Nyelvek (C++) Gyakorlat Gyak 03.
Algoritmus és adatszerkezet Tavaszi félév Tóth Norbert1.
Programozási alapismeretek 3. előadás
Dinamikus tömbök.
Sztringek.
Bevezetés a Java programozásba
11. előadás (2005. május 10.) A make segédprogram Alacsony szintű műveletek és bitmezők Fájl, katalógus rendszer hívások 1.
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat Kovács Tamás & Mingesz Róbert 3. óra február 20., 23.
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
Borland C/C++ mintapéldák
Borland C/C++ mintapéldák függvényekre. 1. példa Írjunk olyan függvényt amely egy számot kiirat.
Borland C/C++ mintapéldák fájlokra. 1. példa Írjon olyan programot,amely megnyit egy hw.txt fájlt és írja bele a Hello világ szöveget. Ez után zárja le.
Egydimenziós tömbök. Deklarálás: var valtozónév:array[kezdőérték..végsőérték]of típus; type típusnév = array [kezdőérték..végsőérték] of típus; var valtozónév:
Borland C/C++ mintapéldák struktúrákra. 1. példa /* Egyszerû példa a struktúrák használatára */ #include #define SIZE 5 struct szemely { char nev[26];
Borland C/C++ mintapéldák mutatókra
Programozás I. Horváth Ernő 1. Elérhetőségek Bauer Péter Horváth Ernő Tanszéki honlap
Programozás I. Horváth Ernő.
ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.1/ Kiválogatás Specifikáció:  Bemenet: N:Egész, X:Tömb[1..N:Valami]
Web-grafika (VRML) 10. gyakorlat Kereszty Gábor. Script típusok Elemi típusok: szám: egész vagy lebegőpontos – int / float – 1 / 1.1 string: ‘Hello World!’
ANY u WHERE u : seq(MININT..MAXINT) & size(u) = size(s) & #f.(f : 1..size(s) >->> 1..size(s) & !j.(j : 1..size(s) => s(f(j)) = u(j))) & !i.(i : 1..size(s)-1.
C++ alapok, harmadik óra
1 Vezeték nélküli technológiák Gyakorlat WLAN konfigurálása.
Programozás I. Ciklusok
Programozás I Függvények általános jellemzői
További vektor, mátrix algoritmusok
PHP I. Alapok. Mi a PHP? PHP Hypertext Preprocessor Szkriptnyelv –Egyszerű, gyors fejlesztés –Nincs fordítás (csak értelmező) Alkalmazási lehetőségek:
Programozás C# -ban Tömbök.
Programozás C# - ban Feladatsorok.
Tömbök Csernoch Mária.
Mikrovezérlők, perifériák laboratóriumi gyakorlat 3. óra szeptember 18. Mingesz Róbert v
Alapszint 2.  Készíts makrót, ami a kijelölt cellákat egybenyitja, a tartalmat vízszintesen és függőlegesen középre igazítja és 12 pontos betűméretűre.
1.Feladat Olvassunk be egy n x m–es egész számokat tartalmazó mátrixot. Számítsuk és írjuk ki a mátrix két szélső során és oszlopán lévő elemek összegét.
Félévi típus feladatok
Tömbök és programozási tételek
Programozási nyelvek.
1. Gyakorlat - Alapok 1. Írjon konzolprogramot, amely kiírja a “Hello ELTE” üzenetet! Használja a System.out.println() -t! 2. Írjon konzolprogramot, amely.
Készítette: Csíki Gyula
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Készítette: Rummel Szabolcs Elérhetőség:
Programozási tételek.
Programozás III KOLLEKCIÓK.
Objektum orientált programozás 3. Függvények Nagy Szilvia.
Objektum orientált programozás
Webprogramozó tanfolyam
Programozás I. Típus algoritmusok
Adatbázisok kialakítása 1 / 16. Adatbázisok kialakítása 2 / 16 Gáspár Bencéné Dr. Vér Katalin nyomán Barna Róbert KE GTK Informatika Tanszék Adatbázisok.
Ez az én művem Készítette: Barczi Renáta Felkészítő tanár: PeadDr
8. osztály Egyszerű képletek. Első feladat  Adjunk meg egész számokat, majd számítsuk ki az összegüket, különbségüket és hányadosukat.
Mintapélda Készítsünk programot, amely beolvas egy egész számot, és eldönti arról, hogy prímszám-e. Készítsünk programot, amely beolvas egy egész számot,
Függvények a C nyelvben 1 Függvényeket a következő esetekben szokás írni: Ha ugyanazt a tevékenységet többször is el kell végeznünk ugyanolyan típusú,
Programozási alapismeretek * A Zh-írás módszertana.
1. feladat  Készíts olyan függvényt, mely paraméterül kapja két egész típusú változó címét, s hívása után a két változó értéke helyet cserél.
Rendezőalgoritmusok. Feladatok I. 1.Hozzunk létre új StandardEXE VB projektet. Töröljük Form1-t 2.Add/Module/New, majd Properties/átnevezzük: „MainModule”
A 2. géptermi beszámoló VBA anyagának összefoglalása
Excel programozás (makró)
Programtervezés, programozás I. 2.5 tömbök,stringek
Struktúrák a C nyelvben 1 Akkor használjuk, ha az egy egyedre jellemző különböző típusú adatokat együtt akarjuk tárolni. Lényegében típusdeklaráció. A.
Függvények, mutatók Csernoch Mária. Függvények függvény definíciója az értelmezési tartomány tetszőleges eleméhez hozzárendel egy értéket –függvény helyettesítési.
A ROM ÉS A BIOS. K ÉSZÍTETTE R ELL P ATRIK A ROM A ROM egy olyan elektrotechnikai eszköz, amely csak olvasható adatok tárolására alkalmas memória. Tartalma.
03. GYAKORLAT Szervó motor.
Halmazműveletek.
Gyakorlati feladat példák
Függvénysablonok használata
Előadás másolata:

Borland C/C++ mintapéldák tömbökre

1. példa Készíts egy 10 egész szám tárolására alkalmas tömböt. Töltsd fel az 1..10 értékekkel, majd írasd ki az elemeit

#include <stdio.h> #define N 10 #define M 10 int main() { int tomb[N]; int i; for(i=0; i<M; i++) { tomb[i]=i+1; } printf(" %d", tomb[i]); return 0;

2. példa Írjunk programot, ami beolvas 10 számot és fordított sorrendben kiírja azokat.

#include <stdio.h> #define MERET 10 int main(){ int szamok[MERET]; int c; for (c = 0 ; c<MERET ; c++){ printf("%d. szam : ", c+1); scanf("%d",&szamok[c]); /*lehetne*/ /*scanf("%d",szamok+c);/**/ /*is*/ } printf("A beirt szamok forditott sorrendben : \n"); for(c = MERET-1 ; c>=0 ; c--){ printf("%d\t",szamok[c]); printf("\n"); return 0;

3. példa Írjunk programot, amely egy integer típusú tömbből kiválasztja a legkisebb elemet

#include <stdio. h>. void main(). { #include <stdio.h> void main() { //a egy 10 elemû,integer tömb,inicializálva. int a[10] = { 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 }; int i, min; min = a[0]; for(i=0; i<10; i++) { // Ha az aktuális minimum nagyobb a // tömbelemnél if( min > a[i] ) min = a[i] ; } printf("\nA legkisebb elem = %2d",min); }

4. példa Írjunk programot, amely egy integer típusú tömbből kiválasztja a legnagyobb elemét.

#include <stdio. h>. void main(). { #include <stdio.h> void main() { //a egy 10 elemû,integer tömb,inicializálva. int a[10] = { 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 }; int i, max; max = a[0]; for(i=0; i<10; i++) { // Ha az aktuális minimum nagyobb a // tömbelemnél if( max < a[i] ) max = a[i] ; } printf("\nA legnagyobb elem = %2d",min); }

5. példa Írjunk programot, amely két double típusú tömbbe beolvas értékeket és utána összeadja a tömbök elemeit elemhelyesen.

#include <stdio. h>. #include <conio. h>. main(). { #include <stdio.h> #include <conio.h> main() { double a[3][3], b[3][3], c[3][3]; int i, j; for(i=0; i<3; i++) // Beolvasás az a mátrixba { for(j=0; j<3; j++) { printf("A[%d][%d] = ",i,j) ; scanf("%lf",&a[i][j]) ; } } printf("\n-------------------------------\n\n");

for(i=0; i<3; i++). // Beolvasás a b mátrixba. { for(i=0; i<3; i++) // Beolvasás a b mátrixba { for(j=0; j<3; j++) { printf("B[%d][%d] = ",i,j) ; scanf("%lf",&b[i][j]) ; } } printf("\n-------------------------------\n\n"); for(i=0; i<3; i++) // A c = a + b képzése { for(j=0; j<3; j++) c[i][j] = a[i][j] + b[i][j]; } for(i=0; i<3; i++) // A c mátrix kiiratása { for(j=0; j<3; j++) printf("%8.2lf%c", c[i][j],( ((j+1)%3 == 0) '\n' : ' ') ); } getch(); }

6. példa Deklarálj egy megfelelő hosszúságú karaktertömböt, majd írd bele a "Hello Vilag!" szöveget! Írasd ki az str értékét kétféleképpen!

#include <stdio.h> #include <string.h> int main() { /* char str[] = "Hello Vilag!" */ /* azért nem így írtam, hogy használjuk a string.h-t" */ char str[20]; strcpy(str, "Hello Vilag!"); printf("%s\n", str); return 0; }

7. példa Deklarálj egy megfelelő hosszúságú karaktertömböt, majd írd bele a "Hello Vilag!" szöveget! Írasd ki az str értékét kétféleképpen! Módosítsd a programot úgy, hogy a következő sorba csak a "Hello" szöveget írja ki!

#include <stdio.h> #include <string.h> int main() { char str[20]; strcpy(str, "Hello Vilag!"); printf("%s", str); str[5]='\0'; return 0; }

8. példa Példa kétdimenziós tömb definíálásra futásidőben történő előkészítése és felhasználása. #include <stdio.h> #define OSZLOP 6 #define SOR 8 int arr[ OSZLOP ][ SOR ]; /* tömbdefiníció */ mainQ { int i, j; /* indexváltozók */ for { i = 0; i < OSZLOP; i++ ) for { j = 0; j < SOR; j++ ) arr{ i ][ j ] = i * j; } /* for */ for ( i = 0; i < OSZLOP; i++ ) { /* tömb felhasználása */ printf( "arr[ %d ][*}:\t", i ); for { j = 0; j < SOR; j++ ) printf ( "%5d", arrI 1 ]\ j ] ); } /* for */ printf ( "\n" }; } /* main */

9. példa Példa string beolvasására karakteres tömbbé 9. példa Példa string beolvasására karakteres tömbbé. Mire való és melyik a string vége (EOS) karakter? Hogyan adunk karaktertömbnek kezdeti értéket? #include <stdio.h>. char szoveg[ 100 ] = "Ez a kezdeti szoveg"; main() { int i, meret; char c; printf("'%s'\n", &szoveg[ 0 ]); printf( "Uss be egy uj szoveget ENTER-el lezarva: " ); for(i=0; (c = getchar()) != EOF && c != '\n'; i++ ) szoveg[ i ] = c; } /* for */ szoveg[ i ] = 0; /* EOS generalasa */ for(i = 0,meret = 0;szoveg[1] != 0;i++) meret++; printf( "Az uj szoveg hossza = %d\n", meret ); } /* main */

10. példa Példa karaktertömb egyszerű másolására 10. példa Példa karaktertömb egyszerű másolására. Figyeljük meg, hogy a karaktertömb neve az első elem címével egyezik meg!

11. példa Írj egy függvényt, ami egy egész tömböt kap paraméterül és lecseréli benne az elemeket az abszolút értékükre. A tömb kiírását szintén függvény végezze!

#include <stdio.h> #define N 10 void tombabs(int tomb[], int meret) { int i; for(i=0; i<meret; i++) { if(tomb[i]<0) { tomb[i] = -tomb[i]; } void kiir(int tomb[], int meret) { printf(" %d", tomb[i]); putchar('\n');

int main() { int i, T[N], e=1; for(i=0; i<N; i++) { T[i]=e; e *= -2; } kiir(T, N); tombabs(T, N); return 0;

12. példa Írj egy függvényt, ami egy egész tömböt kap paraméterül és lecseréli benne az elemeket az abszolút értékükre. A tömb kiírását szintén függvény végezze!

#include <stdio.h> #define N 10 void tombabs(int tomb[], int meret) { int i; for(i=0; i<meret; i++) { if(tomb[i]<0) { tomb[i] = -tomb[i]; } void kiir(int tomb[], int meret) { printf(" %d", tomb[i]); putchar('\n');

int main() { int i, T[N], e=1; for(i=0; i<N; i++) { T[i]=e; e *= -2; } kiir(T, N); tombabs(T, N); return 0;

13. példa Készíts egy 3x3-as mátrixot, töltsd fel elemekkel, majd írasd ki az elemeit sor illetve oszlopfolytonosan is!

#include <stdio.h> #define N 3 int main() { int tomb[N][N]; int i, j; for(i=0; i<N; i++) { for(j=0; j<N; j++) { scanf("%d", &(tomb[i][j])); } printf("%d", tomb[i][j]); printf("%d", tomb[j][i]); return 0;

fclose(be); ki = fopen("kettovel.txt","w"); if (ki == NULL) return 2; for( i = 0 ; i< c;i++){ if (tomb[i] % 2 == 0) fprintf(ki,"%d\t",tomb[i]); } fprintf(ki,"\n"); fclose(ki); return 0;

14. példa Írjunk programot, ami beolvas 10 számot és fordított sorrendben kiírja azokat.

#include <stdio.h> #define MERET 10 int main(){ int szamok[MERET]; int c; for (c = 0 ; c<MERET ; c++){ printf("%d. szam : ", c+1); scanf("%d",&szamok[c]); /*lehetne*/ /*scanf("%d",szamok+c);/**/ /*is*/ } printf("A beirt szamok forditott sorrendben : \n"); for(c = MERET-1 ; c>=0 ; c--){ printf("%d\t",szamok[c]); printf("\n"); return 0;

15. példa Írjunk programot, ami beolvas egy nevet és kiírja.

#include <stdio.h> int main(){ char nev[80]; printf("Neved : "); scanf("%s",&nev[0]); /*lehetne*/ /*scanf("%s",nev);/**/ /*is*/ printf("Hello %s !\n",nev); return 0; }

16. példa Írjunk programot, ami beolvassa egy dolgozat osztályzatait és közepes eredmény esetén kiírja, hogy ‘Tanuljon többet’, míg jeles esetén kiírja, hogy ‘Eleget készültél.’

#include <stdio.h> int main(){ enum osztalyzatok {elegtelen, elegseges, kozepes, jo, jeles}; enum osztalyzatok jegy; printf("Osztályzat : "); scanf("%d",&jegy); if (jegy < 1 || jegy > 5) return 1; switch (jegy){ case elegtelen : case elegseges : case kozepes : printf("Tanulj többet ! \n"); break; case jo : case jeles: printf("Eleget készültél ! \n"); } return 0;

17. példa Írjunk olyan függvényt amely egy tömb elemeit sorbarendeti maximum kiválasztás szerint.

void csere( int tomb[], int i, int j ) { int seged = tomb[ i ]; tomb[ i ] = tomb[ j ]; tomb[ j ] = seged; } void maxkival( int tomb[], int meret ) int j; for ( j = meret - 1; j > 0; --j ) int max = j, i; for ( i = 0; i < j; ++i ) if ( tomb[ i ] > tomb[ max ] ) max = i; csere( tomb, max, j );

18. példa Írjunk olyan függvényt amely egy tömb elemeit sorbarendeti minimum kiválasztás szerint.

void csere( int tomb[], int i, int j ) { int seged = tomb[ i ]; tomb[ i ] = tomb[ j ]; tomb[ j ] = seged; } void minkival( int tomb[], int meret ) int j; for ( j = 0; j < meret - 1; ++j ) int min = j, i; for ( i = j + 1; i < meret; ++i ) if ( tomb[ i ] < tomb[ min ] ) min = i; csere( tomb, min, j );

19. példa Írjunk olyan függvényt amely egy tömb elemeit sorbarendeti beszúrásos rendezés alapján

void beszurasos( int tomb[], int meret ) { int j; for ( j = 1; j < meret; ++j ) int kulcs = tomb[ j ], i = j - 1; while ( i >= 0 && tomb[ i ] > kulcs ) tomb[ i + 1 ] = tomb[ i ]; --i; } tomb[ i + 1 ] = kulcs;

20. példa Írjunk olyan függvényt amely egy tömb elemeit sorbarendezi buborék rendezés alapján.

void csere( int tomb[], int i, int j ) { int seged = tomb[ i ]; tomb[ i ] = tomb[ j ]; tomb[ j ] = seged; } void buborek1( int tomb[], int meret ) int i, j; for ( i = meret - 1; i > 0; --i ) for ( j = 0; j < i; ++j ) if ( tomb[ j + 1 ] < tomb[ j ] ) csere( tomb, j, j + 1 );

#define HAMIS 0 #define IGAZ ( !HAMIS ) void csere( int tomb[], int i, int j ) { int seged = tomb[ i ]; tomb[ i ] = tomb[ j ]; tomb[ j ] = seged; } void buborek2( int tomb[], int meret ) int i, j, voltcsere = IGAZ; for ( i = meret - 1; i > 0 && voltcsere; --i ) voltcsere = HAMIS; for ( j = 0; j < i; ++j ) if ( tomb[ j + 1 ] < tomb[ j ] ) csere( tomb, j, j + 1 ); voltcsere = IGAZ;

21. példa Írjunk olyan függvényt amely egy tömb elemeit sorbarendezi Shell rendezés alapján.

void shell( int tomb[], int meret ) { int lk[] = { 6, 3, 1 }; int lkindex; for ( lkindex = 0; lkindex < sizeof( lk ) / sizeof( int ); ++lkindex ) int lepeskoz = lk[ lkindex ]; int eltolas, j; for ( eltolas = 0; eltolas < lepeskoz; ++eltolas ) for ( j = lepeskoz + eltolas; j < meret; j += lepeskoz ) int i = j - lepeskoz; int kulcs = tomb[ j ]; while ( i >= 0 && tomb[ i ] > kulcs ) tomb[ i + lepeskoz ] = tomb[ i ]; i -= lepeskoz; } tomb[ i + lepeskoz ] = kulcs;

22. példa Írjunk olyan függvényt amely egy tömb elemeit sorbarendezi Shell rendezés alapján.

void csere( int tomb[], int i, int j ) { int seged = tomb[ i ]; tomb[ i ] = tomb[ j ]; tomb[ j ] = seged; } void gyors( int tomb[], int bal, int jobb ) if ( bal < jobb ) int also = bal, felso = jobb + 1, kulcs = tomb[ bal ]; for ( ; ; ) while ( ++also < felso && tomb[ also ] < kulcs ) ; while ( tomb[ --felso ] > kulcs ) if ( also >= felso ) break; csere( tomb, also, felso ); csere( tomb, felso, bal ); gyors( tomb, bal, felso - 1 ); gyors( tomb, felso + 1, jobb );

23. példa Írjunk olyan függvényt amely egy tömb elemei között lineárisan keres meg egy elemet.

int linearis( int tomb[], int meret, int ertek ) { int i; for ( i = 0; i < meret && tomb[ i ] < ertek; ++i ) ; return i < meret && tomb[ i ] == ertek ? i : -1; }

24. példa Írjunk olyan függvényt amely egy tömb elemei között binárians keres meg egy elemet.

int binaris( int tomb[], int meret, int ertek ) { int also = 0, felso = meret - 1; while ( also <= felso ) int kozepso = ( also + felso ) / 2; if ( tomb[ kozepso ] == ertek ) return kozepso; if ( tomb[ kozepso ] > ertek ) felso = kozepso - 1; else also = kozepso + 1; } return -1;

25. példa Írjunk olyan programot,amely a két 10 elemû, integer típusú tömböt a buborék­rendezéssal rendezi.

#include <stdio.h> #include <conio.h> void main() { int x[10] = { 10, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 }; int y[10] = { 10, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 }; int i, j, csere, s; // Sima buborékrendezés clrscr(); for(i=0; i<10-1; i++) { for(j=0; j<10-i-1; j++) { if( x[j] > x[j+1] ) { s = x[j] ; x[j] = x[j+1] ; x[j+1] = s ; } printf("\nSima buborékrendezés, menetek száma: %d\n",i); for(i=0; i<10; i++) printf("%3d",x[i]); printf("\n");

26. példa Írjunk olyan programot, amely egy 5x5-ös mátrixot a fôátlójára tükrözi.

#include <stdio.h> #include <conio.h> void main() { int a[5][5] = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10, 11,12,13,14,15, 16,17,18,19,20, 21,22,23,24,25 }; int i,j,s; clrscr(); printf("\nEREDETI : "); printf("\n\n"); for(i=0; i<5; i++) { for(j=0; j<5; j++) { printf(" %2d",a[i][j]); } printf("\n"); // Most következik a mátrix tükrözése for(i=0; i<5; i++) { for(j=i; j<5; j++) s = a[j][i]; a[j][i] = a[i][j]; a[i][j] = s; printf("\nTÜKRÖZÖTT : ");printf("\n\n"); getch();

27. példa Írjunk olyan programot, amely egy 2x3 - as és egy 3x2 - es mátrixot összeszoroz.

#include <stdio.h> #include <conio.h> #define N 3 #define M 2 main() { int a[N][M] ={ 1, 2, 3, 4, 5, 6 }; int b[M][N] ={ 1, 2, 3, 4, 5, 6 long c[N][N]; int i, j, k; for(i=0; i<N; i++) { for(j=0; j<N; j++) { c[i][j]=0L; for(k=0; k<M; k++) { { c[i][j] += a[i][k]*b[k][j]; } clrscr(); for(j=0; j<N; j++) { printf("C[%d][%d] = %3ld%c",i,j,c[i][j], (j == N-1) ? '\n' : }' '); getch();

Gyakorló feladatok tömbökre 1.) Töltsünk fel egy 10 elemû integer vektort ! Ezután számítsuk ki a vektor ele­- mek átlagát ! 2.) Határozzuk meg ugyanennek a vektornak a legnagyobb elemét ! 3.) Töltsünk fel két 10 elemû integer vektort ! Ezután határozzuk meg a két vektor összeg ill. különbség vektorát ! 4.) Számítsuk ki az elôbbi két vektor skalárszorzatát ! 5.) Egy 20 fôs csoport zárthelyi eredményeit kell kiértékelni. A pontszámhatárok a következôk : 0 - 15 elégtelen 16 - 25 elégséges 26 - 35 közepes 36 - 45 jó 46 - 50 jeles Az egyes zh. pontszámokat egy vektorba kell beolvasni, ki kell iratni az egyes zh-k osztályzatát, és meg kell állapítani, hogy hány elégtelen, elégséges ... volt a cso­portban ! 6.) Töltsünk fel egy 5x5-ös integer mátrixot ! Ezután határozzuk meg mindegyik sorának legnagyobb ill. legkisebb elemét ! 7.) Töltsünk fel egy 5x5-ös double mátrixot ! ( Inicializálással is megoldható ! ) Ezu­tán határozzuk meg sor ill. oszlop összegeit. Az összegeket megfelelô méretü és típusú tömbökben tároljuk és irassuk is ki ! 8.) Töltsünk fel két 5x5-ös double mátrixot ! ( Inicializálással is megoldható ! ) Ezu­tán képezzük a. különbség mátrixot és irassuk ki ! 9.) Olvassunk be egy nxn - es mátrixot ! Készítsünk programot amely egy menü rend­szerbôl történô választás alapján a következô értékeket számítja ki : 1. egy tetszôleges sor átlaga 2. egy tetszôleges oszlop átlaga 3. valamennyi sor átlaga 4. valamennyi oszlop átlaga 5. az összes elem átlaga

10. feladat: Irjunk egy egyszerüsített morze jeleket elôállító programot ! A program inputja egy négyjegyü egész szám ! Le is kell ellenôrizni, hogy valóban négyjegyü-e ! A számot elôször átkódoljuk úgy, hogy az egyeseket a százasokkal ill. a tízeseket az ezresekkel cseréljük fel. Az így kapott számot kell morze jelek sorozatává ala­kítani a következôképpen : Az elsô jel a START legyen, ezt három szóköz kö­ves­­se. Ezután következzen a kódnak megfelelô jelsorozat szóközökkel elválaszt­va. Ezt a jelsorozatot kövesse három szóköz ill. a STOP jel. Mindaddig "morzéz­ni" kell amíg az 'i' billentyüt nyomjuk le a program által feltett kérdésre. A szükséges morze kódok a következôk : START = -.-.- 1 = .---- 2 = ..--- 3 = ...-- 4 = ....- 5 = ..... 6 = -.... 7 = --... 8 = ---.. 9 = ----. 0 = ----- STOP = .-.-.

11. feladat: Irjunk programot, amely beolvas egy karakter típusú vektorba egy számot. A szám max. 6 db egész jegyet, tizedespontot és két tizedesjegyet tartalmaz. Igazítsuk a számot jobbra úgy, hogy a formátuma 9.2 legyen !