Az 1971. évi OTK Halmai Márton - TTUOMT II. évfolyam, Földrajz BSc, Idegenforgalmi szakirány 2013.10.14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
• 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. • Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
Advertisements

Hálózatépítés, mint az együttműködések fejlesztésének hatékony eszköze Eger, szeptember 14.
Támop / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Idegen nyelvű kompetenciák fejlesztése Nagy Zoltán, MBA Katedra Nyelviskola.
Magyar sikerek Kínában
Ellátási formák. Jelenlegi helyzet
Az urbanizáció és városaink
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
Települések A városok.
A HULLADÉKKÁ VÁLT GÉPJÁRMŰVEK KEZELÉSE AZ ALCUFER KFT.-NÉL
TELEPÜLÉSHÁLÓZATUNK. A FALVAK ÉS A TANYÁK.
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
Az urbanizáció és városaink
Az urbanizáció és városaink
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A megyei jogú városok, mint innovációs potenciál hordozók
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Társadalmi szervezetek elhelyezése
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
MTLO értekezlet Balatonföldvár október október
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Mányik Henrietta N5W1BY. Regionális politika fogalma A területrendszer működésébe történő tudatos beavatkozásokat jelenti. Magyarországon inkább a területfejlesztés.
A Nyugat-Dunántúl településhálózata
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Modell program a szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására Dunaújvárosban TÁMOP / Kedvezményezett:
május 13 Hazai kutatói hálózati eredmények és tervek Tétényi István NIIF MT MITE 2003.
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
Országos Mentőszolgálat A TETRA rádió szerepe az OMSZ új mentés irányító rendszerében 7. Professzionális Mobiltávközlési Nap „Fókuszban a növekedés” 2014.
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
1. Egy 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH Csoport küldetése: A KKV-k és az önkormányzatok.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Regionális gazdaságtan 7.
. Álmok és realitások: településeink szerepe a gazdaság fejlődésében Dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár
11 Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei Ötlettől a sikerig! A Regionális.
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Magyarország névanyag
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
ÖTLETTŐL A SIKERIG! A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI HOLDING ZRT. CÉGCSOPORTJÁNAK FEJLESZTÉSI ÉS FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEI ILENCZFALVI SZÁSZ GÁBOR VEZÉRIGAZGATÓ.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig. Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A.
Tegyük sikeressé Magyarországot! Célok és prioritások az Országos Fejlesztéspolitikai Koncepcióból Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv Szaló Péter elnök NEMZETI FEJLESZTÉSI HIVATAL Október 11.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
A versenyek!. Megyei verseny nyertes csapatai: GYŐR helyszínen, Mosonmagyaróvári Bolyai János Általános Iskola, Informatikai és Közgazdasági.
XII. Küldöttgyűlés Budapest május 13..
Hajléktalan emberek Magyarország nagyvárosaiban 2006.
SUMP - kérdés Magyarországon
Készítette: Koleszár Gábor
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Magyarország regionális politikájának története
Magyarország – falvak (községek) városok
Előadás másolata:

Az évi OTK Halmai Márton - TTUOMT II. évfolyam, Földrajz BSc, Idegenforgalmi szakirány

Az OTK előzményei Politikai 1968: új gazdasági mechanizmus életszínvonal emelkedése, vállalkozói jókedv megjelenése Kádár János: lojalitás bizonyítása drasztikus centralizáció Tudományos Évtizedes viták a célkitűzések és a gyakorlat körül Folyamatos publikációk településfejlesztési témákban Eredmény: minőségileg új politika szükséges!

Az OTK tartalma Teljes településrendszerre vonatkozó stratégiai terv Redisztribúció lépcsői szerinti differenciáció Hierarchia-szintek kialakítása (6 szint) 127 település (4%) Fejlesztési források 83%-a Gyorsított urbanizációs folyamatok indukciója További települések (cirka 3000) alá-fölé rendeltsége: megyei tanács ∑ eddig nem tapasztalt tudatosságot áraszt + megadja a politika stratégiai céljait és a társadalmi- gazdasági fejlődés követelményeivel való összhangot

A hierarchia-szintek 1. Budapest 2. Kiemelt felsőfokú központok 3. Felsőfokú központok 4. Részleges felsőfokú központok 5. Teljes körű középfokú központok 6. Részleges középfokú központok

A hierarchia-szintek - Budapest Fejlesztésével kapcsolatban nemzetközi összevetések reális lehetőségét jósolja Egyértelmű kiemelés

A hierarchia-szintek – Kiemelt felsőfokú központok Regionális centrumok 1,5 millió lakos felsőfokú szerepkörét biztosítják Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, Győr

A hierarchia-szintek – Felsőfokú központok Megyei szintű felsőfokú szükségletek ellátása Nyíregyháza, Szolnok, Kecskemét, Békéscsaba, Székesfehérvár, Szombathely, Kaposvár

A hierarchia-szintek – Részleges felsőfokú központok Felsőfokú központok segítése, saját térségen belüli feladatok ellátása Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Sopron, Tatabánya, Veszprém, Szekszárd, Baja, Eger, Salgótarján, Dunaújváros, Hódmezővásárhely

A hierarchia-szintek – Teljes körű középfokú központok Járásnyi területen középszintű szerepkör biztosítása 64 település, pl.: Karcag, Kazincbarcika, Szigetvár, Balassagyarmat, Pápa, Mosonmagyaróvár, Kalocsa

A hierarchia-szintek – Részleges középfokú központok Teljes körű középfokú központok munkájának segítése 39 település, pl.: Hajdúszoboszló, Sárospatak, Kunszentmárton, Dabas, Kapuvár, Barcs

Az OTK értékelése Pozitívumok tudatosította a települések összetartozását, hálózat-jellegét településekkel kapcsolatos érdekek tudatosítása lokálpatriotizmus erősödése, helyi energiák aktiválása Budapest túlsúlyának alapvető csökkentése nagy és középvárosok dinamikus fejlődése, a fejlesztésekhez kedvezőbb feltételek teremtődése városhiányos területek központokkal való ellátása várossá nyilvánítások! városi funkciók átalakulása hierarchia-szinten belüli kiegyenlítődés rávilágít a tudományos kutatások szükségességére

Az OTK értékelése Negatívumok nem sikerült átfogni a településhálózat egészét (kicsi, de legfontosabb rész fejlődését irányítja) nincs összhang a terület-, a településfejlesztés és a közlekedéshálózat fejlesztése között megyehatárok megnövekvő szerepe túlzott jelentőséggel bír a hierarchia települések ellenkező hozzáállása, eltérő viszonyulás népességbeli kérdések, rurális térségek migrációja nincs összehangolt centrum-vonzáskörzet fejlesztés érdekkülönbségek, aggályok városhiányos területek látványos csökkenése, DE egyes térségekben hiányzik az igazi város (fejlődési motor)

Vajon hatékony volt a koncepció? Egy várható eredmény, prognózis, mely az OTK-tól függetlenül beteljesül? A településhálózat globális makrofolyamatok eredménye Roppant nehéz eldönteni; nem élte meg a tervezett időt Haszna, javai: Deklarálta a területi, települési szempontok létét Szélesebb körben elfogadtatta a ‘regionális gondolkodást’ Funkcionális és hálózati szempontok előtérbe helyezése Infrastruktúrális fejlesztések arányának növekedése Megyék közötti különbségek mérséklődése DE Tervutasítás, sematikus modellek -> alkalmatlan az irányításra Célok világosak, az oda vezető út nem! Műszaki és közigazgatási szemlélet: társadalmi problémákat

Az OTK utóélete, megítélése Periodikusság 1970-es évek pozitív visszhangok, támogatás 1980-as évek Változás Kritikák megfogalmazása Felülvizsgálatok 1990-es évek Alapvető elutasítás 2000-es évek ‘újrafelfedezés’ Aktualizálás Dokumentum szakmai rehabilitációjára mutató törekvések

Forrás Az évi OTK és hatása a hazai település- rendszerre (szuburbanizáció, aprófalvak, tér- szerkezet) – Szombathely, 2011

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!