BORDÁS ANDREA: A KOMÁROMI VÁROSI EGYETEM CHERD–H KONFERENCIA Debrecen, május 14. A teljesített küldetés
Határ menti együttműködések kezdete az oktatásban A fordulat után felmerülő igények Lehetőségek Szereplők : - szlovákiai felek: CSEMADOK, SZMPSZ, Komárom Önkormányzata, országgyűlési képviselők, a szlovákiai magyar felsőoktatás képviselői - magyarországi felek: Magyar Közművelődési és Oktatási Minisztérium Határon Túli Magyarok Főosztálya, felsőoktatási intézmények
Egyetemek, egyetemtervezetek Komáromban J ókai M ór E gyetem – 1990 K omáromi V árosi E gyetem – „ S chola C omaromiensis” – S elye J ános E gyetem – 2004-
A városi egyetem 1992 – az alapítás, a kezdet kalandjai 1993 – új igazgató – sűrűsödő támadások, keresztség – „nyugodt évek” – a szakok akkreditálása, diplomahonosítás – a Bologna-folyamat következményei
Kapcsolatok - együttműködések Benedek Elek Pedagógiai Főiskola, Sopron Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskola, Győr Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem Kecskeméti Kertészeti Főiskolai Kar Selye János Gimnázium, Gépipari Középiskola Mezőgazdasági Középiskola, Ipari Technikum Teológiai Akadémia, a református egyház Püspöki Hivatala, Duna-menti Múzeum, Polgármesteri Hivatal Path község Tiszti Pavilon Gadóci Mezőgazdasági Középiskola
Barátok és vetélytársak Királyhelmeci Városi Egyetem Kassai Kar (Sárospataki Tanítóképző) Nyirai Magyar Tanító- és Tanárképző Kar – Nemzetiségi és Etnikai Kultúrák Kara – Magyar Szekció – Közép-európai Tanulmányok Kara (Konstantin Egyetem) a pozsonyi Comenius Egyetem Magyar Nyelv és Irodalom Tanszéke
Küldetésnyilatkozat „Szükségesnek tartjuk a nemzetrész alapvető gazdasági, kulturális, oktatási szükségei és céljai megfogalmazását és megvalósítását. A szlovákiai magyarság önmegtartása érdekében fontosnak tartjuk megtartó anyanyelvünkön való nevelés, oktatás kiszélesítését az óvodától az egyetemig.” (Sidó 1997)
A Tiszti Pavilon „Új erőt öntött belém a tanárokból kisugárzó emberség és tisztesség. Embernek tartottak minket, és kitartó munkára buzdítottak. Örülök annak,hogy idősebb koromban mindez megadatott nekem. Életem legszebb emlékei közé tartozik a kecskeméti fogadalomtétel és a komáromi diplomaosztó ünnepély. ” „Örülök, hogy a győri képzést választottam. Ma is ezt tenném. Gyakran gondolok tanárainkra hálával, és azt kívánom, az utánunk jövőknek is lámpásként mutassák az utat, adják át fényüket a felvidéki fiataloknak. Nagy szükség van és lesz is erre.” „Életem legszebb időszakát éltem meg – felnőtt fejjel – az iskolában, mely elmélyítette szakmai tudásom. A mai napig hálás szívvel gondolok tanáraimra. Tartást adtak és adott ez az iskola is, amit a mindennapi életben is kamatoztatni tudok.”
Eredmények A lehetőségekhez mért színvonalas képzés Az oklevelek honosítása A tanító-, óvóképzés integrálása a szlovákiai állami magyar egyetem oktatási kínálatába
Zárszó „… rendjén van ez így, hiszen a városi egyetemek nem örök időkre készültek, a városi egyetemek egy forradalmi helyzetben egy aktuális, égető problémát voltak hivatottak megoldani, s ezt megoldották.” „… örültem, hogy nem nekem kellett megszüntetni semmit. Talán ez volt a jutalmam az élettől, hogy sikerült az, amit elterveztem, kigondoltam, megálmodtam, és élt hosszú ideig, hasznos volt, jó volt.”