A magyar regény története a romantika korában és a századutón

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János: Toldi összefoglaló
Advertisements

Sokféleség−másság; azonosságtudat, identitás
Történeti episztemológia
Erzsébet Amália Eugénia
REFORMKOR (1830 körül – 1848).
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A századforduló művészetei
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Nagyszalonta.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
Romantika és realizmus keveredése
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
A romantika Magyarországon
Művészettörténet Az impresszionizmus
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Orosz realizmus ELŐZMÉNYEK:
A regény műfaji jellegzetességei
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti, kulturális és politikai lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
Középületek.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
Rébay Magdolna – Debreceni Egyetem BTK NI
FESTŐI BUDAPEST.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
A regényműfaj nagy alkotói
Petőfi: Az őrült – mai tükörben
Cervantes: Don Quijote 21/C. 1. Miguel de Cervantes Spanyol regény és drámaíró ( )‏ Kisnemesi családban született Tanulmányai Madridban, majd.
Március jeles napjai.
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
A MAGYAR SAJTÓ A SZABADSÁGHARC BUKÁSÁTÓL A KIEGYEZÉSIG
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Kertész Imre: Sorstalanság
Realizmus.
Klasszikus magyar irodalom 2.
Szabó Magda: Katalin utca
Multietnikus-identitás a gender aspektusából Molnár Csilla adjunktus NyME BEPK Nyelvi és Kommunikációs Intézet.
ALMA TADEMA.
Eltéphetetlen kötelékeink
A Felvidék Mikszáth korában
Posztimpresszionizmus
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
ÉLETRAJZI ADATOK JAN. 10-ÉN SZÜLETETT PERECSENBEN, ERDÉLYI NEMESI CSALÁDBÓL ISKOLÁIT KRASZNÁN KEZDTE S A ZILAHI REFORMÁTUS WESSELÉNYI FÕGIMNÁZIUMBAN.
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
2008. február 22. Budapest 1 A magyar történettudomány az európai egységesülés korában Glatz Ferenc Akadémikus Az MTA Történettudományi Intézetének igazgatója.
3. A FILMELBESZÉLÉS KIALAKULÁSA
Szobrászat.
Mikszáth Kálmán (1847. jan. 16. – máj. 28.) író, újságíró, nagymestere a magyar kritikai realista prózának, az MTA tagja Már gyermekkorában közvetlen.
A posztimpresszionizmus
Magyarországi művészet
Tündérkert (Erdély-trilógia I.)
MIKSZÁTH KÁLMÁN REGÉNYEI REGÉNYSZERKEZETEK. ELBESZÉLŐ MŰVÉSZETE  Mikszáth Kálmán pompás mesemondó volt és nagy humorista. Az életet derűsen fogta föl,
Családi életre nevelés Házasság. Tartalom A házasság definíciója és eredete Egyházi házasságkötés Polgári házasságkötés Házasodási tendenciák napjainkban.
Szalay Petra, Almási Lilla
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Mikszáth Kálmán novellái
Arany János:Toldi -összefoglaló
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
JÓKAI MÓR EGY MAGYAR NÁBOB.
A pétervári mítosz 2..
Előadás másolata:

A magyar regény története a romantika korában és a századutón Történelem és identitás – Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma (1894/95)

Mikszáth szembenállása a pozitivista történettudománnyal; Jelen és múlt viszonya Mikszáth elbeszéléseiben archaikus életvilág (földrajzi) téren és (történelmi) időn kívül: A jó palócok (1882) → autoreferencialitás; múlt és jelen kölcsönös ironizálódása (Galamb a kalitkában, 1892)

egzotizáló múltidézés, rejtett jelen-problematikával (A két koldusdiák, 1885; A beszélő köntös, 1889, A kis prímás, 1891, Kísértet Lublón, 1893, A szelistyei asszonyok, 1901, Akli Miklós, 1903); történelmi regény az allegorikus jelentésképzés jegyében (Különös házasság, 1900); a jelen pamfletszerű ironizálása fantasztikus múltidézés által (Új Zrínyiász, 1898); a történelmi narratívák szerepének groteszk rajza (A fekete város, 1910); a múltvesztés elbeszélései: Beszterce ostroma (1894/95), A gavallérok (1897)

A Beszterce ostroma keletkezése Pongrácz Károly elbeszélése rokonáról (Pongrácz István 1835–1886); architextusa: Don Quijote; előzményei a magyar irodalomban Arany János: Toldi estéje (1848/54); Kemény Zsigmond: Férj és nő (1851); Gyulai Pál: Egy régi udvarház utolsó gazdája (1857)

A Beszterce ostroma mint a múltvesztés regénye a múlthoz való viszony megváltozása 1867 után – a hivatalos nemzeti-történeti narratíva paradoxona; Pongrácz István viszonya a múlthoz: reagálás az általános múltvesztésre „családi történelem” – Pongrácz István genealogikus identitása (← a nemzet mint eredetközösség, vö. Kolostory Albert; a Kopereczky-család genealogikus identitása); formák, értékrend, méltóság ← humán expanzív modell (a nagyság vágya a kisszerű környezetben)

a múltvesztés változatai a múltját vesztett jelen a múltját vesztett dzsentri: a Behenczyek a vagyon elvesztése; a magatartásminták elvesztése; a kettő szimbolikus kifejeződése: a harangeladás a múlt nélküli polgár a hivatalos nacionalizmuson élősködő magyar polgár: Klivényi; a múlt nélküli szlovák polgár: a Trnowszky-testvérek (szlovák és magyar identitás konfliktusa)

az abszolút múlt lehetetlensége: Pongrácz az abszolút múlt nevében a jelent tartja őrültnek; kettős játéka a helyzeteket normálisan ítéli meg, a játékot nem hiszi valóságnak; az őrült szerepében alkalmazkodásra kényszeríti környezetét („őrületbeszéd”) az abszolút múlt és a jelen között nem tud és nem is akar kapcsolatot létesíteni

Pongrácz mint realista módon megalkotott jellem az öregedő férfi lélektana – elrejtve a különc szerepe mögé → jellemfejlődés a személyiség átalakulása a szeretet hatására; a személyiség összeomlása a szeretett lény elvesztésének hatására

Az elbeszélő A cselekmény az események elbeszélői értékelésének viszonylagossága; a cselekmény kimenetelének elbizonytalanítása; fokalizáció: az elbeszélői nézőpont feloldása szereplők, közösségek nézőpontjában A cselekmény A chiazmusszerkezet mint a történelemmel való leszámolás narratív kerete