Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás A adottságai Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás 2010. június 18. TÁMOP-4.1.2.-08/1/A
A Moodle programcsomag A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Népszerűségét mutatja, hogy 200-nál is több országban használják, kb. 50 ezer szerveren fut regisztráltan, ezeken közel 32 millió felhasználó 3,5 millió kurzust tanul Moodle = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment
Moodle regisztrált portálok Regisztrált, validált site-ok 47,835 Országok száma 210 Kurzusok 3,493,093 Felhasználók 34,780,927
Szabad forráskódú LMS-ek
LMS-ek keresése hazánkból
Debreceni Egyetem: Mindössze 5 Moodle szerver látszik a listában A működő site-oknak csak a töredékét regisztrálták
Néhány példa itthonról Budapesti Corvinus Egyetem Budapesti Gazdasági Főiskola Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Budapesti Műszaki Főiskola Debreceni Egyetem (több karon és tanszéken) DE AMTC http://nodes.agr.unideb.hu/moodle/ Dunaújvárosi Főiskola Eszterházy Károly Főiskola Eötvös Lóránd Tudományegyetem Károli Gáspár Református Egyetem Károly Róbert Főiskola Kecskeméti Főiskola Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola Nyíregyházi Főiskola Miskolci Egyetem Modern Üzleti Tudományok Főiskolája Nyugat-Magyarországi Egyetem Pannon Egyetem Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pécsi Tudományegyetem Szegedi Tudományegyetem Szent István Egyetem Széchenyi István Egyetem Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Fontos előnyei Nyílt forráskód – előny! Igényeinknek megfelelően szabadon alakithatjuk Elterjedt rendszer, gazdag eszköztár, széles szakértői háttér Támogatja a fontosabb nemzetközi szabványokat, SCORM, LAMS Eszköz a tanításhoz, e-tanításhoz Eszköz a távoktatáshoz és nyílt oktatáshoz Integráció más szolgáltatásokkal (LDAP, Neptun) Integráció más intézményekkel (szabványos kurzusok) Web 2.0-es szolgáltatás
Kiegészítők Elképzelhetetlen mennyiségű új kiegészítés – modul és plugin – van és várható a jövőben is Igényeinknek megfelelő saját modulok készíthetőek Jelenleg kb. 650 modul/blokk tölthető le hozzá innen
Kiegészítők típusai tevékenységek tananyag típusok kérdés típusok (többszörös választás, igaz hamis, kitöltés, stb,) adatmező típusok külalak, grafikus témák autentikációs módszerek (felhasználói név, jelszó) beiratkozási módszerek autentikáció szabványos módszerekkel (LDAP, Shibboleth, IMAP) beiratkozás IMS Enterprise formában (nemzetközi XML formátum tanfolyamokra történő beiratkozásra) kvíz kérdések, különböző formátumok import/export műveletei, GIFT (Moodle formátum), IMS QTI, XML and XHTML különböző, elterjedt szabványú tananyagformák, csomagok kezelése (IMS Content Packaging, SCORM (Sharable Content Object Reference Model), AICC (CBT), LAMS RSS használata, Atom newsfeed hirolvasók
Web 2.0 Web 2.0-s technológiák integrálása, például Wiki, Blog, RSS, AJAX, Portfólió Kapcsolat Web 2.0-s technológiákkal, például a Second Life virtuális valósággal Akadálymentesítés (WCAG, Section 508, Senda) Teljeskörű UTF-8 támogatás
Fontosabb szolgáltatásai Tananyagok közzététele, sokféle formátum (pdf, doc, gif, xml, SCORM, DocBook stb.) On-line és off-line feladatok szervezése Tesztek Vizsgák Naptár Fórum Chat Talk E-mail Wiki Blog RSS Portfolió Szavazások Kérdőívek Fogalomtár
Integráció az infrastruktúrával Rugalmas futtatási környezet Nyílt szabványok használata, pl. SCORM (Sharable Content Object Reference Model = megosztható tartalmi objektumok hivatkozási modellje) DocBook Sokoldalú autentikációs rendszer (LDAP) Közvetlen kétirányú kapcsolat a Neptunnal Intézményi portálokkal való integráció (pl. Drupal) E-learning keretrendszerek közötti átjárhatóság (Common Cartridge) Sokoldalú kapcsolódási lehetőség más alkalmazásokhoz
További rendszerekkel Tetszőleges levelezőszerver vagy relay host (ha másik számítógép küldi ki a leveleket) Adatbázis management: phpmyadmin (mysql) Vírusvédelem: clamav Szótárak + aspell (aspell-hu, aspell-en, ...) Moodle-hálózati szolgáltatásokhoz: curl openssl
Rendszerszolgáltatások
Biztonság HTTPS protokoll használata Több szinten védett tartalmak: felhasználói név + jelszó beiratkozási kulcs tevékenységhez kötődő jelszavak (pl.: tesztek esetén) hozzáférés helyének korlátozása (IP alapján) Teljeskörű naplózás ki, mikor, milyen tevékenységet végzett
Public key
Nyílt forráskód Költségek Telepítési: közepes Ingyenes Frissítési: kicsi Ingyenes Fejlesztési: alig Sokan fejlesztik Mindig fejlesztik Időigény Szolgáltatások Fejlesztéshez: alig Modulos szerkezetű Nagyon hamar hozzáférhetők Telepítéshez: kicsi Sokrétű Bővítéshez: csak a telepítés Fejlesztés biztosított Nyelvi kiegészítések
Tananyagfejlesztő eszközök
Kiegészítők típusai Activity module Admin report Assignment type Authentication method Block Course format Course report Enrolment method Filter Integration Major patch Other Question import/export format Question type Quiz report Resource type Small hack SSO (single sign-on) plugin User profile field
Tevékenység modul Activity modul Aktivitáshoz kapcsolódó funkciók Lehetővé teszik a kommunkációt, kapcsolattartást Felkínálnak többféle feladattípust, egyéb alkalmazható pedagógiai módszereket Standard (beépített) modulok például Fórum Chat Feladat Wiki stb. Továbbá például E-mail Bővített fóum modul Kérdőívszerkesztés Felméréskészítés Brainstorming Galéria
Blokk Egy blokk egy kisebb funkcióval való kiegészítést jelent Block Egy blokk egy kisebb funkcióval való kiegészítést jelent Néha bonyolultan testreszabható újdonságot jelent, pl. egy activity modul A blokk a főlap vagy a kurzus jobb és bal oldalán lévő „dobozokra” utal Vannak nélkülözhetetlenek Bizonyos hasznos technikai és pedagógiai funkciót töltenek be Standard blokk például Naptár RSS olvasó On-line felhasználók Kiegészítő blokk például Felhasználói aktivitás Kurzusmenü Visszaszámlálás Wikipedia kereső
Szűrő Filter Speciális megjelenítési formát tesz lehetővé Pedagógiai és didaktikai célok a tartalom megjelenítésében Standard szűrők Syntax highlighting filter – programozás tanításánál TeX notation filter – matematikai szövegek képpé alakítása Algebra filter – képletek GIF-fé alakítása, szükséges hozzá Pearl modul és TeX filter Multimedia plugins – szöveg helyettesítése a lejátszóval (mp3, mp4, mpg, swf, flv, avi, wmv, ram, mov, rmp, rm, m4v, YouTube link filter) Többnyelvű megjelenítést támogató szűrő Word censorship – szövegcenzor – szótár alapján működik Nem standard szűrők Jmol – molekulaszerkezet 3D-s megjelenítése DocView – több típusú dokumentum belső megjelenítése
Néhány kiegészítő Személyek Tevékenységek Keresés a fórumokban Gyorshivatkozás Kurzusaim Pedagógiai kártya Naptár Elkövetkező események Legfrissebb hírek Legutóbbi tevékenységek Bejelentkezett felhasználók HTML Blogcímkék Blogmenü Üzenetek
Néhány kiegészítő Portáltájékoztató Globális keresés RSS hírek Rendszergazda könyvjelzői Véletlenszerű fogalom Quiz Teszteredmények Kérdőív Hálózati szerverek Kölcsönkalkulátor Társkereső Órák Jelenléti ív Online statisztika Kurzusok hallgatói értékelése
Tevékenységek 1. Kommunikáció Fórum Csevegés Üzenetküldés RSS (fórumból, adatbázisból, szótárból) Blog
Tevékenységek 2. Értékelhető tevékenységek Fórum Teszt Feladat (Off-line, On-line szöveg, Egyetlen állomány feltöltése, Speciális állományfeltöltés) Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka) Hot Potatoes teszt Műhely
Tevékenységek 3. Struktúrált/interaktív tananyagok Lecke SCORM/AICC tartalomcsomagok (SCORM 1.2 és SCORM 2004) LAMS (Learning Activity Management System) Wiki
Tevékenységek 4. Kollaboratív, kooperatív tevékenységek Fórum Műhely Wiki Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka)
Tevékenységek 5. Egyebek …és még sok egyéb más Válasz Felmérés Kérdőív Jelenléti ív …és még sok egyéb más
Kurzusformák LAMS kurzus (IMS Learning Design) SCORM kurzus DocBook formátumú Fórum formátumú Heti formátumú Tematikus formátumú
Az eszköz
Regisztráció, bejelentkezés
Szerepkörök
Szerepkörök testreszabása
Portáladminisztráció
Tanár, tananyagszerkesztés
Moodle Tananyagmegosztás Oktatásszervezés Szakmódszertan Közösségépítés Projekttevékenység Hallgatói munka követése
Szerverszoba, hardware klimatizált szünetmentes tápegység szerver (bővithető): Sun Fire X2100 Dual Core Opteron 2.2 GHz 4 GB RAM 250 GB SATA diszk 2 x 10/100/1000 Ethernet operációs rendszer FreeBSD háttértároló: 5.9 TB
DE és a Moodle DE DIP Kooperációs Kutató Központ (honlapja: http://icrc.unideb.hu) (2 éves projekt volt) céljai voltak többek között E-learning bevezetése Moodle rendszerre épülő tanulási környezet kiépítése Moodle rendszerek összekapcsolása egységes egyetemi rendszerré RE-PE-T-HA (honlapja: http://repetha.detek.unideb.hu) (idén indult) E-learning anyagok fejlesztésének didaktikai szempontú vizsgálata Módszertani segédletek kidolgozása Moodle keretrendszer fejlesztői és alkalmazói elterjesztése az egyetemen Szilíciummező (honlapja: http://dikfk.unideb.hu/dikfk/hu/) (idén indult) Központi Moodle szerver beállítása A Moodle DE rendszereihez való integrálása, együttműködések megoldása Tananyag és felületszolgáltatás a további években DEENK (honlapja: http://moodle.lib.unideb.hu) Minél szélesebb körű szolgáltatás Az említett projektek céljai közül itt csak néhányat említettünk meg
Moodle – Debrecen, Nyíregyháza DE TTK Szilárdtest Fizika Tanszék http://ssphys.science.unideb.hu/moodle/ DE Állam- és Jogtudományi Kar http://law.unideb.hu/moodle/ DE Agrár- és Gazdálkodástudományok Centruma http://nodes.agr.unideb.hu/moodle/ DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár http://moodle.lib.unideb.hu/ DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék http://moodle.szoctanszek.unideb.hu/ DE Műszaki Kar http://www.mk.unideb.hu/moodle/ DE TEK TTK Hidrobiológiai Tanszék http://tiszahost.ecol.klte.hu/ DE Angol-Amerikai Intézet http://ieas.unideb.hu/index.php?p=980 RE-PE-T-THA szervere hamarosan elérhető http://repetha.detek.unideb.hu DE Informatikai Kar Nyíregyházi Főiskola Virtuális Campus http://moodle.nyf.hu/
Teljes testreszabhatóság Sok modul Sok tapasztalat Összekapcsolhatóság, integrálhatóság Összekapcsolható Neptunnal LDAP-pal Szabványos formátumok miatt a tananyagok cserélhetőek, átvehetőek, átadhatóak
http://moodle.org http://demo.moodle.net http://moodle.lap.hu http://www.moodleforum.hu http://nodes.agr.unideb.hu/moodle/course/category.php?id=4 http://edutech.elte.hu/multiped/okttech_13/okttech_13.pdf