Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Tanyanyagtárházak lépjünk túl egy LMS korlátain Networkshop 2010 Debrecen, április Vágvölgyi Csaba
Videókonferencia rendszerek használata Moodle 2.x környezetben
Web2 és a blogok. Mi az a web2? 1.Filozófia (tartalom) szabadság nyitottság közösség 2.Eszköz(készlet) egyszerűség integráció kompatibilitás mobilitás.
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Felhasználói felületek és üzleti logika Bollobás Dávid ASP.NET
TÁMOP projekt szakmai feladatai és eredményei Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Topár Gábor szakmai projektvezető Minőségügyi Konferencia ZMNE.
Internet a tudás szolgálatában - Eger Moodle egy szabad forráskódú e-Learning keretrendszer Papp Gyula
E-LEARNING ÁLTAL TÁMOGATOTT KÖNYVTÁRI MUNKAFOLYAMATOK
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Czeglédi László Integrált tartalomszolgáltatás megújult környezetben
mLearning megoldások Moodle környezetben
A SABEDU Kft. Oktatási Ágazata Tarr Dániel december 09. A Sabedu Kft. oktatási ágazati céljai Az e-learning technológiák megismertetése és elterjesztése.
Microsoft IT Akadémia Sisák Zoltán
Weben publikált térképek a földrajzi kutatásokban Ádám Eszter Geográfus MSc hallgató.
A Z ELA LCMS BEMUTATÁSA, KURZUS SZERVEZŐI LEHETŐSÉGEI, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A T ÉRINFORMATIKÁRA.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B Prof. Dr. Font Márta Pécs, január 28.
Kommunikáció az egyetemen Készítette: Ébner Mária
Mobiltelefonokra optimalizált árfolyamlista és pénzváltó kivitelezése IX. VMTDK Témavezető: Dr. PATAKI Éva Szerző: SZÉKEJ É. Krisztián, I. évfolyam, Szegedi.
e-Learning a tanárképzésben
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Könyvtár egy kicsit másképp - a Magyar Elektronikus Könyvtárról és legújabb fejlesztéseiről Szombathely, Góczán Andrea OSZK, MEK osztály.
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
IV. ETR konferencia fejlesztés – bevezetés - támogatás Rós László Budapest, január
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
a Moodle autentikációjához a PTE FEEK-en
Intézémnyi ePortfólió rendszer üzemeltetése Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola Debrecen MoodleMoot 2010, június Vágvölgyi Csaba.
mLearning - A Moodle használata mobil eszközökön
A Mahara 1.4 újdonságai és a Mahara.hu portál
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Felmérés hazai működő és tervezett intézményi repozitóriumokról HUNOR találkozó Karácsony Gyöngyi Budapest, február 12.
A Szilárdtest Fizika Tanszék Virtuális Oktatási Környezete A XXI. század diplomája Elektronikus távoktatás.
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
IWiW – második hullám Simó György T-Online Magyarország Zrt, vezérigazgató.
Éves Konferencia- Annual Report Irányító Bizottság: Elnök: D. Terdik György DE IK dékán Tagok: Dr. Kardon Béla EMMI Dr. Sallai Gyula BME, FIRCC Nagy Miklós.
Készítette: Pethő Balázs 1 Oktatási keretrendszerek A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.
1013-4/2011/VKSZI sz. projekt Szaktanácsadási szolgáltatások nyújtását támogató rendszer fejlesztése és bevezetése.
Tájékoztató megbeszélés a projekt előrehaladásáról
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
AICC, IEEE, SCORM, fogalmak. Tananyagok cseréje (export-import) Támogatja az együttműködéseket Támogatja a felhasználóbarát környezet kialakítását Megoldja.
LKG-Moodle A LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) működéséről avagy bevezetés a MOODLE e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán.
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
Országos Egyházi TISZK Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Wordforce e-learning szerkesztő lehetőségei és korlátai
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Moodle a tananyagfejlesztésben Papp Gyula Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
CALDERONI FORRÁSKEZELŐ RENDSZER A Calderoni Program során fejlesztésre kerülő rendszer vázlatos bemutatása.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék R „Big Data” elemzési módszerek Kocsis Imre
Nagy Regina Az információkat tartalmazó interaktív eszközökre, mint félkész termékekre kell tekintenünk, amiből a felhasználó saját.
Korszerű, hatékony képzési megoldás E-Learning - SzITÁR június 13.
Virtuális tanulási környezet kialakítása és projektmódszerek alkalmazása Erasmus+ KA1 mobilitás program Disszemináció Százhalombatta, november 24.
ILIAS ILIAS OpenSource e-Learning keretrendszer Előadó: Baranyi Tamás IRM Oktatási Főigazgatóság
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
Turisztikai informatikai alkalmazások BA Turizmus- vendéglátás – Gödöllő Összeállította: Pető István TARTALOMKEZELŐ RENDSZEREK.
ELearning az oktatásban készítette: Melega Kálmán iskola: honlap: eLearning:bubo.pataky.hu.
A JaDoX, mint repozitórium szoftver a közgyűjteményi informatikában JaDoX 3 Monguz Portál24 Monguz Kft. Mazula Zoltán.
Lente Tamás Méliusz Juhász Péter Könyvtár
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
DRUPAL Előadja: Nagy Nikoletta :05.
Előadás másolata:

Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás A adottságai Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás 2010. június 18. TÁMOP-4.1.2.-08/1/A

A Moodle programcsomag A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Népszerűségét mutatja, hogy 200-nál is több országban használják, kb. 50 ezer szerveren fut regisztráltan, ezeken közel 32 millió felhasználó 3,5 millió kurzust tanul Moodle = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment

Moodle regisztrált portálok Regisztrált, validált site-ok 47,835 Országok száma 210 Kurzusok 3,493,093 Felhasználók 34,780,927

Szabad forráskódú LMS-ek

LMS-ek keresése hazánkból

Debreceni Egyetem: Mindössze 5 Moodle szerver látszik a listában A működő site-oknak csak a töredékét regisztrálták

Néhány példa itthonról Budapesti Corvinus Egyetem Budapesti Gazdasági Főiskola Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Budapesti Műszaki Főiskola Debreceni Egyetem (több karon és tanszéken) DE AMTC http://nodes.agr.unideb.hu/moodle/ Dunaújvárosi Főiskola Eszterházy Károly Főiskola Eötvös Lóránd Tudományegyetem Károli Gáspár Református Egyetem Károly Róbert Főiskola Kecskeméti Főiskola Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola Nyíregyházi Főiskola Miskolci Egyetem Modern Üzleti Tudományok Főiskolája Nyugat-Magyarországi Egyetem Pannon Egyetem Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pécsi Tudományegyetem Szegedi Tudományegyetem Szent István Egyetem Széchenyi István Egyetem Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem

Fontos előnyei Nyílt forráskód – előny! Igényeinknek megfelelően szabadon alakithatjuk Elterjedt rendszer, gazdag eszköztár, széles szakértői háttér Támogatja a fontosabb nemzetközi szabványokat, SCORM, LAMS Eszköz a tanításhoz, e-tanításhoz Eszköz a távoktatáshoz és nyílt oktatáshoz Integráció más szolgáltatásokkal (LDAP, Neptun) Integráció más intézményekkel (szabványos kurzusok) Web 2.0-es szolgáltatás

Kiegészítők Elképzelhetetlen mennyiségű új kiegészítés – modul és plugin – van és várható a jövőben is Igényeinknek megfelelő saját modulok készíthetőek Jelenleg kb. 650 modul/blokk tölthető le hozzá innen

Kiegészítők típusai tevékenységek tananyag típusok kérdés típusok (többszörös választás, igaz hamis, kitöltés, stb,) adatmező típusok külalak, grafikus témák autentikációs módszerek (felhasználói név, jelszó) beiratkozási módszerek autentikáció szabványos módszerekkel (LDAP, Shibboleth, IMAP) beiratkozás IMS Enterprise formában (nemzetközi XML formátum tanfolyamokra történő beiratkozásra) kvíz kérdések, különböző formátumok import/export műveletei, GIFT (Moodle formátum), IMS QTI, XML and XHTML különböző, elterjedt szabványú tananyagformák, csomagok kezelése (IMS Content Packaging, SCORM (Sharable Content Object Reference Model), AICC (CBT), LAMS RSS használata, Atom newsfeed hirolvasók

Web 2.0 Web 2.0-s technológiák integrálása, például Wiki, Blog, RSS, AJAX, Portfólió Kapcsolat Web 2.0-s technológiákkal, például a Second Life virtuális valósággal Akadálymentesítés (WCAG, Section 508, Senda) Teljeskörű UTF-8 támogatás

Fontosabb szolgáltatásai Tananyagok közzététele, sokféle formátum (pdf, doc, gif, xml, SCORM, DocBook stb.) On-line és off-line feladatok szervezése Tesztek Vizsgák Naptár Fórum Chat Talk E-mail Wiki Blog RSS Portfolió Szavazások Kérdőívek Fogalomtár

Integráció az infrastruktúrával Rugalmas futtatási környezet Nyílt szabványok használata, pl. SCORM (Sharable Content Object Reference Model = megosztható tartalmi objektumok hivatkozási modellje) DocBook Sokoldalú autentikációs rendszer (LDAP) Közvetlen kétirányú kapcsolat a Neptunnal Intézményi portálokkal való integráció (pl. Drupal) E-learning keretrendszerek közötti átjárhatóság (Common Cartridge) Sokoldalú kapcsolódási lehetőség más alkalmazásokhoz

További rendszerekkel Tetszőleges levelezőszerver vagy relay host (ha másik számítógép küldi ki a leveleket) Adatbázis management: phpmyadmin (mysql) Vírusvédelem: clamav Szótárak + aspell (aspell-hu, aspell-en, ...) Moodle-hálózati szolgáltatásokhoz: curl openssl

Rendszerszolgáltatások

Biztonság HTTPS protokoll használata Több szinten védett tartalmak: felhasználói név + jelszó beiratkozási kulcs tevékenységhez kötődő jelszavak (pl.: tesztek esetén) hozzáférés helyének korlátozása (IP alapján) Teljeskörű naplózás ki, mikor, milyen tevékenységet végzett

Public key

Nyílt forráskód Költségek Telepítési: közepes Ingyenes Frissítési: kicsi Ingyenes Fejlesztési: alig Sokan fejlesztik Mindig fejlesztik Időigény Szolgáltatások Fejlesztéshez: alig Modulos szerkezetű Nagyon hamar hozzáférhetők Telepítéshez: kicsi Sokrétű Bővítéshez: csak a telepítés Fejlesztés biztosított Nyelvi kiegészítések

Tananyagfejlesztő eszközök

Kiegészítők típusai Activity module Admin report Assignment type Authentication method Block Course format Course report Enrolment method Filter Integration Major patch Other Question import/export format Question type Quiz report Resource type Small hack SSO (single sign-on) plugin User profile field

Tevékenység modul Activity modul Aktivitáshoz kapcsolódó funkciók Lehetővé teszik a kommunkációt, kapcsolattartást Felkínálnak többféle feladattípust, egyéb alkalmazható pedagógiai módszereket Standard (beépített) modulok például Fórum Chat Feladat Wiki stb. Továbbá például E-mail Bővített fóum modul Kérdőívszerkesztés Felméréskészítés Brainstorming Galéria

Blokk Egy blokk egy kisebb funkcióval való kiegészítést jelent Block Egy blokk egy kisebb funkcióval való kiegészítést jelent Néha bonyolultan testreszabható újdonságot jelent, pl. egy activity modul A blokk a főlap vagy a kurzus jobb és bal oldalán lévő „dobozokra” utal Vannak nélkülözhetetlenek Bizonyos hasznos technikai és pedagógiai funkciót töltenek be Standard blokk például Naptár RSS olvasó On-line felhasználók Kiegészítő blokk például Felhasználói aktivitás Kurzusmenü Visszaszámlálás Wikipedia kereső

Szűrő Filter Speciális megjelenítési formát tesz lehetővé Pedagógiai és didaktikai célok a tartalom megjelenítésében Standard szűrők Syntax highlighting filter – programozás tanításánál TeX notation filter – matematikai szövegek képpé alakítása Algebra filter – képletek GIF-fé alakítása, szükséges hozzá Pearl modul és TeX filter Multimedia plugins – szöveg helyettesítése a lejátszóval (mp3, mp4, mpg, swf, flv, avi, wmv, ram, mov, rmp, rm, m4v, YouTube link filter) Többnyelvű megjelenítést támogató szűrő Word censorship – szövegcenzor – szótár alapján működik Nem standard szűrők Jmol – molekulaszerkezet 3D-s megjelenítése DocView – több típusú dokumentum belső megjelenítése

Néhány kiegészítő Személyek Tevékenységek Keresés a fórumokban Gyorshivatkozás Kurzusaim Pedagógiai kártya Naptár Elkövetkező események Legfrissebb hírek Legutóbbi tevékenységek Bejelentkezett felhasználók HTML Blogcímkék Blogmenü Üzenetek

Néhány kiegészítő Portáltájékoztató Globális keresés RSS hírek Rendszergazda könyvjelzői Véletlenszerű fogalom Quiz Teszteredmények Kérdőív Hálózati szerverek Kölcsönkalkulátor Társkereső Órák Jelenléti ív Online statisztika Kurzusok hallgatói értékelése

Tevékenységek 1. Kommunikáció Fórum Csevegés Üzenetküldés RSS (fórumból, adatbázisból, szótárból) Blog

Tevékenységek 2. Értékelhető tevékenységek Fórum Teszt Feladat (Off-line, On-line szöveg, Egyetlen állomány feltöltése, Speciális állományfeltöltés) Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka) Hot Potatoes teszt Műhely

Tevékenységek 3. Struktúrált/interaktív tananyagok Lecke SCORM/AICC tartalomcsomagok (SCORM 1.2 és SCORM 2004) LAMS (Learning Activity Management System) Wiki

Tevékenységek 4. Kollaboratív, kooperatív tevékenységek Fórum Műhely Wiki Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka)

Tevékenységek 5. Egyebek …és még sok egyéb más Válasz Felmérés Kérdőív Jelenléti ív …és még sok egyéb más

Kurzusformák LAMS kurzus (IMS Learning Design) SCORM kurzus DocBook formátumú Fórum formátumú Heti formátumú Tematikus formátumú

Az eszköz

Regisztráció, bejelentkezés

Szerepkörök

Szerepkörök testreszabása

Portáladminisztráció

Tanár, tananyagszerkesztés

Moodle Tananyagmegosztás Oktatásszervezés Szakmódszertan Közösségépítés Projekttevékenység Hallgatói munka követése

Szerverszoba, hardware klimatizált szünetmentes tápegység szerver (bővithető): Sun Fire X2100 Dual Core Opteron 2.2 GHz 4 GB RAM 250 GB SATA diszk 2 x 10/100/1000 Ethernet operációs rendszer FreeBSD háttértároló: 5.9 TB

DE és a Moodle DE DIP Kooperációs Kutató Központ (honlapja: http://icrc.unideb.hu) (2 éves projekt volt) céljai voltak többek között E-learning bevezetése Moodle rendszerre épülő tanulási környezet kiépítése Moodle rendszerek összekapcsolása egységes egyetemi rendszerré RE-PE-T-HA (honlapja: http://repetha.detek.unideb.hu) (idén indult) E-learning anyagok fejlesztésének didaktikai szempontú vizsgálata Módszertani segédletek kidolgozása Moodle keretrendszer fejlesztői és alkalmazói elterjesztése az egyetemen Szilíciummező (honlapja: http://dikfk.unideb.hu/dikfk/hu/) (idén indult) Központi Moodle szerver beállítása A Moodle DE rendszereihez való integrálása, együttműködések megoldása Tananyag és felületszolgáltatás a további években DEENK (honlapja: http://moodle.lib.unideb.hu) Minél szélesebb körű szolgáltatás Az említett projektek céljai közül itt csak néhányat említettünk meg

Moodle – Debrecen, Nyíregyháza DE TTK Szilárdtest Fizika Tanszék http://ssphys.science.unideb.hu/moodle/ DE Állam- és Jogtudományi Kar http://law.unideb.hu/moodle/ DE Agrár- és Gazdálkodástudományok Centruma http://nodes.agr.unideb.hu/moodle/ DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár http://moodle.lib.unideb.hu/ DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék http://moodle.szoctanszek.unideb.hu/ DE Műszaki Kar http://www.mk.unideb.hu/moodle/ DE TEK TTK Hidrobiológiai Tanszék http://tiszahost.ecol.klte.hu/ DE Angol-Amerikai Intézet http://ieas.unideb.hu/index.php?p=980 RE-PE-T-THA szervere hamarosan elérhető http://repetha.detek.unideb.hu DE Informatikai Kar Nyíregyházi Főiskola Virtuális Campus http://moodle.nyf.hu/

Teljes testreszabhatóság Sok modul Sok tapasztalat Összekapcsolhatóság, integrálhatóság Összekapcsolható Neptunnal LDAP-pal Szabványos formátumok miatt a tananyagok cserélhetőek, átvehetőek, átadhatóak

http://moodle.org http://demo.moodle.net http://moodle.lap.hu http://www.moodleforum.hu http://nodes.agr.unideb.hu/moodle/course/category.php?id=4 http://edutech.elte.hu/multiped/okttech_13/okttech_13.pdf