A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Csoport munka.
Advertisements

Komplex Instrukciós Program
2. előadás.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Emberi erőforrás gazdálkodás
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szocializáció Fogalmak:
A tanulók társas helyzete az iskolában
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Team, avagy az együttműködő csoport
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Társadalmi szerkezet Szerep és státusz.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
SZOCIALIZÁCIÓ A KORTÁRSCSOPORTBAN
Egyéni döntések a szervezetben
A csoport Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Az iskolai csoportok sajátosságai
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Mi is az a társadalmi integráció?
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
VII. Szervezeti kultúra
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A vezetésről.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
PSZICHOTERROR Készítette: Valcsákné Kecskeméti Kornélia Varga Anita III. év.2. félév lev.tagozat, EMBERI ERŐFORRÁS SZAK Irodalom: Klein: Vezetés és szervezet.
Neveléslélektan Debrecen
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A CSOPORT HATÁSA A KLUBTAGRA
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
Vezetői hatékonyság, vezetési stílus
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Az iskola arculata Az iskola világa III.. Az iskola arculata Szervezetkutatás Szerepelméleti megközelítés Vezetéstudományi megközelítés Hermeneutikai.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Hatalom és szervezeti politika
A csoportvélemény esendősége
Kultúra és kommunikáció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
6. A szerep fogalma a szociálpszichológiában
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Neveléslélektan Debrecen
Előadás másolata:

A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA CSOPORTMENEDZSMENT A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA Taylor: - a szervezet alapelemei az egyének Scientific Management Mayo: - a szervezet alapeleme a csoport

CSOPORTMENEDZSMENT A CSOPORT FOGALMA FOGALMA: szervezeti szempontból csoportnak két vagy több olyan embert tekintünk, akik rendszeres interakcióban állnak egymással valamilyen közös cél elérése érdekében. van mérethatár?

CSOPORTMENEDZSMENT CSOPORT TÍPUSOK funkcionális feladatcsoport (bizottságok) - ad hoc csoport – project informális csoport érdekcsoportok – koalíciók baráti csoportok – pókhálószerűen szövik át a szervezetet vonatkozási csoport primer – szekunder csoportok

TAGOKRA GYAKOROLT HATÁS CSOPORTMENEDZSMENT CSOPORT TÍPUSOK FORMÁLIS CSOPORT INFORMÁLIS CSOPORT tagok elégedettsége profit, hatékonyság FŐ CÉLOK a szervezet hozza létre spontán alakul ki EREDET a csoportból emelkedik ki VEZETŐ kinevezik hivatalos csatornák minden létező csatorna KOMMUNIKÁCIÓ hivatalos hatalom TAGOKRA GYAKOROLT HATÁS személyiség, szakértelem, szociális szankciók

CSOPORTMENEDZSMENT CSOPORTÉPÍTÉS FOLYAMATA FORMÁLÓDÁS (Tenner-de Torro, 1997.) A csoportfejlődés szakaszai FORMÁLÓDÁS (pre formatív) PROBLÉMÁK IDŐSZAKA (forrongás) KONSZOLIDÁLÁS közös normák, értékek létrejötte, szerepek, feladatok kiosztása, együttműködés, TÉNYLEGES MŰKÖDÉS munkafázis a munkafázis „fázisai”?

CSOPORTFORMÁLÓ TÉNYEZŐK CSOPORTMENEDZSMENT CSOPORTFORMÁLÓ TÉNYEZŐK HOMOGENÍTÁS ISMERETSÉG CSOPORTKOHÉZIÓ A KAPCSOLATOK GYAKORISÁGAI HETEROGENITÁS = TEAM VERSENGÉS ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS

a tagok vonzódása a csoporthoz CSOPORTMENEDZSMENT CSOPORTKOHÉZIÓ a tagok vonzódása a csoporthoz befolyásoló tényezői: a csoport mérete egyetértés a célokban a tagok függősége a munkacsoporttól célmegvalósítás a vezetés elvárásai és nyomása a csoport státusz az erős kohézió következményei

CSOPORTMENEDZSMENT CSOPORTSTRUKTÚRA HIERARCHIA formális informális befolyásoló tényezők - teljesítmény - kapcsolat rendszer - személyiség - a csoport tagjai között meglévő kapcsolatok és a tagok által betöltött szerepek együttese SZEREPEK viselkedésre vonatkozó elvárások szerepelvárása adott (veleszületett) szerepek kivívott szerepek spontán szerepek

SZEREPKONFLIKTUSOK SZEREPKÉTÉRTELMŰSÉG CSOPORTMENEDZSMENT SZEREPPROBLÉMÁK SZEREPKONFLIKTUSOK SZEREPKÉTÉRTELMŰSÉG szerepek közötti konfliktusok szerepen belüli konfliktusok személy-szerep konfliktusok STÁTUSZ az egyén pozíciója a szervezeti hierarchiában a státuszt alakító tényezők a magas státusz hatásai az interakcióra

CSOPORTMENEDZSMENT CSOPORTSZEREPEK A SZEREPEK FOGALMA = szerepelvárás – szerepfelfogás – szerepteljesítmény HÁTRAMOZDÍTÓ akadékoskodó vetélkedő mindentudó jól informált ELŐREMOZDÍTÓ SZEREPEK kezdeményező véleménynyilvánító informátor szabályalkotó általánosító engedelmeskedő

CSOPORTMENEDZSMENT CSOPORTNORMÁK CSOPORTNORMÁK: a tagok elvárásai, megállapodásai a csoporton belüli viselkedési formákra. KÖZPONTI JELENTŐSÉGŰ CSOPORTONORMÁK A SZERVEZETEKBEN: munkával kapcsolatos normák méltányossági normák a lojalitás és a megbízhatóság viszonossági (reciprocitási) normák munkahelyi magatartás normatív szokások - hangnem, stílus - közösségi szokások - külsőségek (pl. öltözködés)

CSOPORTMENEDZSMENT CSOPORTNYOMÁS CSOPORTHATÁS CSOPORTNORMÁK EGYÉN Komformitás Függetlenség behódolás azonosulás internalizáció